3956
Sök

SAAB 9000 -97 Temgivare insug

15 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#1
Halloj alla glada mitt problem är ett fellarm på check engine. Larmet talar om att tempraturgivare insugningsrör är något fel på. Jag bytte den i helgen tog bort batteriet någon timme och check engine var borta efter en timmes körning var det tillbaka igen sad. Nämnde jag att bilen skulle besiktigas idag smile tjatade mig igenom bes att den varnade för det och det inte skulle vara farligt framföra bilen så jag fick den igenom smile. Nu undrar jag vad som kan vara felet. Är det den givaren som sitter på baksida insugningsrör i mitten med en kontakt med 2 trådar eller har jag fått det helt om bakfoten? Tacksam för svar för man vill ju inte ha den förbannade check eingine lampan lysande.

SAAB 9000 -97 Steg 1 chippad med sportluftfilter.
Senast redigerat av BLooDWISH (1 mars 2010)

171 Inlägg
1 mars 2010
#2
BLooDWISH skrev:
Halloj alla glada mitt problem är ett fellarm på check engine. Larmet talar om att tempraturgivare insugningsrör är något fel på. Jag bytte den i helgen tog bort batteriet någon timme och check engine var borta efter en timmes körning var det tillbaka igen sad. Nämnde jag att bilen skulle besiktigas idag smile tjatade mig igenom bes att den varnade för det och det inte skulle vara farligt framföra bilen så jag fick den igenom smile. Nu undrar jag vad som kan vara felet. Är det den givaren som sitter på baksida insugningsrör i mitten med en kontakt med 2 trådar eller har jag fått det helt om bakfoten? Tacksam för svar för man vill ju inte ha den förbannade check eingine lampan lysande.

SAAB 9000 -97 Steg 1 chippad med sportluftfilter.

Tjena,
Har du provat att köra med orginal luftfiltret? tänkte om de kanske blir nåt fel värde pga av att du har sportluftfilter.

Mvh Tobias Hanning


5 710 Inlägg
2 mars 2010
#3
BLooDWISH skrev:
Är det den givaren som sitter på baksida insugningsrör i mitten med en kontakt med 2 trådar eller har jag fått det helt om bakfoten? .

Det är lite lurigt.....och det är lätt att blanda ihop 2 givare.
Givaren som sitter i insuget är kylvätsketemperatur, den som sitter på tryckröret är lufttemperatur.

Hur många blink på CE lampan har du?

MVH Jonas
..............

218 Inlägg
2 mars 2010
#4
ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

15 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#5
jonTe skrev:
BLooDWISH skrev:
Är det den givaren som sitter på baksida insugningsrör i mitten med en kontakt med 2 trådar eller har jag fått det helt om bakfoten? .

Det är lite lurigt.....och det är lätt att blanda ihop 2 givare.
Givaren som sitter i insuget är kylvätsketemperatur, den som sitter på tryckröret är lufttemperatur.

Hur många blink på CE lampan har du?

Den blinkar 3 gånger.

5 710 Inlägg
3 mars 2010
#6
BLooDWISH skrev:
jonTe skrev:
BLooDWISH skrev:
Är det den givaren som sitter på baksida insugningsrör i mitten med en kontakt med 2 trådar eller har jag fått det helt om bakfoten? .

Det är lite lurigt.....och det är lätt att blanda ihop 2 givare.
Givaren som sitter i insuget är kylvätsketemperatur, den som sitter på tryckröret är lufttemperatur.

Hur många blink på CE lampan har du?

Den blinkar 3 gånger.

Då har du bytt rätt givare. Edit: eller inte....
Var den helt ny?
Hur såg kontakten ut?

mvh Jonas
Senast redigerat av jonTe (4 mars 2010)

MVH Jonas
..............

15 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#7
jonTe skrev:
BLooDWISH skrev:
jonTe skrev:

Det är lite lurigt.....och det är lätt att blanda ihop 2 givare.
Givaren som sitter i insuget är kylvätsketemperatur, den som sitter på tryckröret är lufttemperatur.

Hur många blink på CE lampan har du?

Den blinkar 3 gånger.

Då har du bytt rätt givare.
Var den helt ny?
Hur såg kontakten ut?

mvh Jonas

Grejjen är att polaren har likadan bil å vi bytte givare å han får inget larm men han har heller inget sportluftfilter i sin.

1 062 Inlägg
4 mars 2010
#8
Vänta här nu...
Du har tre blink?

3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)

Och har bytt den givare som mäter kylvätsketemperaturen?
Insugningsrör måste väl inte vara samma som insugningsgrenrör?

Jag tror att fel givare är bytt!

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (4 mars 2010)


5 710 Inlägg
4 mars 2010
#9
AndreasPlars skrev:
Vänta här nu...
Du har tre blink?

3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)

Och har bytt den givare som mäter kylvätsketemperaturen?
Insugningsrör måste väl inte vara samma som insugningsgrenrör?

Jag tror att fel givare är bytt!

M.V.H.

Du har helt rätt Plars.....hur kan man läsa så jäkla dåligt som jag gjorde?yikes
Ja ja....tur att det finns fler som läser wink

Ja...du skall alltså byta givaren för inloppsluft (eller tryckröret).

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

34 Inlägg
22 oktober 2010
#10
Hej!
Min Check engine blinkar 4 gånger kan jag ta denna från speedparts då?: 9000 Turbo TCS (90-93 94-95) Insug 8788200 Svart     10.46030     107 kr.
Min bil är en 9000 aero -95 med TCS.


Sök