4308
Sök

Motorrenovering VS motorbyte. tips och råd?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

har troligtvis rasat ett vevlager på min saab 9-5 och står nu i valet och kvalet om jag ska byta motor eller renovera. jag vet att många säger att det inte är värt att renovera och att motorbyte är enda alternativet. dock så är jag av uppfattningen att om man kan få någon att utföra renoveringen till ett riktigt billigt pris så är det bättre att renovera motorn helt?

jag vill göra klart att jag inte kommer göra något arbete själv då jag inte har kunskapen.

ska försöka förklara hur jag tänker.

ifall jag renovera så tänkte jag isåfall byta alla vev och ramlager, slipa om vevaxeln, byta kolvringar osså självklart alla packningar och sånt som behövs.
fördelarna med renovering skulle då vara att jag kan vara helt 100 på att motorn är i riktigt gott skick efteråt och jag behöver inte bekymra mig mer om det sålänge jag äger bilen.
nackdelen är dock att det blir dyrt om det ska göras på verkstad.

skulle jag däremot göra ett motorbyte så måste jag först hitta en motor som gått lite och som man kan få någon form av garanti på. och även ifall jag skulle få några månaders garanti på motorn så kan jag ju aldrig vara säker på att den är i gott skick.
fördelarna med motorbyte är att det är smidigt och en verkstad gör ett byte mycket billigare än dom gör en renovering.


så jag är lite kluven.
vad skulle ni göra ifall ni hade möjligheten att få motorn renoverad till ett väldigt förmånligt pris? skulle ni satsa på att renovera då? hmm

tack på förhand
MVH Fredrik


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
28 februari 2010
#2
jag skulle renoverat om jag visste att jag skulle behållt bilen. Känns alltid skönt att veta att man kommer fram.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#3
ToTTeN skrev:
jag skulle renoverat om jag visste att jag skulle behållt bilen. Känns alltid skönt att veta att man kommer fram.

jo det är precis så jag tänker, och då vet man att det håller om man skulle ge sig på att trimma i framtiden.
någon mer som vill dela med sig av sina åsikter och tipps? smile

MVH
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (28 februari 2010)


jorgen72
28 februari 2010
#4
Jag hadde också helt klart renoverat om det är en bil som ska behållas du kan ju aldrig va helt säker på skicket på motorn om du köper en annan men är det en bil som snart ska säljas hadde jag bytt motor för jag tror det blir billigaré
Senast redigerat av jorgen72 (1 mars 2010)

VD :=)
90 Inlägg
28 februari 2010
#5
jag fick köra motrbyte +renovering på min motor när jag köpte en begagnad motor då. men de e inte kul och slänga i en motor för att sen 2 månader senare se att bröstkåpan läcker eller nått sånt. RENOVERING e de som gäller men de blir dyrt om du inte känner nån som gör det.
polaren på jobbet som e bilmek stod 2 månader med sin men han bytte ju till smidda kolvar och sånt med, kan behövas på din med..

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#6
jag köpte bilen för knappt en månad sen så den kommer behållas ett bra tag framöver. är min första bil.
jo jag håller på och undersöker om det finns en möjlighet att få någon att utföra en renovering till ett överkomligt pris. att renovera på en verkstad är uteslutet då det kommer att kosta mycket mer än det smakar.

har även fått lite olika bud på vad ett motorbyte kan kosta.

har fått ett pris på 10tusen för både motor och byte men då vet man som sagt inte vad det är för motor.
har också fått ett pris på 20 tusen för en helrenoverad motor och byte plus 1års garanti på motorn.

vad jag har beräknat så kommer delarna + omslipning av vevaxel gå till runt 6 tusen i runda slängar. låter detta vettigt?
har då räknat in följande

vev & ramlager
kolvringar
sotningssats
packningssats till bottendelen.
omslipning av vevaxeln.


