3648
Sök

Räknas detta att köra mot rödljuskörning?

91 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Om jag kör i en korsning och sedan när jag passerat spärrlinjen så slår signalen till rött, räknas det som rödljuskörning? ibland så slår dom över snabbt ju.

ungefär som den här händelsen

tagen från zatzy

"
Har en fråga och hoppas på några bra svar.

Det va så att ja blev stoppad pga att jag körde mot rött ljus.

Händelsen gick till så att ja stog o vänta vid ett rödljus, när de slog om till grön passerade ja rödljuset, 4meter efter spärrlinien stannade ja till för att plocka upp en passagerare. Sedan åkte jag vidare, 20meter längre fram från spärrlinien står ytterligare 2stolpar som då hade slagit om till rött, det fanns dock ingen spärrlinie vid dessa 2 stolpar och dom visar exakt samma som dom 2 tidigare, dvs dom slår om samtidigt och verkar vara ihopkopplade.

Polismannen menade att ja hade passerat första ljuset vid grönt men de andra längre fram hade ja åkt förbi och därför kört mot rött.

Men är inte alla rödlyckor bundna till en spärrlinie, och de är väll när man passerar spärrlinien vid rött man gjort fel. Eller har ja missuppfattat detta?

Mvh Teddan."

är det inte så att det är ljuset som jag åker in i som gäller i en korsning?

396 Inlägg
20 februari 2010
Jag anser att det inte är att köra mot rött. För tex om det går över massa fotgängare så stannar man ju typ mitt i och sen kör vidare, inte som om man kan stå där och vänta på grönt.

5 198 Inlägg
20 februari 2010
Man får inte passera stopplinjen vid gult ens
vad vi anser är helt ovesäntligt när det gäller trafikregler, kan man dom inte är man skyldig att ta reda på dom.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … ksignaler/

Läs på trafikreglerna

564 Inlägg
20 februari 2010
gamlingen skrev:
vad vi anser är helt ovesäntligt när det gäller trafikregler, kan man dom inte är man skyldig att ta reda på dom.

Läs på trafikreglerna

Men han hade ju passerat stopplinjen när det var grönt, inte gult eller rött.

Jag ser det inte som en röddjuskörning, däremot kanske polisen tyckte det var olämpligt att du plockade upp en passagerare i en korsning och därför ville "sätta dit" dig för det, även om han egentligen har fel.
Senast redigerat av groze (20 februari 2010)

5 198 Inlägg
20 februari 2010
groze skrev:
gamlingen skrev:

Läs på trafikreglerna

Men han hade ju passerat stopplinjen när det var grönt, inte gult eller rött.

Jag ser det inte som en röddjuskörning, däremot kanske polisen tyckte det var olämpligt att du plockade upp en passagerare i en korsning och därför ville "sätta dit" dig för det, även om han egentligen har fel.

MY misstake,, måste missat nåt när jag läste.. men jag har rätt iaf.. men han gjorde inget fel som jag ser det.

EDIT: Om han överklagar så är det väl polisen som ska bevisa att han gjorde fel ?
Senast redigerat av gamlingen (20 februari 2010)

1 853 Inlägg
20 februari 2010
Bästa som finns är ju röd ljusen som lyser grönt i typ 2,5 sekunder knappt satt första bilen hinner förbi!,

Självklart ska man inte köra mot rött.. Men som sagt ibland slår dom om när man är mitt i och vad gör man då liksom, fast en det var grönt när man själv åkte... Poliserna måste ju fatta att sådant händer med det systemet vi har som styr skiten.

/mvh soyd

5 198 Inlägg
20 februari 2010
japp här i stan har vi ett sånt ljus,, dessutom i svag uppför.. krånglar det när man ska i väg så hinner knappt 1 bil igenom.

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 februari 2010
Jag undrar varför han stannade där? Verkar ju inte vara den bästa plats att plocka upp en passagerare på? Sedan undrar jag om det verkligen är spärrlinjen han passerar i läge 1, det låter mera som en stopplinje för att inte blockera en korsning eller utfart.

Polismannen har ju bedömt det till rödljuskörning och det betyder att det är det. Sedan kan man säkerligen överklaga och få rätt, och då betyder det att det inte var rödljuskörning. Simpelt egentligen. Men jag tror inte att det lönar sig att överklaga i detta fall då det låter som om han gjort fel.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 276 Inlägg
20 februari 2010
Skulle nog krävas en bild på just den korsningen för att kunna bedömma något.

Dunken
20 februari 2010
Fick förklarat för mej en gång att var man inte över korsningen innan det det slog om till rött, så har man kört mot rött..

5 198 Inlägg
20 februari 2010
Dunken skrev:
Fick förklarat för mej en gång att var man inte över korsningen innan det det slog om till rött, så har man kört mot rött..

