Hade köpt Audi A2, mycket på grund av av den upplevda kvalitén på C3 som har lite kit-car känsla, det är upp till köparen att trycka dit alla paneler och fästa dom för att slippa få dom i handen. Inte för att det faktiskt lossnar (allt för ofta) men det känns som så...
Jag tänkte slänga in ett tredje alternativ, något som jag egentligen inte känner för att rekommendera. Men jag tror inte den är värre än Citroen; Mercedes A-klass.
A-klass är dels en väldigt säker bil, dels en väldigt rymlig sådan. Sätena går att fälla fram eller plocka ut (ink. passagerarstolen fram) så man får utrymme nästan i Volvokombi-klass och bilen går mycket stabilt längs vägen. Lite Fördelar:
+Sikt, man sitter högt och ser riktigt bra åt alla håll.
+Säkerhet, A-klass har fått bra betyg vid kollision och riktigt bra betyg vid sidokollision, delvis pga att man sitter högt. Motorn är lutad 45 grader framåt och tar upp merparten av krockenergin och ett flertal andra bra lösningar.
+Kvalité, i alla fall känns A-klass relativt välbyggd. (Förutsätter dock den faceliftade modellen)
+Utrymme, speciellt i Lång version. "Rak i ryggen" till skillnad från A2, och säten med lite minibuss funktion som ger valmöjligheter.
+Stabilitet, lite hoppig och stötig i lägre fart men det är i högre fart som chassiet på A-klass trillar på plats.
+Komfort, åter igen i lite högre fart, i låg fart (tex över ett fartgupp) är den rent ut sagt obekväm. Hård fjädring var en av lösningarna för att hålla A-klass på alla fyra hjulen, och det märks i vissa situationer. Men stolarna är bekväma, det är goda inställningsmöjligheter och armstödet är kanon.
- Kvalité, i alla fall under skalet. Elfel och rost är vanliga fel på W168.
- Vägegenskaper, efter Mercedes ombyggnation är vältrisken borta och A-klass går att köra fort och är pigg och lätt på foten i kurvor "som en småbil" men stabil rakt fram som en betydligt större bil. Men det är fortfarande inte riktigt 100%, vilket märks framför allt om man drar på. Både rakt fram eller framför allt i kurvor; Bilen "knyter sig" lite. Detsamma gäller visserligen även A2, om än inte i riktigt samma grad.
-Vissa (svin)dyra delar, tex. kostar en luftmassemätare 15.000:-. Och tyvärr är också Lmm ett av de vanligaste felen på W168, kolla att den är bytt till den nyare bra varianten eller pruta!
Om jag idag skulle köpt en A-klass, skulle jag köpt en A190 åter igen. Varför? Jo dels för att den har tryck i maskinen men dessutom har den stora motorn en annan mjukare fjädring och bättre bromsar. Dessutom hade jag åter igen köpt en Elegance, samma sak där eftersom den har mjukare fjädring än en Avantgarde. Fjädringen är hård som den är, och en sportversion helt onödig.
Dessutom hade jag köpt den Långa versionen, som har en 20-25cm (kommer inte ihåg exakt) längre axelavstånd. Jag tyckte inte jag behövde utrymmet, men har insett att det skadar ju knappast, bilen blir inte märkbart mindre smidig och framför allt är det nästan så man kan kalla den långa versionen bekväm, i alla fall jämfört med kortisen.
Andra "viktiga" saker:
- Garanti! Kolla upp ordentligt att bilen är servad ordentligt och att all garanti fortfarande gäller, tex. den 30-åriga rostskyddsgarantin.
- Att Lmm är bytt mot den uppdaterade varianten.
- Att generator, startmotor, drivrem etc. verkar ok. Annars är det en del pengar som går åt vid byte eftersom A-klass är så trång i motorrummet.
-Och köp absolut inte en pre-facelift! Utan gå efter en 2002 (sen 2001) eller nyare!
Stod som sagt inför detta valet för ett tag sedan, och Mercedes fastnade jag mest för. C3 är som den är, en gungig bil med dålig kvalité i mina ögon. Och A2 är förvånansvärt osmidig med dålig sikt för att vara så liten, dessutom har den de flesta av A-klassens nackdelar den med. Nej, jag hade nog valt Mercedes en gång till. Och om den inte är aktuell, så är andravalet Audi A2