3494
Sök

P'H:s Audi S4 2,2TQ

Svetsare.
164 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#1
Då va det dags igen, nya byggen och nya tag, har denna gång skaffat på mig en Audi som ska vässas till lite, valet föll ganska lätt på Audi denna gång då jag ville ha en bra grund att utgå ifrån motormässigt.
Tanken med denna bil blir att INTE börja skruva i alla ändar som jag gjort på tidigare byggen och sedan tröttnat ur. lol

Tanken är att få till en relativt driftsäker 500awhp bil.

Specs på motorn kommer så småningom men här är lite bilder på vad som trillat in.

Turbo sidan ser dock ut såhär:
x: SC6262 med 0.82A/R på turbin samt T3fläns och v-band ut.
x: PPF tillverkat grenrör i svartstål, ska skickas in på coatning.
x: Audi WG med coatat hus.
x: Downpipe samt hela avgassystemet i RF

Motorn:
x: Std kolvar med nya ringar, std komp.
x: H-Profils stakar.
x: Samtliga lager och packningar byts.
x: Arp till både ramlager överfallen samt till toppen.

http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/100_0418.jpg

http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/100_0416.jpg


Grenröret, PPF made. smile
http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/100_0419.jpg


SC6262 0.82, T3
http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/100_0521.jpg


V-bands fläns i rf och klämma, samt nippel för matarledningen monterat.
http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/100_0522.jpg


Hela turbo sidan snart klar, ska bara köpa en till WG.
http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/100_0526.jpg


http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/100_0540.jpg

http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/100_0539.jpg

http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/100_0537.jpg

Bilder på lite skit som ramlat in, kommer mer prylar!

http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/100_0570.jpg

http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/100_0571.jpg

Kopplingarna till höger har legat ett tag. lol
http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/100_0574.jpg
2xAN12 högst upp till vänster, 1xAN10 i mitten sen AN8or, lilla är en AN4 till matningen.


http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/100_0589.jpg

Känns som mätaren kommer ligga i bott relativt ofta med Sc62an.  :wink:
http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/100_0594.jpg

http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/100_0595.jpg

Här mekades det tryckrör för sommaren 2009es lek och ståhej.

http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/100_0604.jpg

Snart så!
http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/100_0600.jpg


Klart!
http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/100_0606.jpg

http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/100_0608.jpg

Ja, det ramlar då in delar hela tiden tycker jag, så snart lär jag ju få börja skruva! smile
Väntar lager samt packningar till botten sen är den klar.

http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/102_0113.jpg

Delar vart man än kollar:
http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/102_0118.jpg

Kolfibermatta, ska klä lite detaljer:
http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/102_0115.jpg

Vi omorganiserade lite i garaget så hon fick stå i snön å frysa en stund, skitig som fan:
http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/20100106153.jpg

http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/20100106154.jpg

Nu står hon där hon ska stå, motorn är snart ur den också, nya bilder kommer sen då jag glömde kameran uppe i garaget.

Undebart garage med travers, kök, ombytesrum med dusch å skithus.
Finns även en mindre hall med plats för 2 bilar.
http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/DSCN0222.jpg

http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/DSCN0223.jpg

http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/DSCN0227.jpg

http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/DSCN0228.jpg

Då va motorn lyft, skitig som fan visade det sig så nästa steg är att tvätta allt grundligt för att sedan montera isär maskin.

http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/102_0157.jpg

http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/102_0159.jpg

http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/102_0160.jpg
Här lär jag gå på med hårdhandskarna.
http://i110.photobucket.com/albums/n112/Hollizini/102_0161.jpg

Fälgarna kommer bli dessa inför 2010: RW3 Noble i 19x9" med 1,75" läpp
http://dubkorps.com/vortex/kyle_noble1.jpg


Observera att jag mycket väl vet om hur skitiga delarna är, det är väl pga tidigare ägares ovana med motortvättar osv.
Senast redigerat av PHerrdahl (25 januari 2011)

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.

310 Inlägg
24 februari 2010
#2
Kommer nog bli grymt!
ska absolut följas ! smile
Lycka till!

/Andreas


Svetsare.
164 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#3
Fan fan fan fan, jag trodde allt va klart med Raderwerks fälgarna tills jag satt och slös urfade lite och hittade dessa som jag vart sjukt sugen på:

Beställs naturligvis i 19x9" med guldfärgat centrum:
http://www.imagewheels.co.uk/wheels/large%20billet/billet_27.jpg
Hur skulle ni gjort och förklara gärna varför, bild på Raderwerks fälgarna finner ni här ovanför.


