3441
Sök

Kommer ingen olja ur nippeln när jag luftar, volvo 740

+Uppfinnare+
643 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
Hej, jag håller på att lufta mina bromsar. På främre oket finns det ju två kolvar och den ena går att lufta utan några problem. Men den andra kommer det ingenting ur när man öppnar och pumpar, vad kan felet vara?

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

5 198 Inlägg
25 februari 2010
Du pumpar en massa först å sen öppnar ?

+Uppfinnare+
643 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
gamlingen skrev:

Näe, har en gubbe som sitter i och trycker ner pedalen och sedan öppnar jag nippeln, och stänger den sedan innan han släpper upp pedalen. Syftar du på att man ska göra så som du säger, eller hur menar du?
Senast redigerat av Evil_90 (25 februari 2010)

357 Inlägg
25 februari 2010
Evil_90 skrev:
gamlingen skrev:

Näe, har en gubbe som sitter i och trycker ner pedalen och sedan öppnar jag nippeln, och stänger den sedan innan han släpper upp pedalen. Syftar du på att man ska göra så som du säger, eller hur menar du?

Du gör precis som du säger men du ska pumpa upp tryck innan du trycker ner pedalen.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
aF skrev:
Evil_90 skrev:
gamlingen skrev:

Du gör precis som du säger men du ska pumpa upp tryck innan du trycker ner pedalen.

okej, ska prova det smile

+Uppfinnare+
643 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
Näpp, det händer ingenting även om man pumpar upp tryck före hmm kommer inte ut någonting över huvud taget.

1 915 Inlägg
25 februari 2010
då är nog nippeln tät.
Skruva ur den helt och blås rent och testa sen igen.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

832 Inlägg
25 februari 2010
Louksor skrev:
då är nog nippeln tät.
Skruva ur den helt och blås rent och testa sen igen.

Funkar inte det så kan du ha en trasig slang eller skit i oket. Du kan ju prova att släppa på slangen nere vid oket och se om det kommer något där gör det inte det så får du kolla uppe vid röret.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Tvivlare
2 266 Inlägg
25 februari 2010
jag har hört att när slangarna blir gamla så kan dom täppas igen invändigt, av någon anledning tongue

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Volvo Fantast
194 Inlägg
25 februari 2010
MantaRobin skrev:
jag har hört att när slangarna blir gamla så kan dom täppas igen invändigt, av någon anledning tongue

Det kan vara så,

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

3 714 Inlägg
25 februari 2010
MantaRobin skrev:

Väldigt vanligt att det är nån liten rostflaga elle liknande som täpper igen men det kan även vara smuts från behållaren som täppt igen så jag skulle prova med att lossa slangen och blåsa rent med tryckluft, och skulle inte det funka så är det väl bara handla en ny slang.

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

+Uppfinnare+
643 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
jag släppte på bromsslangen och luftade det den vägen istället, så det är nån skit mellan nippeln och slangen, men det orkar jag inte bry mig om för tillfället tongue kolven fungerar iaf smile tack för hjälpen, nu ska jag bara fixa anliggningen på ena bromsen där bak också smile

1 915 Inlägg
25 februari 2010
Gör om, gör rätt smile

Luftar du så, så är det stor risk att det finns luft kvar i oket.

Evil_90 skrev:
jag släppte på bromsslangen och luftade det den vägen istället, så det är nån skit mellan nippeln och slangen, men det orkar jag inte bry mig om för tillfället tongue kolven fungerar iaf smile tack för hjälpen, nu ska jag bara fixa anliggningen på ena bromsen där bak också smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Okejbratja
255 Inlägg
25 februari 2010
Som Louksor tidigare skrev så finns det chans att det finns luft kvar i oket.

1 - Du sätter någon trött gubbe bakom ratten och ber han pumpa bromsen så du får upp ett tryck i systemet (Det känner du i pedalen).

2 - När tryck finns så ska du be han hålla kvar sin fot på pedalen så att det finns tryck hela tiden medans du snabbt öppnar nippeln (Öppna och stäng fort) När du har stängt nippeln igen så måste gubben pumpa upp tryck igen för att åter igen öppna och stänga.

