2836
Sök

Nissan 200sx s13, hållbara motorer?

40 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#1
Hur slitstarka är en 4:a på 1.8 liters turbo på dessa Nissan bilar?
Vad är det som går sonder och håller de för att köra hårt med..
Typ som drifting i original utförande fast lite vässade??
MVH Andreas

Glad över svar:)


*Fixade en godkänd rubrik.
mvh jonTe/moderator


391 Inlägg
22 februari 2010
#2
Dit me ett redigt oljekyl så ska de allt hålla smile


354 Inlägg
22 februari 2010
#3
ca18det är ju tyvärr känd för deras vevstaks och ramlager ras, speciellt vevstaks lagrena. hmm Vet inte riktigt vad det beror på men många säger att det beror på att dom har dåliga oljekanaler... Men som sagt en redig oljekyl är att rekomendera! smile Beror ju förståss på hur många hk du är ute efter, men kör du med orginal turbo mm. så ska de nog hålla! smile

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

7 120 Inlägg
22 februari 2010
#4
Steg 2 med T28, FMIC, Chip, Större bränslepump m.m. ska ge ca 250-270hk och det borde hålla med rejäl oljekyl, bra olja och filter som byts när det ska. Sen finns det ju alltid något som kan jävlas om man gasar mycket men lite vett och koll på oljetemp får man ha. smile

31 Inlägg
20 maj 2010
#5
Du hittar knappt en S13 utan tidigare vevlagerras.
Gör du det, kan jag ändå rekommendera dig att lämna in vevaxeln för slipning och uppgradera lagrena.
Problemet är att oljevolymen är original c:a 3.5L.

Vid hårdare körning hinner inte vattnet med att kyla ned oljan och till slut tappar du smörjningen i motorn.
Oftast drabbas vevlagrena först i CA18DET.

Ett bra tips som nämnts tidigare är oljekylare, men skaffa dig även en värmeväxlare så du inte gasar med för kall olja heller.

En temperaturmätare är alltid bra att ha.

MVH philip

http://teamgtdr.se - GASAR TILLS DET RASAR

138 Inlägg
20 maj 2010
#6
tror de tål ganska mycket har sett folk med 500 och Mobne på garaget tror jag har 700hk fråga honom, Men han har ju bytt ganska mycket fråga han han vet mycket om CA18DETT

8 250 Inlägg
20 maj 2010
#7
Kombinationen mellan ganska lite olja och pyttesmå lager brukar ställa till det tyvärr. Fått renoverat en CA18DET åt en jobbarkompis, den motorn höll väl 2-3 veckor efter att han köpt den, och när den öppnades så fanns det spår av att den varit öppnad ganska nyligen, troligen sak då.



Sök