3329
Sök

Hjälp!! audi 100 vattnet försvinner syns ingen läcka

233 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#1
som sagt kyl vattnet bara försvinner när bilen går syns inget läckage på slangar eller värme paketet utbytt förra våren kommer ifrån en s6 a har fungerat kanon ända tills förra veckan då han tappade vattnet   jag blir rent ut sagt tokig hittar inga läckage och det är inget vatten i oljan eller tvärt om någon som har nån ide om detta??



Hittade inga vettiga trådar

Audi frälst

Motborgare
1 099 Inlägg
28 februari 2010
#2
fredde_petermann skrev:
som sagt kyl vattnet bara försvinner när bilen går syns inget läckage på slangar eller värme paketet utbytt förra våren kommer ifrån en s6 a har fungerat kanon ända tills förra veckan då han tappade vattnet   jag blir rent ut sagt tokig hittar inga läckage och det är inget vatten i oljan eller tvärt om någon som har nån ide om detta??



Hittade inga vettiga trådar

Ingen vit rök från avgasröret?
Hur mycket läcker den?

Skruva av locket på expansionskärlet och känn om det trycker.

-- K

233 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#3
hmm jo det ryker mycket vit men jag tror det e pga av att jag kör blandat med e85

och ja om jag släpper på locket så pyser det som fasen och vattnet bubblar upp till max sträcket igen sen försvinner det igen efter ett tag ca 10L vatten försvinner på några minuter

Audi frälst

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
28 februari 2010
#4
in och gör ett prov om du har avgaser i vattnet. (topplockspackning)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Motborgare
1 099 Inlägg
28 februari 2010
#5
fredde_petermann skrev:
hmm jo det ryker mycket vit men jag tror det e pga av att jag kör blandat med e85

och ja om jag släpper på locket så pyser det som fasen och vattnet bubblar upp till max sträcket igen sen försvinner det igen efter ett tag ca 10L vatten försvinner på några minuter

Bara å riva toppen.

-- K

233 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#6
Kavli skrev:
fredde_petermann skrev:
hmm jo det ryker mycket vit men jag tror det e pga av att jag kör blandat med e85

och ja om jag släpper på locket så pyser det som fasen och vattnet bubblar upp till max sträcket igen sen försvinner det igen efter ett tag ca 10L vatten försvinner på några minuter

Bara å riva toppen.

-- K

varför riva topparna? bilen går klockrent och har inte vatten i oljan

men kan till lägga att temp mätaren har spel den med for upp till 90grader på mycket kort tid
Senast redigerat av fredde_petermann (28 februari 2010)

Audi frälst

49 Inlägg
28 februari 2010
#7
Hur mycket vatten är det som försvinner? A4 har ju problem med läckande kylargavlar, på min syntes inge läckage under bilen men när kylaren demonterades var det 1 cm tjockt med avlagringar längst kylargavlarna, drog kanske 1 liter i månaden.
Har du ett läckage i toppen behöver du ju inte få vatten i oljan, far vattent in icylindern så förångas det ju på nolltid och far ut med avgaserna. Bilen behöver inte gå märkbart dåligt för det


Motborgare
1 099 Inlägg
28 februari 2010
#8
fredde_petermann skrev:
Kavli skrev:
fredde_petermann skrev:
hmm jo det ryker mycket vit men jag tror det e pga av att jag kör blandat med e85

och ja om jag släpper på locket så pyser det som fasen och vattnet bubblar upp till max sträcket igen sen försvinner det igen efter ett tag ca 10L vatten försvinner på några minuter

Bara å riva toppen.

-- K

varför riva topparna? bilen går klockrent och har inte vatten i oljan

men kan till lägga att temp mätaren har spel den med for upp till 90grader på mycket kort tid

För att den läcker vatten in i en cylinder.
Det är inget som säger att det behöver att vara läcka in i en oljekanal.

-- K

233 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#9
okej men hur f ska jag veta vilken topp det är ju en v6a

Audi frälst

Motborgare
1 099 Inlägg
28 februari 2010
#10
fredde_petermann skrev:
okej men hur f ska jag veta vilken topp det är ju en v6a

Plocka ut tändstiften, så borde det synas.

-- K

233 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#11
okej hur bör det se ut då isf?

Audi frälst

Motborgare
1 099 Inlägg
28 februari 2010
#12
fredde_petermann skrev:
okej hur bör det se ut då isf?

Vita/våta brukar tyda på att det har varit vatten där. Dom andra borde vara ljus bruna. på isolatorn.

(Våta om motorn är kall och du drar den på startmotorn med frånkopplad tändspole)

-- K
Senast redigerat av Kavli (1 mars 2010)

233 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#13
okey får kolla det imorgon är det det enda tänkbara felet?

Audi frälst

Motborgare
1 099 Inlägg
1 mars 2010
#14
fredde_petermann skrev:
okey får kolla det imorgon är det det enda tänkbara felet?

Japp!

-- K

233 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#15
kan det inte bara vara så enkelt att värme paketet är fullt med luft då jag ej får värme i bilen

Audi frälst

HEAVY METAL
765 Inlägg
1 mars 2010
#16
visst.. har du luft i värme paketet så får du ju ingen värme.. men det förklarar ju inte varför Vattnet försvinner:;! ?

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

233 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#17
okej en uppdatering nu då bilen går på alla sex cylindrarna har kollat stiften inga fel på dom ser normala ut värmen kommer efter en stund för att sen försvinna när jag öppnar luftnings skruven på värmepaketet så kommer den tillbaka  men då börjar vatten lampan o blinka han får behålla vattnet ca 10-15min

Audi frälst

Motborgare
1 099 Inlägg
1 mars 2010
#18
fredde_petermann skrev:
okej en uppdatering nu då bilen går på alla sex cylindrarna har kollat stiften inga fel på dom ser normala ut värmen kommer efter en stund för att sen försvinna när jag öppnar luftnings skruven på värmepaketet så kommer den tillbaka  men då börjar vatten lampan o blinka han får behålla vattnet ca 10-15min

Har du tillgång till tryckluft så du kan trycksätta cylindrarna?

-- K

233 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#19
ja jag har tillgång  till tryckluft men hur ska jag trycksätta dom då genom tändstifts hålet eller?nej men det blir nog till att riva topparna och skicka in dom på planing och beställa nya grejjor är ju lika bra att byta kammrem en och  allt som har med den o göra vet ju ej när det är bytt ska man byta topplocks bultarna också?

Audi frälst

Motborgare
1 099 Inlägg
1 mars 2010
#20
fredde_petermann skrev:
ja jag har tillgång  till tryckluft men hur ska jag trycksätta dom då genom tändstifts hålet eller?nej men det blir nog till att riva topparna och skicka in dom på planing och beställa nya grejjor är ju lika bra att byta kammrem en och  allt som har med den o göra vet ju ej när det är bytt ska man byta topplocks bultarna också?

Man trycksätter i tändstifthålet, ja.

Ja, bultarna skall bytas.

-- K


Sök