Hej!
Har en Volvo 740 GLE -90 års modell med B230F motor.
Bilen har gått ca 26000 mil(milräknare bytt).
Inga modifikationer utöver det vanliga, har ägt bilen i ca 2 år(12 ägare).
Till mitt problem.
Har haft problem med att motorn dör. Kommer helt oväntat utan förvarning.
Har kört hela vintern nu utan några problem bilen har verkligen gått som en klocka.
Igår var jag ute och körde och det var ca 7 plusgrader ute och på motorvägen vid 110km/h dör bilen.
Detta händer 3 gånger. Första gången dog den rakt av som ett motorstopp alla lampor började lysa.
Dom två andra gångerna hackar bilen till lätt en gång, varvräknaren ligger kvar oförändrat men bilen tappar fart och när jag trycker på gasen får jag ingen respons. Måste stanna bilen, stänga av den och vänta ca 2 minuter sen startar den och går att köra igen.
Hade samma problem i vår/somras men då var det enbart när jag körde i låga hastigheter ca 50km/h vid motorväg var det inga problem.
Har haft bilen inne på verkstad och då har dom tittat över den och försökt hitta något men utan resultat.
Lambda lampan lyser just nu i instrumentpanelen oklart hur länge dock.
Sist jag hade detta problemet kunde den lysa alltifrån flera dagar till endast en dag. Men den börjar bara lysa när motorn dör.
Har inte fått någon anmärkning på bilprovningen angående avgassystem och jag tittade på lamdbasonden ifall den satt lös men den var fastskruvad. Katasylatorn ska också vara bytt -06 men det är jag osäker på då jag inte fick med något kvitto vid köpet.
Har fått tips om att det kan vara kondens och ska då använda karburatorskydd och se om det hjälper.
Har prövat att lägga in insprutningsrengöring men utan effekt.
Bränslepump fungerar, bilen är servad förra året så tändstift är bytt.
Vill hitta lösningen på detta men då jag snart ska sälja bilen då tanken är att jag ska studera har jag inte råd att lägga ut hur mycket pengar som helst.
Har ni haft liknande problem? Isf hjälp mig snälla!