Vad du tester med för vätska spelar mindre roll.....nu har du redan kört T-röd och sett att det skiljer mellan cylindrarna....då är det ingen idé att göra om testet med bromrengöring, diesel, cola eller någon annan vätska som folk föreslår.
Att det läcker igenom är inget konstigt, en kolvring är aldrig tät även om den är helt ny. Det viktiga är att det inte "rinner" igenom, då bör man misstänka att nått är galet.
Att det skiljer mellan cylindrarna är mindre bra. Det kan ju tyda på att någon kolvring är skadad eller koksat fast.
För att fixa det senare kan man köra ett trick som är vanlig i "min värd" och på SAAB:s T7 motorer.
En skvätt 5-56, WD40 eller något annat rostlösande i cylindrarna löser smutsen på väg igenom och kan få en fastkoksad kolvring att börja täta igen.
Ta en burk eller 2 och ös på.....låt det dra tills det runnit igenom. Upprepa vid behov.
För att kolla om det blev någon effekt kan du ju köra T-rödstestet igen.
Annars är det ju inte jättemycket jobb att ta ur kolvarna för både rengörning och inspektion.
mvh Jonas
MVH Jonas
..............