3269
Sök

940 med B230FT?

14 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#1
Jag har en Volvo 940 -91 med en B230FB i, som ja tänkt att köpa en B230FT motor att stoppa i. Vad lär jag byta förutom själva motorn eftersom det redan är byggt för ett elektroniskt sprut? Skulle va bra att veta innan man gör några förhastade slutsatser. Tacksam för massa svar!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 februari 2010
#2
Byta styrboxar, flytta lmm flytta lambdasond. Annars är det samma elsystem. Men skaffa en komplett B230FT/FK med insug grenrör, turbo och alla givare osv.

Jonas

14 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#3
Så lambdasond ska bytas till turbo, men va är lmm? smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 februari 2010
#4
Nej inte byta lambdasond, men på turbo sitter den på downpipen, LMM = Luftmassemätare

Jonas

14 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#5
Så mer än så behövs inte att byta? Tack för svar! smile

-utan 940
1 728 Inlägg
22 februari 2010
#6
Jag vet inte om du fick det klart för dig men i en turbo sitter batteriet och luftfiltret på motsatt sida jämfört med din sugis så det är helt olika kabelhärvor.
Jag vill inte verka taskig men jag tror inte att du har kunskaperna som krävs för att genomföra detta, det är så mycket smådetaljer som kan ställa till problem.
Man bör åtminstone ha lite mekkunskaper från en turbobil innan man ger sig på att byta ut en motor.
Det kostar inte mycket att köpa en riktig turbobil så det är inte värt besväret att skifta motor heller.
Sen ska du ha en växellåda som håller också, har du tänkt på det?

593 Inlägg
22 februari 2010
#7
måste även sätta dit spridarmotsånd då det inte finns på elpiskan för b230 sugmotorerna..

mvh

169 Inlägg
2 mars 2010
#8
behöver ej sätta dit spridar motstånd.. bara köra med ett par hög ohrm spridare. på tal om LMM så kör med den på tryck sidan ist. o på tal om batteriet vad gör de om de sitter på den sidan? bara till att sätta en värmeplåt? förstår inte varför alla är så jävla negativa till att turbo på en Gl?

vårat recept som vi brukar köra me... (turbo boxar,16v spridare,lmm på trycksidan,öppet filter värmeplåt för batteriet..ladd tryck runt 0,6) bilarna brukas daglien o kört rätt hårt. å går rent o snyggt.

Full Gas Spar Tid:P

169 Inlägg
2 mars 2010
#9
och på tal om elstammen så är de samma bara till att sprätta upp stammen lite så hittar du kablarna till motståndet.

Full Gas Spar Tid:P

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 mars 2010
#10
MazLer skrev:
behöver ej sätta dit spridar motstånd.. bara köra med ett par hög ohrm spridare. på tal om LMM så kör med den på tryck sidan ist. o på tal om batteriet vad gör de om de sitter på den sidan? bara till att sätta en värmeplåt? förstår inte varför alla är så jävla negativa till att turbo på en Gl?

vårat recept som vi brukar köra me... (turbo boxar,16v spridare,lmm på trycksidan,öppet filter värmeplåt för batteriet..ladd tryck runt 0,6) bilarna brukas daglien o kört rätt hårt. å går rent o snyggt.

köra lmm på trycksidan funkar skitbra...ända till det kommer en oljeskvätt på tråden och den brinner upp...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

169 Inlägg
2 mars 2010
#11
de har hänt.. men många tror att de måste se precis ut som en turbo under huven för att de ska funka. men de behvöer de ej göra...

Full Gas Spar Tid:P


Sök