3321
Sök

Byta hjullagergrejj, volvo 850

250 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
Hej,
Ska bytahjullager på min 855 t5. Hjullagret sitter fast som satan och är omöjlig att få bort. Så jag behöver ta loss den plattan som hjullagret och abs-sensorn och värmeskölden är fäst vid. Altså det som är mellan bärarmen och hjullagret. Vad heter den? Hur får man av den? Har skruvat på skruven på bärarmen men den vidgas inte. Hjälp!

David
Senast redigerat av DavidMartin (14 februari 2010)

593 Inlägg
14 februari 2010
Vad menar du nu?
Har du lossat muttern på drivaxeln?(36ans hylsa?)

Eller försöker du lossa hjullagret från hjulspindeln(sitter med 4 bultar som har torx-skalle)?

/Jerker

250 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
Jerk-R skrev:
Vad menar du nu?
Har du lossat muttern på drivaxeln?(36ans hylsa?)

Eller försöker du lossa hjullagret från hjulspindeln(sitter med 4 bultar som har torx-skalle)?

/Jerker

Jo jag har avlägsnat drivknuten och axeln.
jag menar nog hjulspindeln, hjullagret sitter fast med torxskruvar och de har rostat så pass mycket att de finns knappt kvar.

593 Inlägg
14 februari 2010
Ajdå!
Jag köpte själv helt nya lager och spindlar samt givare från volvo till min bil.
MEN mina gamla mekade vi ihop till ett bättre begat åt pappas bil då hans lager var helt slut.

För att få loss bultarna(med torx-skalle) användes det mycket rostlösning och en pneumatisk mutterdragare modell STOR
när bultarna väl var lossade så satt lagret fast riktigt jävligt i spindeln ändå så det gamla lagret slogs ur med släggan(efter en stund, det var inte bara inte)
sedan sandpapprade jag bort all rost och monterade dit nya hjullagret med NYA bultar.

Hoppas du får loss skiten, för spindlarna var inte gratis :S

250 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
Jerk-R skrev:
Ajdå!

sedan sandpapprade jag bort all rost och monterade dit nya hjullagret med NYA bultar.

Hoppas du får loss skiten, för spindlarna var inte gratis :S

Jo, men hjullagret vet jag hur man får av, men det är nästan omöjligt och jag orkar inte lägga tid på det. Tar hellre av plattan som den sitter på (spindelgrejj?) och slänger skiten. Den plattan sitter fast med EN bultaktig grejj. Hur får man av den bultaktiga grejjen?

593 Inlägg
14 februari 2010
Hmm.. nu förstår jag inte vilken platta du pratar om... tyvärr, kan du ta en bild kanske?

250 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
Förlåt om jag e lite dålig på o förklara :p . Denna bilden kanske hjälper.
Pilen pekar på den bulten jag vill få av. Det inringade e vad jag vill ha bort.

http://images6.bilddagboken.se/73/_u3/_ … 185727.jpg

Proffa
282 Inlägg
14 februari 2010
Cenrummuttern bort, de fyra torx/insex (minns ej vilketdera) -bultarna löst, lagret bort, nytt på plats i omvänd ordning..enkelt wink

250 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
thePaavo skrev:
Cenrummuttern bort, de fyra torx/insex (minns ej vilketdera) -bultarna löst, lagret bort, nytt på plats i omvänd ordning..enkelt wink

Jo, men de fyra torx/insex  är sönderrostade och bultarna är rundade. Inte lika enkelt då tongue
Så jag försöker INTE lossa hjullagret, utan jag vill lossa det som hjullagret sitter på.

593 Inlägg
14 februari 2010
Ahaa, det du vill göra är ju att lossa spindelleden!
Det brukar vara halvtum på ena sidan och 15 nyckel på andra sidan.. är den allt för runddragen så får du väl borra eller kapa bort den..

55 Inlägg
15 februari 2010
Bränn bort torx huvuden tar max 15 min för alla fyra ta sedan en slägga och slå till på hjullagret!
OBS ta de lungt så du inte bränner gängorna men det var inga problem för mig.

EXAKT SÅ GJORDE JAG OCH DET FUNKADE!!

Lycka till!

Driving with out brian makes it more like a game! -.-

250 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
Jesper90 skrev:
Bränn bort torx huvuden tar max 15 min för alla fyra ta sedan en slägga och slå till på hjullagret!

Lycka till!

Bränna bort? med en tändare :p altså den som kan byta hjullagret får bilen, pallar inte ha den ståendes där!

SVK Customs
1 639 Inlägg
20 februari 2010
DavidMartin skrev:
Jesper90 skrev:

Lycka till!

Bränna bort? med en tändare :p altså den som kan byta hjullagret får bilen, pallar inte ha den ståendes där!

Hejsan.
Låter som att du har fått ett litet problem på halsen.
Jag kan ta bilen.
Du kan t.om få lite pengar för den.
Ring mig på 0738-265335

mvh

blacken
20 februari 2010
Det börjar att låta som det är dags att ringa skroten och höra vad dom ska ha för en dylik mojäng.. big_smile

Sök