2562
Sök

Använda vatten för att få laddtryck tidigare

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
4 maj 2010
#61
torpis skrev:
Sharky skrev:
Har du sett vad som händer när man backar tändläget mot noll? Det är samma sak , dvs man förlägger förbränningen till grenröret.
Temperaturen i turbinen stiger dramatiskt.

/Göran

axelj skrev:
Därför tror jag inte att temperaturen blir något problem.


Det ni diskuterar finns redan inbyggt i eftermarknadsspruten. Launch controll eller anti lagg kallas det. Varför bygga en efterbrännkammare i grenröret när man kan programmera motorn att göra samma sak, dessutom styra mot EGT givaren så att man inte överstiget max temp...

http://www1.garaget.org/archive/67/6652 … 825590.jpg

Haha, du är inte dum du wink. Självklart är det ju så. Enda nackdelen jag kan tänka mig är att launch controll enbart finns för starter, (eller, pratar jag i nattmössan nu?). Jag tänkte mig ett system som automatiskt drar igång vid gaspådrag oavsett motorvarvtal mm, så länge laddtryck inte uppnåtts.

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 maj 2010
#62
axelj skrev:
(eller, pratar jag i nattmössan nu?).

ALS är launchcontroll under färd.  En solenoid öppnar gasspjället och tändläget justeras om för att erhålla önskat laddtryck samtidigt som EGT övervakas.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 001 Inlägg
6 maj 2010
#63
axelj skrev:
torpis skrev:
Sharky skrev:
Har du sett vad som händer när man backar tändläget mot noll? Det är samma sak , dvs man förlägger förbränningen till grenröret.
Temperaturen i turbinen stiger dramatiskt.

/Göran



Det ni diskuterar finns redan inbyggt i eftermarknadsspruten. Launch controll eller anti lagg kallas det. Varför bygga en efterbrännkammare i grenröret när man kan programmera motorn att göra samma sak, dessutom styra mot EGT givaren så att man inte överstiget max temp...

http://www1.garaget.org/archive/67/6652 … 825590.jpg

Haha, du är inte dum du wink. Självklart är det ju så. Enda nackdelen jag kan tänka mig är att launch controll enbart finns för starter, (eller, pratar jag i nattmössan nu?). Jag tänkte mig ett system som automatiskt drar igång vid gaspådrag oavsett motorvarvtal mm, så länge laddtryck inte uppnåtts.

Det sliter enormt mycket på turbon att åka med sådant system.
T.ex så en Mistu EVO IX Gr. N är rekomenderat att renovera turbo efter 50 SS mil och utbyte efter 150 mil om jag inte minns fel

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

56 Inlägg
6 maj 2010
#64
Jag lånar tråden lite smile Detta är en tanke jag har fått. I en liten typ org turbo, vad ger störts tryck ? avgaserna eller själva laddet. För om laddet ger ett större tryck vore det inte då möjligt att seriekoppla en lite turbo före en stor så att den stora får upp varvet fortare? alltså den lilla turbons laddtryck dras till den storas avgashus? säkert en dum idé men är nyfiken smile


Mvh//Paulzzon

Att ge makt och pengar till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar :P

8 250 Inlägg
6 maj 2010
#65
Paulzzon94 skrev:
Jag lånar tråden lite smile Detta är en tanke jag har fått. I en liten typ org turbo, vad ger störts tryck ? avgaserna eller själva laddet. För om laddet ger ett större tryck vore det inte då möjligt att seriekoppla en lite turbo före en stor så att den stora får upp varvet fortare? alltså den lilla turbons laddtryck dras till den storas avgashus? säkert en dum idé men är nyfiken smile


Mvh//Paulzzon

Sekvensturbo finns ju på några modeller. Alltså att man har en liten som ger laddtryck till motorn på lägre varv och sen tar en större över när man kommit upp i varv. Med att dra ett rör från den lilla turbons konpressorhus till avgashuset på den stora lär inte vara nån höjdare.  Det borde vara möjligt, men det finns bättre lösningar.


Dr. Turbo
459 Inlägg
6 maj 2010
#66
Man har långt mycket mer energie i avgaserna än i den mindre turbons laddtryck och flöde.