är det någonting jag har missat som också är bra att byta/göra när man endå är i farten?
ni får ursäkta min okunnighet på ämnet rollhmm

MVH Fredrik


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#7
har suttit och letat lite motorer nu. och började fundera på ifall det är möjligt att sätta i en 2.3t motor istället för den 2.0t som rasat? kommer det blir bekymmer med besiktningen då? hmm bara en tanke som slog mig när jag satt och bläddrade bland de motorer jag hittade smile

MVH


203 Inlägg
1 mars 2010
#8
Jag hade letat efter en bättre beggad motor, finns gott om på stcs till och från.
Blir klart billigast, såvida du inte kan renovera själv.


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#9
Strongman skrev:
Jag hade letat efter en bättre beggad motor, finns gott om på stcs till och från.
Blir klart billigast, såvida du inte kan renovera själv.

okej, kollade precis där nu efter att ja läst ditt inlägg men fanns inget för tillfället. nej jag själv kan inte renovera men har eventuellt möjlighet att få det riktigt billigt gjort av några polare. håller på att undersöker det hela just nu smile


MVH


VD :=)
90 Inlägg
1 mars 2010
#10
har du 2.0t köp en 2.3 aero eller bara en aero turbo också. samma skitmen du får vell iaf 30 hästar mer. kan inte saab så bra direkt :p
turbon e lätt och få tag på och hittar du ingen box kan du bara chippa upp han. vart i karlskrona bor du? har garage på länsgränsen nämligen.

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#11
Nazse89 skrev:
har du 2.0t köp en 2.3 aero eller bara en aero turbo också. samma skitmen du får vell iaf 30 hästar mer. kan inte saab så bra direkt :p
turbon e lätt och få tag på och hittar du ingen box kan du bara chippa upp han. vart i karlskrona bor du? har garage på länsgränsen nämligen.

har funderat på att. om du har garage på länsgränsen så är det ganska nära. kan man gissa på att garaget ligger i brömsebro-trakten? tongue

men det jag funderade på var vad som gäller vid besiktningen om man har en annan motor? och samma sak med försäkringen? hmm

MVH


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#12
Nu har jag fått besked att det inte kommer bli någon renovering. så nu är det bara motorbyte som gäller ifall jag inte hittar någon annan som kan renovera för en billig peng.

så för tillfället har jag följande alternativ som jag fått pris på.

begagnad motor + byte (vet inte vad det är för motor eller hur långt den gått) + 3mån garanti
15 000:-

renoverad motor + byte + 1 års garanti.
20 000:-


har kollat runt på olika sidor som har begagnade motorer och ska man ha en motor som gått relativt låga mil (runt 15 000mil) och vad jag har sett så ligger dessa på minst 15 000:- och sen tillkommer ju montering också hmm

så i nuläget känns det bästa alternativet vara den renoverade motorn med 1 års garanti.

vad tycker ni? hur hade ni gjort i min situation? hmm

MVH


323 Inlägg
2 mars 2010
#13
de är bara att använda ventilkåpan från 2.0 för besiktningen tänker inte på att de kan vara en annan motor om de ser original ut.


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#14
Froborg skrev:
de är bara att använda ventilkåpan från 2.0 för besiktningen tänker inte på att de kan vara en annan motor om de ser original ut.

okej, blir det inte andra avgasvärden och sånt som dom kan märka det på?
hur är det med försäkringen ifall man gör en sån sak?

MVH


228 Inlägg
2 mars 2010
#15
_Fredde_volvo_ skrev:
Nu har jag fått besked att det inte kommer bli någon renovering. så nu är det bara motorbyte som gäller ifall jag inte hittar någon annan som kan renovera för en billig peng.

så för tillfället har jag följande alternativ som jag fått pris på.

begagnad motor + byte (vet inte vad det är för motor eller hur långt den gått) + 3mån garanti
15 000:-

renoverad motor + byte + 1 års garanti.
20 000:-


har kollat runt på olika sidor som har begagnade motorer och ska man ha en motor som gått relativt låga mil (runt 15 000mil) och vad jag har sett så ligger dessa på minst 15 000:- och sen tillkommer ju montering också hmm

så i nuläget känns det bästa alternativet vara den renoverade motorn med 1 års garanti.

vad tycker ni? hur hade ni gjort i min situation? hmm

MVH

...



