2987
Sök

Långsam bromspedal på volvo 142 -72

Holgersson
102 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
Jag har problem med mina bromsar. problemet är att pedalen är seg både när man trampar ner och när den går tillbaka. luftade igår o de kom bara vätska. har bytt bromsservo ett antal gånger o de har hjälpt till en början... ibland funkar de bra o ibland dåligt... läste någonstans att slangarnas gummi blir konstigt med tiden och vill täppa sig. kan de vara så??
Någon som har några förslag??? väldigt tacksam för svar!smile
Senast redigerat av holgers142 (19 februari 2010)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 februari 2010
Ja testa att byta slangen, räcker ju med att de är en spricka så förlorar man servokraft.

Sen kan de ju vara så att bromscylindern börjar kärva och bli kass, kan ha kommit skit i den osv..

Oken kan ju vara sega de med men de borde ju inte påverka returen.

Motborgare
1 099 Inlägg
19 februari 2010
holgers142 skrev:
Jag har problem med mina bromsar. problemet är att pedalen är seg både när man trampar ner och när den går tillbaka. luftade igår o de kom bara vätska. har bytt bromsservo ett antal gånger o de har hjälpt till en början... ibland funkar de bra o ibland dåligt... läste någonstans att slangarnas gummi blir konstigt med tiden och vill täppa sig. kan de vara så??
Någon som har några förslag??? väldigt tacksam för svar!smile

Det är ett ganska klassiskt fel att gamla bromsslangar sväller och stryper flödet.

-- K

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 februari 2010
oops trodde de var servoslangen du tänkte på...

Men bromsslangarna kan de säkert vara också. Dom blir sletna med tiden och är inge kul att ha å göra med då...

Holgersson
102 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
jag renoverade huvudbromssylindern i höstas eftersom skiten läckte.. kan ju faktiskt vara idé och byta lite bromsslangar.. dom kan ju va hur gamla som helst... ska också kolla lite på vacumslangen till servon!
för om slangarna har svällt och det är dåligt flöde så kan den nog bli seg tillbaka.. har ja rätt???
mycket tacksam för svaren:)smile

Motborgare
1 099 Inlägg
19 februari 2010
holgers142 skrev:
jag renoverade huvudbromssylindern i höstas eftersom skiten läckte.. kan ju faktiskt vara idé och byta lite bromsslangar.. dom kan ju va hur gamla som helst... ska också kolla lite på vacumslangen till servon!
för om slangarna har svällt och det är dåligt flöde så kan den nog bli seg tillbaka.. har ja rätt???
mycket tacksam för svaren:)smile

Jo, det blir dåligt flöde åt båda håll.

Testa att öppna en och en luftnippel och tryck. Då ser du vilken slang som jävlas mest.

-- K
Senast redigerat av Kavli (19 februari 2010)

Holgersson
102 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
ok hur märker man vilken slang som är sämst??

Motborgare
1 099 Inlägg
19 februari 2010
holgers142 skrev:
ok hur märker man vilken slang som är sämst??

Där det knappt pipplar ur bromsvätska med öppen nippel, där har du en strypning.

-- K

Holgersson
102 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
ok! man lär sig mkt på detta ställe!
detta ska testas så fort de finns tid! mycket tacksam för hjälpen:D

Sök