JockeT skrev:
Paulzzon94 skrev:
Jag lånar tråden lite
Detta är en tanke jag har fått. I en liten typ org turbo, vad ger störts tryck ? avgaserna eller själva laddet. För om laddet ger ett större tryck vore det inte då möjligt att seriekoppla en lite turbo före en stor så att den stora får upp varvet fortare? alltså den lilla turbons laddtryck dras till den storas avgashus? säkert en dum idé men är nyfiken
Mvh//Paulzzon
Finns tyvärr inga maskiner som skapar energi...inga evighetsmaskiner
Skoj å se att det finns några som läst och backar med lite termodynamik på garaget
De där me launch control lät lite intressant dock...men frågan är hur mkt det ger.
antar att hela diskussionen handlade om att man vid aktiv körning vill få upp laddet vid låga varv, frågan är om man inte förlorar mer på att sabba tändningen och offra effekt för temporärt ökat laddtryck
funkar vid starter men kanske inte vid körning?
Hade nog funnits vid det här laget redan om det funkar
Det finns och används flitigt inom t.ex rally, om det även har nåt samband med restriktorn vet jag inte men som jag sagt innan så håller inte nåt turboaggregat speciellt länge med ALS om man använder det hela tiden
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må