Renovera hade jag helt klart gjort.!  ..Risken med beg. motor är att den kan rasa inom en vecka,månad  halvår... Nyrenoverad motor så vet du att den håller mååååååååååååånga mil till. !
Jag kan ev få ner dina kostnader endel! på renovering av motorn (reservdelar, lager,ringar m.m) .. Pm.a mig så ska jag förklara.! smile

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#16
Racing_ skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
Nu har jag fått besked att det inte kommer bli någon renovering. så nu är det bara motorbyte som gäller ifall jag inte hittar någon annan som kan renovera för en billig peng.

så för tillfället har jag följande alternativ som jag fått pris på.

begagnad motor + byte (vet inte vad det är för motor eller hur långt den gått) + 3mån garanti
15 000:-

renoverad motor + byte + 1 års garanti.
20 000:-


har kollat runt på olika sidor som har begagnade motorer och ska man ha en motor som gått relativt låga mil (runt 15 000mil) och vad jag har sett så ligger dessa på minst 15 000:- och sen tillkommer ju montering också hmm

så i nuläget känns det bästa alternativet vara den renoverade motorn med 1 års garanti.

vad tycker ni? hur hade ni gjort i min situation? hmm

MVH

...



Renovera hade jag helt klart gjort.!  ..Risken med beg. motor är att den kan rasa inom en vecka,månad  halvår... Nyrenoverad motor så vet du att den håller mååååååååååååånga mil till. !
Jag kan ev få ner dina kostnader endel! på renovering av motorn (reservdelar, lager,ringar m.m) .. Pm.a mig så ska jag förklara.! smile

jo visst är det så att en renoverad motor känns som ett mycket säkrare kort smile

PM skickat! smile

MVH


323 Inlägg
2 mars 2010
#17
_Fredde_volvo_ skrev:
Froborg skrev:
de är bara att använda ventilkåpan från 2.0 för besiktningen tänker inte på att de kan vara en annan motor om de ser original ut.

okej, blir det inte andra avgasvärden och sånt som dom kan märka det på?
hur är det med försäkringen ifall man gör en sån sak?

MVH

Avgas värden är samma på alla bilar.

Försäkringen tycker inte om de om du inte regar om den med nya motorn, annars så är de som vilket olovligt trimm som helst


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#18
Froborg skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
Froborg skrev:
de är bara att använda ventilkåpan från 2.0 för besiktningen tänker inte på att de kan vara en annan motor om de ser original ut.

okej, blir det inte andra avgasvärden och sånt som dom kan märka det på?
hur är det med försäkringen ifall man gör en sån sak?

MVH

Avgas värden är samma på alla bilar.

Försäkringen tycker inte om de om du inte regar om den med nya motorn, annars så är de som vilket olovligt trimm som helst

jaha okej, trodde det var olika värden på olika motorer och sen att det fick diffa max några % smile

ne det var som jag trodde då hmm det tål att funderas på det här hmm

MVH


1 062 Inlägg
2 mars 2010
#19
Att stoppa i en 2,3T istället för orginal 2,0 kommer inte att innebära någoning. Bara att besiktiga, men helst med rätt ventilkåpa förståss.
Jag hade renoverat! Iaf om jag hade en bil att låna ett tag. Det är kul att bygga ihop en motor om man har nåt bra ställe att vara på. Men det kräver att man är noggrann och mäter upp allt innan.
Frågan är bara om veven har klarat sig... troligen inte men en sån kan man ju få tag på ganska lätt smile

M.V.H.


1 482 Inlägg
2 mars 2010
#20
Miltalet är ganska ointressant. Det är servicen av motorn som är viktig. Information som är svår att få ut.
Finns motorer som går sönder vid 10 000 mil och det finns motorer som gått över 35 000mil och är helt felfria vid inspektion av slitdelar i motorn.

Men stoppa i en renoverad snurra. Skulle jag gjort.

BLT Service
Theracords Music Label


Sök