3 - Gör så några gånger tills det bara kommer ren DOT4 vätska och ingen luft. (Glöm inte att fylla på i behållaren som sitter vid huvudbromscylindern)

4 - När du väl håller på så kan du kika på bromsslangar om det finns några "torrsprickor". Det gör du genom att vika ihop slangen lite lätt.

Fungerar inte det så kan få byta nippel, även om den är hel så kan det vara bra att byta ut den. gängor och sådant kan bli lite slitna efter massa luftning och bli ett framtida problem.

Varför jag berättar det hela som om att du vore dum i huvudet är inte mening utan ifall någon annan som inte har så mycket kunskap ska kunna förstå.

Mvh Sonic

+Uppfinnare+
643 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
SoNic- skrev:
Som Louksor tidigare skrev så finns det chans att det finns luft kvar i oket.

1 - Du sätter någon trött gubbe bakom ratten och ber han pumpa bromsen så du får upp ett tryck i systemet (Det känner du i pedalen).

2 - När tryck finns så ska du be han hålla kvar sin fot på pedalen så att det finns tryck hela tiden medans du snabbt öppnar nippeln (Öppna och stäng fort) När du har stängt nippeln igen så måste gubben pumpa upp tryck igen för att åter igen öppna och stänga.

3 - Gör så några gånger tills det bara kommer ren DOT4 vätska och ingen luft. (Glöm inte att fylla på i behållaren som sitter vid huvudbromscylindern)

4 - När du väl håller på så kan du kika på bromsslangar om det finns några "torrsprickor". Det gör du genom att vika ihop slangen lite lätt.

Fungerar inte det så kan få byta nippel, även om den är hel så kan det vara bra att byta ut den. gängor och sådant kan bli lite slitna efter massa luftning och bli ett framtida problem.

Varför jag berättar det hela som om att du vore dum i huvudet är inte mening utan ifall någon annan som inte har så mycket kunskap ska kunna förstå.

Mvh Sonic

Det är bara bra, så kan tråden användas i fall någon skulle få samma problem smile men problemet med mitt ok är att det sitter skit i oket mellan bromsslang och nippel. När jag skruvar ur luftningsnippeln helt så kommer det ingen olja alls. men när jag tar bort bromsslangen så kommer det olja ur den, alltså har det fastnat något däremellan. Jag vet inte något bra sätt att kunna göra rent där, alternativet är väl att fixa ett nytt ok.

1 915 Inlägg
26 februari 2010
Köp en repsats till OKet och ta isär o rengör det, så ska det nog funka sen.
Blir billigare än att köpa ett nytt.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

228 Inlägg
26 februari 2010
Ta bort slang o luftnippel, sen tar du tryckluften o blåser från luftnippelns anslutning. smile

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)

+Uppfinnare+
643 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
VÅLD LÖSER ALLT! haha skämt åsido, min bror är tretton år gammal och är väl inte så stark i sina ben, så jag provade själv att pumpa och efter att ha misshandlat bromspedalen å det grövsta så släppte det i oket och det rann ut olja ^^

Okejbratja
255 Inlägg
26 februari 2010
Evil_90 skrev:
VÅLD LÖSER ALLT! haha skämt åsido, min bror är tretton år gammal och är väl inte så stark i sina ben, så jag provade själv att pumpa och efter att ha misshandlat bromspedalen å det grövsta så släppte det i oket och det rann ut olja ^^

Yippie:D

Haha vad bra, säg till om det finns något mer vi kan hjälpa dig med!

Mvh

18 Inlägg
26 februari 2010
Efter o ha läst en skitbra förklaring på hur man luftar ett bromssystem tidigare i tråden, så tänkte jag tipsa om hur man gör om man inte har nån till hjälp när bromsarna ska luftas..

Ta en flaska till hälften fylld med bromsvätska.
Sätt en slang på luftnippel(ska sluta tätt mot nippel) och fördel om den är genomskinlig.
Stoppa ner slangen i flaskan(viktigt att slangens ände är under oljenivån hela tiden).
Öppna luftnippeln.
Sätt dig i bilen o pumpa på bromspedalen.
Håll koll på nivån i bromsvätskebehållaren o fyll på innan den är tom.
När det kommer ren fin bromsvätska och det inte syns några luftbubblor, stäng nippeln o upprepa på nästa.

Funkar för mig och borde göra det för fler, så hoppas nån har nytta av tipset.

Det blir inte snyggt men det blir heller inte bra....

Sök