Gamla hjulsen blir givetvis kvar då jag vill kunna byta då och då.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/64372/861130_s2pv6p.jpg

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.

347 Inlägg
24 februari 2010
#4
nice projekt skall följas smile

Patrick^^

Svetsare.
164 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#5
Tack grabbar, det uppskattas! smile

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.

utbildad klant
2 197 Inlägg
24 februari 2010
#6
sjukt najs tråd kämpa på¨big_smile

Mvh O.Frankeståhl

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
25 februari 2010
#7
Dom kolvarna känner man till wink 500 kr för 5st, kompis pris eller ? big_smile Ska följas verkligen.


Mvh Masen wink

Svetsare.
164 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#8
Idag va jag upp till garaget och började skura lite efter jag fått 20 liter Industri avfettning av polaren. smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/64372/866624_42x93z.jpg

Notera växellådsfästet.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/64372/866620_flybyi.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/64372/866621_0268i5.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/64372/866622_w6652j.jpg

Notera växellådsfästet igen. smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/64372/866623_d8plw8.jpg


Ska upp och skura klart lådan nu till helgen så antagligen ska ni få se en fin låda samt motorutrymme till söndagen. smile
Senast redigerat av PHerrdahl (25 februari 2010)

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.

2 788 Inlägg
25 februari 2010
#9
Mycket trevligt projekt smile Skall helt klart följas, brutal Audi du har! Kommer att bli bättre också smile

Lycka till!


1 867 Inlägg
25 februari 2010
#10
Härligt med fler S4projekt, det verkar bli fler och fler som bygger på dessa.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Märkestekniker
289 Inlägg
25 februari 2010
#11
kul projekt,ska försöka följas!
skulle vilja göra samma med min smile btw,hade ja haft din ladd mätare hade den gått i botten ;P hehe


Svetsare.
164 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#12
Tackar för motivation höjarna grabbar. smile Snart så hoppas jag att lådan glänser.
Nya penslar samt stålborstar inhandlade så nu ska det nog bli rent. wink

DeeJay_R- Jag laddade 1,7 med originalturbon så den gick i bott även med min "standard" maskin. smile
Ska dock dra in en industri mätare i coupen så man kan hålla lite koll på när det mappas samt smiskas bana, annars duger nog 2bar gött med min setup på gatan. wink
Senast redigerat av PHerrdahl (25 februari 2010)

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.

German Engineering
9 083 Inlägg
25 februari 2010
#13
Rikigt bra jobbat, Paul big_smile Det här projektet ska man följa *Prenumeration bokad*

Smidigt med travers för motorn t.ex smile

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Svetsare.
164 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#14
Tackar så mycket!
Ja, traversen är verkligen guld värd till allt man gör. Man slipper slösa på ryggen och bära tungt, använde traversen idag när jag lyfte upp lådan i stativet, nånting man aldrig skulle brytt sig om innan utan man hade helt enkelt blivigt tvungen att lyfta upp skiten i stativet. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64372/866638_kvsuey.jpg
Min bäste vän. smile

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.

German Engineering
9 083 Inlägg
25 februari 2010
#15
Nu slipper du tänka på ryggen och sånt. Travers kan jag köra, fick lära mig själv på gamla jobbet smile Riktigt svårt i början men det gick bra senare smile

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Märkestekniker
289 Inlägg
25 februari 2010
#16
PHerrdahl skrev:
Tackar för motivation höjarna grabbar. smile Snart så hoppas jag att lådan glänser.
Nya penslar samt stålborstar inhandlade så nu ska det nog bli rent. wink

DeeJay_R- Jag laddade 1,7 med originalturbon så den gick i bott även med min "standard" maskin. smile
Ska dock dra in en industri mätare i coupen så man kan hålla lite koll på när det mappas samt smiskas bana, annars duger nog 2bar gött med min setup på gatan. wink

De e fint de! big_smile kommer nog gå uta helvete, min laddar 2 bar nu och tror de e original turbo,men e inte säker.. när den e kall slår mätarn på 2,6 men tror inte de kan stämma..


