3239
Sök

Problem med mitt MS 2.2 får spridarna blir varma

295 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#1
Tjena.. har problem med mitt MS
Spridarna blir varma då ALLT är avstängt.. varför? o vad är de som är fel?
Senast redigerat av vw-mannen (15 februari 2010)


295 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#3
men hur fasen kan man kopla fel? när sprutet inte är rört sen förra motorbygget? kör du själv med MS?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
15 februari 2010
#4
om spridarna blir varma när det inte ens är på så är det ju felkopplat nånstans.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

295 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#5
då gör vi så här.. nån som kan förklara mig vart allt ska kopplas.. tar vi allt från början till slut tongue


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
15 februari 2010
#6
leta rätt på ett kopplingsschema, google is your friend...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 februari 2010
#7
om spridarna bli varma när boxen är av så är nog dom bara å hysta...du har ju kortslutning till jord efter spridarna antingen i kablarna mellan boxen eller i boxen... spridare som står full öppna hela tiden å  som har en ström som går igenom dom å värmer upp dom brukar ha dålig funktion sen för dom brinner upp till slut...


Motborgare
1 099 Inlägg
15 februari 2010
#8
vw-mannen skrev:
Tjena.. har problem med mitt MS
Spridarna blir varma då ALLT är avstängt.. varför? o vad är de som är fel?

Har kollat på schemat. Ligger det 12V på ena terminalen på injektorerna när tändningen är avstängd?
Det skall det _inte_ göra. (Kolla även om bränslepumpen går)

Om du har kopplat enligt schemat http://www.bgsoflex.com/sensorwire.pdf, så ligger huvudrelät och drar.

-- K
Senast redigerat av Kavli (16 februari 2010)

295 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#9
okej så felet kan altså vara dålig jord antingen i boxen eller i kablarna? för just nu så ligger det bara plus till spridarna därför dem blir varma..


Det finns 12V till spridarna när allt ska vara avstängt mätte upp de så iaf
Huvud relät är det det som sitter i Boxen eller vart sitter det relät?


Forummoderator
10 576 Inlägg
16 februari 2010
#10
vw-mannen skrev:
Huvud relät är det det som sitter i Boxen eller vart sitter det relät?

Det är komplett omöjligt att svara på eftersom det är ett eftermarknadssystem som är inbyggt i helt okändbilmodell.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Motborgare
1 099 Inlägg
16 februari 2010
#11
vw-mannen skrev:
okej så felet kan altså vara dålig jord antingen i boxen eller i kablarna? för just nu så ligger det bara plus till spridarna därför dem blir varma..


Det finns 12V till spridarna när allt ska vara avstängt mätte upp de så iaf
Huvud relät är det det som sitter i Boxen eller vart sitter det relät?

Huvudrelät borde du ha utanför (Det finns inget relä i boxen). Det skall styras av tändningslåset. Samma relä skall dra reläet till bränslepumpen.

Om du tittar på schemat jag länkade till, så ser man tydligt hur det skall kopplas.

-- K
Senast redigerat av Kavli (16 februari 2010)

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 februari 2010
#12
Kavli skrev:
vw-mannen skrev:
Tjena.. har problem med mitt MS
Spridarna blir varma då ALLT är avstängt.. varför? o vad är de som är fel?

Har kollat på schemat. Ligger det 12V på ena terminalen på injektorerna när tändningen är avstängd?
Det skall det _inte_ göra. (Kolla även om bränslepumpen går)

Om du har kopplat enligt schemat http://www.bgsoflex.com/sensorwire.pdf, så ligger huvudrelät och drar.

-- K

de är ju inga problem å köra 12v konstant till spridarna strömmen kommer ju inte flyta förrens boxen jordar.. jag har 12v direktmatning från batteriet på mina spridare..


295 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#13
har vart ute o mätt lite idag.. när ja kom ut mätte ja stömstyrkan på matningen till spridarna.. den låg på 0.02volt sen dit me nya spridare o dubbel mätte innan ja skulle vrida på tänningen.. o de var som innan 0.02volt
på me tänning o bilen starta.. stängde av o tog dän o mätte då bilen var avstängd.. 13,6volt hade ja då.. väntade några minuter o 13,4volt..

det är som att det är förtröjjning på att stänga av spridarna då ja stängt av bilen..
kollat jord till sprutet o det är bra.. lika så ström till de.. lika bra..

men det är det med fördröjningen till att stänga av sig.. Hmm


Allfixare
1 475 Inlägg
16 februari 2010
#14
låter som att ett relä halv hänger sig eller nåt i mina öron. men jag är varken bilelsguru eller sprutguru så=)


Motborgare
1 099 Inlägg
16 februari 2010
#15
Xuri skrev:
Kavli skrev:
vw-mannen skrev:
Tjena.. har problem med mitt MS
Spridarna blir varma då ALLT är avstängt.. varför? o vad är de som är fel?

Har kollat på schemat. Ligger det 12V på ena terminalen på injektorerna när tändningen är avstängd?
Det skall det _inte_ göra. (Kolla även om bränslepumpen går)

Om du har kopplat enligt schemat http://www.bgsoflex.com/sensorwire.pdf, så ligger huvudrelät och drar.

-- K

de är ju inga problem å köra 12v konstant till spridarna strömmen kommer ju inte flyta förrens boxen jordar.. jag har 12v direktmatning från batteriet på mina spridare..

Kör du med MegaSquirt då?

Ingången till mosfet-drivern har i alla fall pullups, så det är stor risk för att mosfetarna ligger och drar efter shutdown, om det är en stor konding på spänningsförsörjningen till sprutboxen.

-- K

295 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#16
nu hängde ja inte med alls där på vad Kavli skrev.. hehe


Motborgare
1 099 Inlägg
16 februari 2010
#17
vw-mannen skrev:
nu hängde ja inte med alls där på vad Kavli skrev.. hehe

Nä. Det var fan inte enkelt att förstå även när man läser det själv.
Kontentan är att injektorerna kan vara öppna ett tag efter att tändingen är avstängd, om du inte har ett relä till injektorerna på plussidan.

-- K

295 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#18
hehe.. det är så sant så.. men tycker inte att de ska vara så länge som de är.. mena timmar.. men kollade lite på chemat.. jag kör med tänspole... skulle den koplas till minus om ja inte läs helt galet.. Minus på tändspolen.. tycker att de låter mest troligt..


One Man Clan
4 287 Inlägg
16 februari 2010
#19
Kavli skrev:
Xuri skrev:
Kavli skrev:

Har kollat på schemat. Ligger det 12V på ena terminalen på injektorerna när tändningen är avstängd?
Det skall det _inte_ göra. (Kolla även om bränslepumpen går)

Om du har kopplat enligt schemat http://www.bgsoflex.com/sensorwire.pdf, så ligger huvudrelät och drar.

-- K

de är ju inga problem å köra 12v konstant till spridarna strömmen kommer ju inte flyta förrens boxen jordar.. jag har 12v direktmatning från batteriet på mina spridare..

Kör du med MegaSquirt då?

Ingången till mosfet-drivern har i alla fall pullups, så det är stor risk för att mosfetarna ligger och drar efter shutdown, om det är en stor konding på spänningsförsörjningen till sprutboxen.

-- K

Jag kör med megasquirt ms 1 v3.0 å bilen rullade så 700 mil i somras.



Sök