Ska man backa tillbaks då ?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 februari 2010
gamlingen skrev:

Läs på trafikreglerna

Nja inte helt sant du... Man får passera vid gult ljus om man inte hinner stanna "utan fara". Så slår det om till gult när man är nästan framme så ska man fortsätta igenom korsningen, inte tvärnita. Det är av den anledningen den gula lampan finns, att förvarna om att snart blir det rött så nu är det inte lämpligt att passera längre, så man hinner stanna på ett säkert sätt.

On topic, är det en sån korsning där det sitter rödljus både före och efter korsningen så att säga? I så fall måste man ju få passera dom som sitter efter korsningen efter att det slagit om till rött då dom sitter där bara för att dom som står längst fram o väntar på grönt ska se signalerna bättre. Man kan ju inte stå mitt i korsningen o vänta på att dom ska bli gröna...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

7 276 Inlägg
20 februari 2010
henke_99 skrev:
Man kan ju inte stå mitt i korsningen o vänta på att dom ska bli gröna...

Jodå, jag har sett det hända flera gånger big_smile

Dunken
20 februari 2010
gamlingen skrev:
Dunken skrev:

Men snälla du gör oss alla en tjänst, har du körkort så lämna tillbaks det..

5 198 Inlägg
20 februari 2010
Dunken skrev:
gamlingen skrev:
Dunken skrev:

Men snälla du gör oss alla en tjänst, har du körkort så lämna tillbaks det..

vad ska man göra då ? enligt din lärare

Det vet nog jag oxå att man varken stannar eller backar.. men vissa verkar få dom via flingpaketen eller kalle anka tidningen om man ska tro många inlägg om trafikregler på forumet.

5 198 Inlägg
20 februari 2010
Brains skrev:
henke_99 skrev:
Man kan ju inte stå mitt i korsningen o vänta på att dom ska bli gröna...

Jodå, jag har sett det hända flera gånger big_smile

mellan ljusen har man sett folk stanna några gånger ja

91 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
texten handlade inte om mig vill jag poängtera.

aja då får man väl stanna mellan ljusen om man hamnar i en sån situtation, då kan jag väl knappast åka ditt för det eller ? om det råkar vara en polis där menar jag

5 198 Inlägg
20 februari 2010
steven86 skrev:
texten handlade inte om mig vill jag poängtera.

aja då får man väl stanna mellan ljusen om man hamnar i en sån situtation, då kan jag väl knappast åka ditt för det eller ? om det råkar vara en polis där menar jag

vad jag vet så får du inte stanna mitt i en korsning,, för mellan de stolparna är oftast en korsning

EDIT: Hur man än vänder sej så har man arslet bak.
Senast redigerat av gamlingen (20 februari 2010)

91 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Okej nu fick jag svar av en kompis som själkv hade ringt trafikpolisen

Om man exempelvis kör in i en korsning då det visar grönt och du ska svänga vänster, och det finns fotgängare som ska gå över och det blir rött, SÅ RÄKNAS det inte som att köra mot rött, utan det är ljuset som du "kör över" som räknas, exempelvis grönt eller gult, inte det som visas efteråt. aja många som visste detta redan säkert men men vi alla finns ju här för att hjälpas åt smile

blacken
20 februari 2010
steven86 skrev:
Om jag kör i en korsning och sedan när jag passerat spärrlinjen så slår signalen till rött, räknas det som rödljuskörning? ibland så slår dom över snabbt ju.

ungefär som den här händelsen

tagen från zatzy

"
Har en fråga och hoppas på några bra svar.

Det va så att ja blev stoppad pga att jag körde mot rött ljus.

Händelsen gick till så att ja stog o vänta vid ett rödljus, när de slog om till grön passerade ja rödljuset, 4meter efter spärrlinien stannade ja till för att plocka upp en passagerare. Sedan åkte jag vidare, 20meter längre fram från spärrlinien står ytterligare 2stolpar som då hade slagit om till rött, det fanns dock ingen spärrlinie vid dessa 2 stolpar och dom visar exakt samma som dom 2 tidigare, dvs dom slår om samtidigt och verkar vara ihopkopplade.

Polismannen menade att ja hade passerat första ljuset vid grönt men de andra längre fram hade ja åkt förbi och därför kört mot rött.

Men är inte alla rödlyckor bundna till en spärrlinie, och de är väll när man passerar spärrlinien vid rött man gjort fel. Eller har ja missuppfattat detta?

Mvh Teddan."

är det inte så att det är ljuset som jag åker in i som gäller i en korsning?

"Stopp. Fordon får inte passera stopplinjen eller, om sådan saknas, signalen. Signal med konturpil gäller endast den eller de färdriktningar som anges med pilen."
Liasom säger allt. Men som "gamlingen" så elegant nämner tidigare att som fordonsförare i trafiken så har man alltid "arslet bak"..

Sök