Då så, jag skapar en lite projektråd så kan ni följa bytet från D24TIC till D5 i min 945a. Jag har hållt på att byggt ett tag nu men jag slänger upp lite bilder från början.
Bilen: 945:a från 96 29000 mil på mätaren.
Gamla motorn med turbo från D5, det sitter även dubbla expantionskärl för det ena hade jag som tank när jag experimenterade med vatten/metanol insprut, men det gav inte mycket.
En egentillverkad adapter och vipst så fick man dit turbon, blev bra mycket tidigare ladd
Jag har även slängt dit en torsendiff för lite bättre bett
Men nu till D5an.
Motorn: D5244T4 från 2007 3500mil
Effekt:
185hk / 4000rpm
400nm /2000rpm
Jag ska troligen byta programvara sen när allt är klart. Det blir nog från rica engineering. Dom kan erbjuda.
253hk / 4400 rpm
548Nm / 2265 rpm
Och det är ju rätt bra siffror
Växelåda:
Det blir det en M90L2 från V90 -98 med dubbla synkringar på 3:an. Har även renoverat den med nya lager och förstärkt stoppring på 3:an
Jag har fått förlänga hållaren och staget till växelspaken 20mm för motorn kommer lite längre in i motorummet än orginal.
Koppling:
Orginal V70 -07 SAC tryckplatta med 940 stumm lamell
Efter några timmar med elsheman och ombyggnad så fick jag igång motorn.
Jag har även med ABSen för att få med hastighetsignalen (motorn använder den för att självoptimera sig lite), den har jag byggt om lite så jag går på en av mina absgivare för att få impulser.
Motorn, håller på att provstarta
En filmsnutt från mobilen, första starten efter ombyggt elsystem.
http://www.garaget.org/video/w89rzoc3rj0xJag har med CEM mudulen för att kunna komunicera med motorstyrdonet med startspärren så trollade jag lite med CEM,enså att det blev godkänd start
Ombyggt oljetråg, det var lite knöligt för dom har en oljekylare placerad på sidan av tråget och den delen måste kapas bort för framvagnsbalken. Jag använde mig av 960 främre del och 960 "oljetank" resten är från D5 så det blev mycket att svetsa. Jag fick tilverka en egen oljekanal.
Ombyggd 960 oljesugrör.
Tråget monterat och detta blev lösningen på oljekyl för att slippa ha en extern och få en som var vattenkyld
Ombyggt vattenrör
Adapter för att få turbon åt rätt håll och som jag vill
Oljereturen
Turbo, oljetryck och oljeretur monterat.
Sen för att få spjällhus och egr åt rätt håll så fick man bygga en tex egr-röret
Egr-rör, motorfäste, spjällhus/egrventil och 960 oljesticka monterad
Motorn på plats, ser riktigt bra ut
Detta är partikelkatten, partikelfilter och gamla oljekylaren i bakgrunden ser man oljetråget innan modifiering
Downpipe 2.5tum rostfritt med ombyggd partikelkatt, jag har även flyttat upp lamda och tempgivare (dom satt på katten innan) för att dom ska sitta vid turbons utlopp
Jag fick vinkla om flänsen på partikelfiltret.
Hela främre röret, har även krängt på lite avgasbandage för att få bort lite värme i motorummet + att bevara värmen till katten så den kan jobba som den ska eftersom den sitter längre från turbon.
Främre röret monterat med alla givare
Såhär ser bilen ut just nu, har fått dit intercoller, kondensor och kylare.
Detta är så långt jag har kommit nu men det kommer mera bilder vartefter