viccoA skrev:
Rent spontant tycker jag att en Saab 9000 är ett ganska dåligt utgångsobjekt, men jag är kanske inte riktigt opartisk.
VADÅ...är inte en 9000 en sportbil?
Nä du har så rätt, en 9000 byggdes som en familjebil och på banan är den som en kloss.
Jag har trälat många år med min för att försöka få bättre väghållning och visst nu börjar den bli skaplig men fortfarande är den inte bra.
Lånade kompisen sänkta Primera för ett par år sedan och blev förbannad......bättre styrrespons och kurvgrepp original än min 9000 som jag bytt allt på.
Men.....man kan åka fort med en 9000 oxo. Min container har piskat några på pappret snabbare bilar både i konbana och på bana.
Samtidigt har jag fått stryk både av en Golf 2 diesel och:
http://www.garaget.org/?car=494 som kanske har 100 hästar färre än jag.
Lite tankar om de 3 valen du har:
• OG900, GRYM väghållning med enkla medel. Dubbla A-armar ifram gör det lätt att få till en bil som svänger bra.
Urkassa lådor, tål ingen effekt och rent allmänt tråkiga. Kan säkert vara svår att hitta en fräch, de börjar bli gamla nu o många har rostat bort.
Motorerna går att få skaplig fart i men över 300 kräver ofta annat styrsystem= krångligt.
Länkarmsinfästningarna är rostiga på mååååånga bilar. En som ser skaplig ut på utsidan kan ändå ha x antal svetstimmar på infästningarna.
Det är en bi med karaktär......många älskar den ......många hatar den.
Att åka till vardags i den är som att sätt sig direkt i 1983. Liten framruta, sne sittställning, nedsuttna stolar, slagig på dålig väg, vindbrus.....ja listan kan göras lång.
• NG900/OG9-3. Har aldrig ägt någon och vill aldrig äga någon heller, påminner för mycket om OG900 fast i modern tappning och med inblandning av GM.
Grymma motorer (T5) som lätt når höga effekter utan att man behöver byta halva motorn.
Tyngre säger många här....men plockar man ur lite prylar väger de ändå inte mycket.
Standardväghållningen är urusel men det finns många som vet hur man skall göra för att få till det och prylar finns att handla.
http://www.garaget.org/?car=10091http://www.garaget.org/?car=94307är 2 snabba bilar både i konbana och på banan.
Billiga....börjar finnas rätt många billiga bilar ute och de behöver inte vara några rostlik.
• 9000. Billiga.....finns många....lätt att få ur mycket effekt.
Gammal bil men den känns forfarande skaplig modern om man köper en nyare årsmodell (97-98) = de går att åka i även till vardags.
Skall man satsa på 9000 så handla 94 eller nyare p.g.a styrsystemet.
Stabil och robust, betydligt bättre än NG900......
Det som kan vara lite roligt att bygga på en 9000 är att man "slår" lite från underläge. Det är ingen som förväntar sig att den skall vara snabb när det svänger.....men visst kan den det...iaf hyvsat
mvh Jonas