3566
Sök

Motor dör titt som tätt Volvo 740

2 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Har en Volvo 740 GLE -90 års modell med B230F motor.
Bilen har gått ca 26000 mil(milräknare bytt).
Inga modifikationer utöver det vanliga, har ägt bilen i ca 2 år(12 ägare).

Till mitt problem.
Har haft problem med att motorn dör. Kommer helt oväntat utan förvarning.
Har kört hela vintern nu utan några problem bilen har verkligen gått som en klocka.
Igår var jag ute och körde och det var ca 7 plusgrader ute och på motorvägen vid 110km/h dör bilen.
Detta händer 3 gånger. Första gången dog den rakt av som ett motorstopp alla lampor började lysa.
Dom två andra gångerna hackar bilen till lätt en gång, varvräknaren ligger kvar oförändrat men bilen tappar fart och när jag trycker på gasen får jag ingen respons. Måste stanna bilen, stänga av den och vänta ca 2 minuter sen startar den och går att köra igen.
Hade samma problem i vår/somras men då var det enbart när jag körde i låga hastigheter ca 50km/h vid motorväg var det inga problem.

Har haft bilen inne på verkstad och då har dom tittat över den och försökt hitta något men utan resultat.
Lambda lampan lyser just nu i instrumentpanelen oklart hur länge dock.
Sist jag hade detta problemet kunde den lysa alltifrån flera dagar till endast en dag. Men den börjar bara lysa när motorn dör.
Har inte fått någon anmärkning på bilprovningen angående avgassystem och jag tittade på lamdbasonden ifall den satt lös men den var fastskruvad. Katasylatorn ska också vara bytt -06 men det är jag osäker på då jag inte fick med något kvitto vid köpet.

Har fått tips om att det kan vara kondens och ska då använda  karburatorskydd och se om det hjälper.
Har prövat att lägga in insprutningsrengöring men utan effekt.
Bränslepump fungerar, bilen är servad förra året så tändstift är bytt.
Vill hitta lösningen på detta men då jag snart ska sälja bilen då tanken är att jag ska studera har jag inte råd att lägga ut hur mycket pengar som helst. sad
Har ni haft liknande problem? Isf hjälp mig snälla! neutral

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 mars 2010
#2
du kan kolla felkoderna tillåbörja med .
vanligt fel är ju att bränslerälet glappar eller att vevaxelgivaren börjar ge upp

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

151 Inlägg
1 mars 2010
#3
håller med på bränslerälet. har själv haft samma problem med samma symptom


2 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#4
Men bilen börjar bara krångla så fort det är plusgrader/fuktigt ute?
Kan detta ha någon koppling till problemet?
Har kört mycket nu i vinter har inte varit ett enda problem men så fort det blir 7 plusgrader och soligt ute så dör den tre gånger inom loppet av en halvtimme.

Pan
1 mars 2010
#5
alexison skrev:
Men bilen börjar bara krångla så fort det är plusgrader/fuktigt ute?
Kan detta ha någon koppling till problemet?
Har kört mycket nu i vinter har inte varit ett enda problem men så fort det blir 7 plusgrader och soligt ute så dör den tre gånger inom loppet av en halvtimme.

Kolla sopparelät som sagt. Om jag har fattat det rätt så beror det på en kalllödning i relät. Denna lödningen blir då kass efter ett tag å när den expanderar när det blir varmt så glappar det. För väntar man en stund typ 2-3 min så går det dra igång bilen igen. Någon får gärna rätta om jag snackar i nattmössan tongue

Kolla fördelarlocket så det inte är kass kmr in fukt och jävlas kanske.

mvh

islurren1
1 mars 2010
#6
Påminner om min 740 när jag inte hadde dragit till +polen på batteriet orderntligt så att dom mindre kablarna satt lite dåligt.. Den dog samtidigt som motorkomponentslampan tände sig sen resten av instrumentlamporna. Sen gick den igen. sen hackade den till igen......

33 Inlägg
27 mars 2010
#7
bränslereläet, kan va dålig kontakt. Har haft samma problem på min. Tändmodulen vid luftboxen brukar jävlas åxå. Bytte den på min.


140 Inlägg
30 mars 2010
#8
din såkallade "lambdalampa" är inget som kollar upp enbart avgasrening utan är en motorelektronik lampa som indikerar att fel finns i systemet, eftersom den endast lyser när du har problem med bilen så ska du läsa ut dom  så har du nog din felande länk, annars är det 90% på att impulsgivaren alternativt bränslerelä (mest troligt det sistnämnda) som gjort sitt. visar det sig vara reläet så kan du ju bara löda om det så har du ju ett i reserv;)

10 287 Inlägg
30 mars 2010
#9
I säkert 80% av fallen är det bränslereläet. 10% impulsgivare eller tändslutsteg. 10% nåt annat skit.

"Lambdalampa" se här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=142747

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 Inlägg
1 april 2010
#10
Satt o letade efter hintar om vad det kunde vara för fel på min 740 som betett sig exakt som du beskriver.
(Är BTW sådär kul i rusningstrafiken på väg till eller från jobbet...)
Måste ju fråga om du bytt relät och om det funkar?
Tänkte bränna över till Mekonomen imorrn o prova själv, men skulle ju va kul o höra hur det gick för dig.


Sök