Varför inte en klassiker: Peugeot 306 gti. Den har underbart roliga vägegenskaper & suverän feedback i styrningen. Den har en tätstegad 6 växlad låda som passar perfekt i hop med motorns vridmoment (det går att behålla max vridmoment varje gång man växlar upp/ner.
Dessutom tål bilen bankörning/buskörning, dock inte bromsarna som snabbt mattas.
Jag hade min i 4 år körde mycket hårt med den varje dag (varje kurva var ett nöje), och hade inget glapp i länkarmar/krängnings-hämmarstag. kompression & oljetryck oförändrad efter 10 000 mil med hysterisk körning.
Härliga minnen när jag tänker på den. Problemet är att den lockar till fram kör-djävulen i dig,
"lite högre hastighet in i nästa kurva, & ett 4-hjuls ställ ut ur kurvan, bättre kan du.... säger bilen till dig".
Felande delar under 4 år
1 tändspole
1 vattentemp givare
1 fönsterhiss
1 tomgångsmotor
Det ända snälla jag gjorde, var att byta olja/filter var 1000 mil samt ej belasta eller varva motorn för än den kommit upp i arbetstemperatur, sen var det fullt ös.
Franska bilar har inte lika bra kvallitet dvs driftsäkerhet, elektriskt & kupé/inredning. Men motor & drivlina är bra, & det är det som är det dyra att fixa, motorhaveri > 50 000:-
Renault brukar generellt ha bra motorer men känsliga växellådor, & opålitlig elektronik som alla andra franska bilar.
Peugeot äger Citroen, samma komponenter & bottenplattor, Summerat: bra växellådor, & mycket stryktåliga motorer (överdimensionerade lager & vevstakar, långa ventilstyrningar, alublocken har alltid stål inserts (helicoil) orig. Det dåliga elektriska kan orsaka överhettning av motorn. pga kylfläkten ej startar, men det finns ju en vatten temp mätare i instrumentpanelen av en orsak....
"Hur länge kan jag förvänta mig att den håller i miltal ungefär om jag sköter servicar och allt korrekt?"
Det beror på vad du menar med "håller"
För vissa är småfel & gnissel mkt störande.
För mig är det motorhaveri som är avgörande för mig.