3484
Sök

Olika däckdimensioner

126 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#1
Skulle behöva nya vinterdäck och har en bekant som har fyra nya vinterdäck med dim 195*55*15 och jag har själv 195*65*15 på bilen,undrar om det gör något om det är 5cm skillnad på dom?

Spännande män luktar diesel

40 Inlägg
21 februari 2010
#2
65 och 55 är % av bredden på däcket, inte cm. Det får skilja 5% större/mindre rullomkrets än orginaldäcket.
195/55-15 är ca 6% mindre i rullomkrets.

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 februari 2010
#3
I ditt fall när du går från större till mindre däck så är det inga problem att få på däcken, det kommer finnas gott om utrymme. Rullomkretsskillnaden blir ca 12 cm vilket ligger strax över de tillåtna 5%, om man skall vara petig (om 195/65/15 är original på bilen). Jag skulle montera däcken under förutsättning att de har rätt/tillräcklig load-index samt tillräcklig hastighets-klassning. En bi-effekt av mindre däck är att din verkliga hastighet kontra den på hastighetsmätaren kommer bli ännu lägre, dvs om du tidigare hade en verklig fart av säg 94km/h när mätaren visade 100km/h så kommer den verkliga hastigheten bli ännu lägre med dessa mindre däck, typ 89km/h...
Senast redigerat av dawwe (21 februari 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 februari 2010
#5
aakesson: Det är mer än rullomkrets som spelar in...Minst lika viktigt att man har tillräcklig load-index samt hastighetsklassning. På en "Skorpa" gissar jag att load-index bör ligga som lägst 88 (560kg, finns iofs sk "ExtraLoad" däck, dvs 88XL som klarar mer last, typ 30-40kg mer per däck), o hastighetsklassningen borde vara H (210km/h) som lägst...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

126 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#6
Så det är inget att rekomendera att byta till dom mindre däcken då?

Spännande män luktar diesel

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 februari 2010
#7
Thobbie: Om de har tillräcklig load-index samt hastighetsklassning skulle jag kränga på de, under förutsättning att priset är förmånligt. Min grova gissning är att däcken har både tillräcklig load-index & hastighetsklassning...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

126 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#8
dawwe skrev:
Thobbie: Om de har tillräcklig load-index samt hastighetsklassning skulle jag kränga på de, under förutsättning att priset är förmånligt. Min grova gissning är att däcken har både tillräcklig load-index & hastighetsklassning...

Okej är load-index nått som står på däcket?

Spännande män luktar diesel

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 februari 2010
#9
Thobbie: Ja! Brukar stå tex: 195/55/15  88H XL. I detta fall load-index 88, hastighetsklassning H samt däck med "ExtraLoad" kapacitet.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök