2686
Sök

Täcker avställnings försäkringen de skador som blir om taket på garaget rasar in?

NissanMotorsport
27 februari 2010
Trådstartare
ja..täcker det?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14451/804554_l5nylz.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14451/866930_8gucvc.jpg
Senast redigerat av NissanMotorsport (27 februari 2010)

8 881 Inlägg
27 februari 2010
Tror inte att försäkringsbolag klassar det där som ett garage snarare carport

Fotograf på tierpidag.se

Teddan
2 495 Inlägg
27 februari 2010
vad jag vet så heter det avställningsförsäkring ...
garageförsäkring är väll bara något det kallas i folkmun

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
27 februari 2010
Helt ärligt så rasar taket in pga snö så täcker försäkringen det INTE.

Och för övrigt är det ju en avställnings försäkring. Spelar ingen roll om bilen står på ute på din tomt eller inomhus. Den är stöld och sabotage försäkrad.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

8 881 Inlägg
27 februari 2010
tjn skrev:
vad jag vet så heter det avställningsförsäkring ...
garageförsäkring är väll bara något det kallas i folkmun

Sant när det gäller bilen jag trode att trådskaparen menade "byggnaden"

Att som myran skriva att försäkringen inte gäller är fel alla ärenden bedöms från fall till fall och inte genom 1 bild i ett forum

Fotograf på tierpidag.se

NissanMotorsport
27 februari 2010
Trådstartare
Det är ju ett sorts sabotage om taket rasar in och skadar bilen wink och carport kan jag nog inte säga att de är.. Ska iaf täcka över den med stora dynor och skit smile tänker inte gå på det där taket och riskera att ramla in med det..så himla röttet..

8 881 Inlägg
27 februari 2010
NissanMotorsport skrev:
Det är ju ett sorts sabotage om taket rasar in och skadar bilen wink och carport kan jag nog inte säga att de är.. Ska iaf täcka över den med stora dynor och skit smile tänker inte gå på det där taket och riskera att ramla in med det..så himla röttet..

Ja då hjälper nog inga försäkringar eller kuddar, dåligt underhåll kan man inte försäkra sig i från.
Garage = Port/Dörr
Carport = Öppen på en eller flera sidor och saknar port

Pressening klassas inte som Port/Dörr

Fotograf på tierpidag.se

NissanMotorsport
27 februari 2010
Trådstartare
Hamilton skrev:
NissanMotorsport skrev:

Ja då hjälper nog inga försäkringar eller kuddar, dåligt underhåll kan man inte försäkra sig i från.
Garage = Port/Dörr
Carport = Öppen på en eller flera sidor och saknar port

Pressening klassas inte som Port/Dörr

De är ju dörrar.. får plats två blar inne med stängda dörrar.. dock har jag saker ivägen längre in mot väggen så nissan får inte plats helt..

huh? Garaget är väldigt gammalt och inget vi har kunnat gjort något åt det.. inte värt heller. Renovera allt eller inget.. taket sviktar in även spå sommaren..

Stora mjuka kuddar så som jag tänkt mig skyddar nog bilen skapligt.. men men..

1 210 Inlägg
27 februari 2010
Garage försäkring är i princip då en avställnings försäkring som täcker glas brand stöld... en sån försäkring gäller på en vanlig parkering oxå du behöver inte stå i ett garage tongue hehe

NissanMotorsport
27 februari 2010
Trådstartare
Okej, måste misstolkat de hela någonstans.. aja men det är osäkert om avställnings försäkringen som det nu heter, täcker skadorna som blir om taket skulle rasa in?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
27 februari 2010
men borde inte hemförsäkringen täcka det ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

NissanMotorsport
28 februari 2010
Trådstartare
turboforssen skrev:
men borde inte hemförsäkringen täcka det ?

Kan kanske vara så också..tack

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
28 februari 2010
om det är pga snö du tror de kan rasa in så är de väl bara att skotta av de?

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

NissanMotorsport
28 februari 2010
Trådstartare
_night_stalker_ skrev:
om det är pga snö du tror de kan rasa in så är de väl bara att skotta av de?

Tror det är ganska riskabelt att gå på det taket..och pågrund av andra anledningar wink som ja ej vill skriva här..

1 207 Inlägg
28 februari 2010
Nu skall jag inte yttra mig eftersom jag inte vet hur takets skick och uppbyggnad är men jag och far var och skottade taket på sommarstugan för några veckor sedan. Den har sådant där glasfiber tak anno 1972 på verandan - håller inte för ett barn ens en gång. Men det är bara göra som man gör vid svag is - fördela tyngden vilket medför att det inte blir samma tryck. Jag lade mig på magen och puttade snön framför mig med en snöskyffel. Fungerade hur bra som helst. Om du är väldigt orolig över att det inte kommer att hålla så kasta upp en masonitskiva att stå på.

Värt att tänka på är att det kan redan vara ett par ton snö på taket nu, 70-80kg extra gör inte mycket om det är fördelat.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
28 februari 2010
Precis som maco säger. Först klättrar du upp på stegen och har en spade med långt skaft och sedan tar du och skottar bort så mkt du kan utan att behöva gå upp på taket. Sen fördelar du vikten över en större uta och sen är de bara att skotta av resten smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

151 Inlägg
28 februari 2010
Rasar taket in av mycket snö täcker inga försäkringar! De står i försäkringsvilkoren för hemförsäkringen att man måste skotta taket vid onormal snömängder.

mvh// Danne på Hagmans tak

NissanMotorsport
28 februari 2010
Trådstartare
XdanneX skrev:
Rasar taket in av mycket snö täcker inga försäkringar! De står i försäkringsvilkoren för hemförsäkringen att man måste skotta taket vid onormal snömängder.

mvh// Danne på Hagmans tak

jo, vi har tillläggs försäkring och vi får nytt garage.. vi har ringt och frågat.

1 464 Inlägg
28 februari 2010
XdanneX skrev:

Exakt hur skyddet ser ut skiljer sig mellan de olika försäkringsbolagen, vissa erbjuder en tilläggsförsäkring som skyddar även andra tak på tomten. Det är alltså helt individuellt från bolag till bolag.

F.ö. så kan man tvista om 'onormala' mängder också, så det finns inga korrekta (eller falaktiga) svar på frågan. Det enda man kan göra är att vända sig till sitt bolag och fråga dem.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

1 079 Inlägg
28 februari 2010
Gör en kvadrat typ 70cm bred av masonitskiva eller något annat material (halkiga sidan uppåt) spika/skruva sedan fast en tillräcklig lång trästav ett par/tre meter brukar räcka, som är 1cm tjock och några cm bred på ovansidan. ställ dig sedan med på en stege och skjut upp denna spade under snön på taket och rucka lite och dra av snön av taket. Tar lite tid men man slipper gå upp på taket och man får bort snön.
Senast redigerat av Madhouse (28 februari 2010)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Sök