Svetsare.
164 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#17
DeeJay_R skrev:
PHerrdahl skrev:
Tackar för motivation höjarna grabbar. smile Snart så hoppas jag att lådan glänser.
Nya penslar samt stålborstar inhandlade så nu ska det nog bli rent. wink

DeeJay_R- Jag laddade 1,7 med originalturbon så den gick i bott även med min "standard" maskin. smile
Ska dock dra in en industri mätare i coupen så man kan hålla lite koll på när det mappas samt smiskas bana, annars duger nog 2bar gött med min setup på gatan. wink

De e fint de! big_smile kommer nog gå uta helvete, min laddar 2 bar nu och tror de e original turbo,men e inte säker.. när den e kall slår mätarn på 2,6 men tror inte de kan stämma..

Har du en extern laddtrycksmätare du läser värderna ifrån eller är det interna som fuckar? smile

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.

Svetsare.
164 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#18
Lind4hl skrev:
DeeJay_R skrev:
PHerrdahl skrev:
Tackar för motivation höjarna grabbar. smile Snart så hoppas jag att lådan glänser.
Nya penslar samt stålborstar inhandlade så nu ska det nog bli rent. wink

DeeJay_R- Jag laddade 1,7 med originalturbon så den gick i bott även med min "standard" maskin. smile
Ska dock dra in en industri mätare i coupen så man kan hålla lite koll på när det mappas samt smiskas bana, annars duger nog 2bar gött med min setup på gatan. wink

De e fint de! big_smile kommer nog gå uta helvete, min laddar 2 bar nu och tror de e original turbo,men e inte säker.. när den e kall slår mätarn på 2,6 men tror inte de kan stämma..

2bar på orginalturbon och den har inte optimal verkningsgrad det lovar jag. pumpar bara varm luft..

inte ens rs2 turbon orkar med 2 bar på ett optimalt sätt..

Efter 1,5 ger den bara varmluft. Så värdelösa är dom att leka med.
Körde min på max 1,3 efter fjäderbytet i wastegaten, innan det peakade den 1,7 och då gick den sämre än vid 1,3 så det är inte lönt att förlita sig helt på att högre laddtryck ska ge mer effekt. smile

Varför jag undrar om det är på std visaren "DeeJay_R" får 2,6 i utslag är för att den visar 1,0 vid "0bars" ladd, det är först när den går på 1,1 som man har 0,1bar possitivt laddtryck. Står det i den 2,6 så laddar du igentligen bara 1,6.

smile

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.

Märkestekniker
289 Inlägg
26 februari 2010
#19
PHerrdahl skrev:
Lind4hl skrev:
DeeJay_R skrev:

De e fint de! big_smile kommer nog gå uta helvete, min laddar 2 bar nu och tror de e original turbo,men e inte säker.. när den e kall slår mätarn på 2,6 men tror inte de kan stämma..

2bar på orginalturbon och den har inte optimal verkningsgrad det lovar jag. pumpar bara varm luft..

inte ens rs2 turbon orkar med 2 bar på ett optimalt sätt..

Efter 1,5 ger den bara varmluft. Så värdelösa är dom att leka med.
Körde min på max 1,3 efter fjäderbytet i wastegaten, innan det peakade den 1,7 och då gick den sämre än vid 1,3 så det är inte lönt att förlita sig helt på att högre laddtryck ska ge mer effekt. smile

Varför jag undrar om det är på std visaren "DeeJay_R" får 2,6 i utslag är för att den visar 1,0 vid "0bars" ladd, det är först när den går på 1,1 som man har 0,1bar possitivt laddtryck. Står det i den 2,6 så laddar du igentligen bara 1,6.

smile

ja har extern mätare,ja vet ja åxå att interna visar atmosfärsttryck (kallas de va?) åxå.. de e  ju de att ja vet inte om de e originalturbon,den ser större ut men e inte säker.


Svetsare.
164 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#20
Nja, vaccum är det den visar, den visar allt upp till 1,0 i vaccum, sen blir det possetivt laddtryck vid 1,1.
Atmosfärstryck är det tryck vi upplever, dvs det vanliga lufttrycket i atmosfären. smile
Det är även något man ofta pratar om när man snackar sugmotorer. wink
Senast redigerat av PHerrdahl (26 februari 2010)

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.


Sök