1 010 Inlägg
7 maj 2010
#67
Paulzzon94 skrev:
Jag lånar tråden lite smile Detta är en tanke jag har fått. I en liten typ org turbo, vad ger störts tryck ? avgaserna eller själva laddet. För om laddet ger ett större tryck vore det inte då möjligt att seriekoppla en lite turbo före en stor så att den stora får upp varvet fortare? alltså den lilla turbons laddtryck dras till den storas avgashus? säkert en dum idé men är nyfiken smile


Mvh//Paulzzon

Finns tyvärr inga maskiner som skapar energi...inga evighetsmaskiner smile

Skoj å se att det finns några som läst och backar med lite termodynamik på garaget smile

De där me launch control lät lite intressant dock...men frågan är hur mkt det ger.

antar att hela diskussionen handlade om att man vid aktiv körning vill få upp laddet vid låga varv, frågan är om man inte förlorar mer på att sabba tändningen och offra effekt för temporärt ökat laddtryck hmm

funkar vid starter men kanske inte vid körning?
Hade nog funnits vid det här laget redan om det funkar


4 001 Inlägg
7 maj 2010
#68
JockeT skrev:
Paulzzon94 skrev:
Jag lånar tråden lite smile Detta är en tanke jag har fått. I en liten typ org turbo, vad ger störts tryck ? avgaserna eller själva laddet. För om laddet ger ett större tryck vore det inte då möjligt att seriekoppla en lite turbo före en stor så att den stora får upp varvet fortare? alltså den lilla turbons laddtryck dras till den storas avgashus? säkert en dum idé men är nyfiken smile


Mvh//Paulzzon

Finns tyvärr inga maskiner som skapar energi...inga evighetsmaskiner smile

Skoj å se att det finns några som läst och backar med lite termodynamik på garaget smile

De där me launch control lät lite intressant dock...men frågan är hur mkt det ger.

antar att hela diskussionen handlade om att man vid aktiv körning vill få upp laddet vid låga varv, frågan är om man inte förlorar mer på att sabba tändningen och offra effekt för temporärt ökat laddtryck hmm

funkar vid starter men kanske inte vid körning?
Hade nog funnits vid det här laget redan om det funkar

Det finns och används flitigt inom t.ex rally, om det även har nåt samband med restriktorn vet jag inte men som jag sagt innan så håller inte nåt turboaggregat speciellt länge med ALS om man använder det hela tiden

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

56 Inlägg
7 maj 2010
#69
Marlboroman skrev:
Paulzzon94 skrev:
Jag lånar tråden lite smile Detta är en tanke jag har fått. I en liten typ org turbo, vad ger störts tryck ? avgaserna eller själva laddet. För om laddet ger ett större tryck vore det inte då möjligt att seriekoppla en lite turbo före en stor så att den stora får upp varvet fortare? alltså den lilla turbons laddtryck dras till den storas avgashus? säkert en dum idé men är nyfiken smile


Mvh//Paulzzon

Sekvensturbo finns ju på några modeller. Alltså att man har en liten som ger laddtryck till motorn på lägre varv och sen tar en större över när man kommit upp i varv. Med att dra ett rör från den lilla turbons konpressorhus till avgashuset på den stora lär inte vara nån höjdare.  Det borde vara möjligt, men det finns bättre lösningar.

Men hur funkar det då? hur vet den liksom när den ska "byta" turbo?^^ smile

Att ge makt och pengar till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar :P

8 250 Inlägg
7 maj 2010
#70
Paulzzon94 skrev:
Marlboroman skrev:
Paulzzon94 skrev:
Jag lånar tråden lite smile Detta är en tanke jag har fått. I en liten typ org turbo, vad ger störts tryck ? avgaserna eller själva laddet. För om laddet ger ett större tryck vore det inte då möjligt att seriekoppla en lite turbo före en stor så att den stora får upp varvet fortare? alltså den lilla turbons laddtryck dras till den storas avgashus? säkert en dum idé men är nyfiken smile


Mvh//Paulzzon

Sekvensturbo finns ju på några modeller. Alltså att man har en liten som ger laddtryck till motorn på lägre varv och sen tar en större över när man kommit upp i varv. Med att dra ett rör från den lilla turbons konpressorhus till avgashuset på den stora lär inte vara nån höjdare.  Det borde vara möjligt, men det finns bättre lösningar.

Men hur funkar det då? hur vet den liksom när den ska "byta" turbo?^^ smile

Man har en ventil som bestämmer vilken turbo som används. Samma när man kör med kompressor och turbo, då har man en ventil som öppnar och släpper ut luften från kompressorn i motorummet när turbon "tar över".



Sök