Jag undrar hur man enklast och billigast fixar till motorummet på sin bil? (max 1000 kr) Jag fundrerar på Silliconslangar eller stålomspunna mm. Motortvätt är ett måste, men hur får man till den "städade/tunade looken, gärna med lite "färgklickar" som förhöjer intrycket? är det svårt, ska man lämna in bilen på verkstad? vad kostar det att byta ut slangar och sånt till lite mer snygga saker? Tidigare ägare har skurit upp massa skyddsslangar till el mm och "eltejpat ihop dom. Det ser för jävligt ut. Berätt a gärna hur ni har gjort så at et lekman förstår. Mvh Kalaspajas s60 2.4 t
En bra bok är Haynes Tuning bok står lite sånt i den.. kostar en ca 250 kr kanske.. men ja det är väl att byta ut kylarslangarna mot silicon slangar i valfri färg.. byta slangklämmor till rostfria, byta kylarlock, oljelock till något finare.
Lacka oljestickan, spolarvätskelocket, klä alla kablar i kabelöverdrag.. dom tror jag är ganska enkla då det är bar att trä över dom utan att lossa på kabeln.
vart hittar jag kabelöverdrag? vilken färg är lämplig att lacka plastdetaljer i motorummet med? Mvh Martin
sökte lite, men hittade inte riktigt.. det kallas även för robotslangar har jag för mig..som är uppskurna som brukar sitta orginal, men kanske finns i andra färger också..
det var väl ungefär vad jag hade tänkt mig. är det värt att lämna in bilen för motortvätt, det kostar rung 3-4 hundralappar. Jag vill ju inte sabba något i motorn.
det var väl ungefär vad jag hade tänkt mig. är det värt att lämna in bilen för motortvätt, det kostar rung 3-4 hundralappar. Jag vill ju inte sabba något i motorn.
Inen fara med din s60, spola bara inte när motorn e svinvarm. Kör avfettning på hela motorn inkl all plåt i rummet. Svampa bort eventuella asfaltsprickar m.m. Spola plåten run motorn samt undersidan av huven med hårt tryck, gå sen över till "motorn" med lågt tryck spola motorn snabbt.
Inte världens ballaste kanske , men tycker i alla fall det är snyggare än original
"Pannrummet"
En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Lite plast glans. (ifrån lahega) Lite polermedel ifrån megurias Stålborste på vinkelslip på grenröret Polera all synlig aluminium med autosol. Måla blocket
Fjäderbenstag och ett luftfilter med en avskärmning
lite för avancerat för mig. men en motortvätt nlir det, ska prova själv när vädret är lite mildare, och blir det inte bra så lämnar jag in bilen. Är det möjligtvis inte någon i eskilstuna trakten som har tid för lite utblidning/ övervakning när jag ska tvätta? (Off topic: tuggumi pop är tydligen något som svenska folket gillar....)
Först ska du tvätta allt noga och putsa upp det. Fixa ev rost och lacksläpp. Lacka lite detaljer i nån snygg färg, polera detaljer eller liknande.
Nuläget, dock ska det putsas upp mer innan jag är nöjd
Edit: Täcka över batteri och generator är något som du bör göra. Känsligt med vatten där. Allra säkrast är att koppla bort batteriet helt om man är osäker på vad man sysslar med.
Nuläget, dock ska det putsas upp mer innan jag är nöjd
Edit: Täcka över batteri och generator är något som du bör göra. Känsligt med vatten där. Allra säkrast är att koppla bort batteriet helt om man är osäker på vad man sysslar med.
En generator tål vatten, dom blir dock lite kinkiga ibland om man badar dom i lervatten... (men då häller man bara en skvätt rent vatten i den så laddar det sen igen) Även batteriet är fukttåligt så jag vet inte riktigt om det är nån mening att täcka över dom grejerna, men man behöver ju inte blåsa med högtryck rakt på kanske...
Nuläget, dock ska det putsas upp mer innan jag är nöjd
Edit: Täcka över batteri och generator är något som du bör göra. Känsligt med vatten där. Allra säkrast är att koppla bort batteriet helt om man är osäker på vad man sysslar med.
En generator tål vatten, dom blir dock lite kinkiga ibland om man badar dom i lervatten... (men då häller man bara en skvätt rent vatten i den så laddar det sen igen) Även batteriet är fukttåligt så jag vet inte riktigt om det är nån mening att täcka över dom grejerna, men man behöver ju inte blåsa med högtryck rakt på kanske...
Man vet aldrig vad folk får för sig Har sett skräckexempel
Nuläget, dock ska det putsas upp mer innan jag är nöjd
Edit: Täcka över batteri och generator är något som du bör göra. Känsligt med vatten där. Allra säkrast är att koppla bort batteriet helt om man är osäker på vad man sysslar med.
En generator tål vatten, dom blir dock lite kinkiga ibland om man badar dom i lervatten... (men då häller man bara en skvätt rent vatten i den så laddar det sen igen) Även batteriet är fukttåligt så jag vet inte riktigt om det är nån mening att täcka över dom grejerna, men man behöver ju inte blåsa med högtryck rakt på kanske...
Man vet aldrig vad folk får för sig Har sett skräckexempel