2768
Sök

Abs felsökning.

5 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#1
Hallå.
Gäller en chrysler voyager 03:a 3.3l.
En morgon så lös abs lampan, & ingen abs fanns kvar.  Har kollat säkringar, blåst kuggkransarna med högtryckstvätten. kopplat ur och putsat till abs sensorerna, utan någon som helst framgång.
Var ute och skulle mäta givarna. Koppla ur vänster fram sensor, ställde mulimetern på ohm mätning.
när jag mätte i kontakten mot givaren så fick jag inget som helst utslag,( snurra hjulet med ca:1 varv i sekunden )  när jag mätte i kontakten ifrån senorn, så fick jag ett värde på 1200.  Höger fram inga utslag på något sätt...  Gör jag rätt. Ska jag mäta i ohm? mot sensor eller ??
Tacksam för hjälp

Motborgare
1 099 Inlägg
1 mars 2010
#2
kim1980 skrev:
Hallå.
Gäller en chrysler voyager 03:a 3.3l.
En morgon så lös abs lampan, & ingen abs fanns kvar.  Har kollat säkringar, blåst kuggkransarna med högtryckstvätten. kopplat ur och putsat till abs sensorerna, utan någon som helst framgång.
Var ute och skulle mäta givarna. Koppla ur vänster fram sensor, ställde mulimetern på ohm mätning.
när jag mätte i kontakten mot givaren så fick jag inget som helst utslag,( snurra hjulet med ca:1 varv i sekunden )  när jag mätte i kontakten ifrån senorn, så fick jag ett värde på 1200.  Höger fram inga utslag på något sätt...  Gör jag rätt. Ska jag mäta i ohm? mot sensor eller ??
Tacksam för hjälp

Eftersom det är sensorn som förmodligen är trasig, så mäter du mot den. 1200 ohm höres vettigt ut. Oändligt höres dåligt ut.

När du snurrar, så mät växelspänning istället.

Låter som om det är avbrott i sensorn höger fram.

-- K

5 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#3
Jag får inte rätt på detta med mätningen av sensorerna.
När jag mäter sensorerna med 2000kohm får jag värden: VF 515  HF  516   VB  524   HB  520.
Växelspänning, ingen som helst respons på något hjul.. Hur fort måste man snurra hjulet? Jag snurra med ca:1 varv sek.
Kontakterna till sensorerna är märkta med + och -  Men jag e tvungen att vända för att få någon respons,
röd på -   svart på +   Varför e det så?? Borde väl vara röd mätar kabel på + och svart på - 

Hoppas någon e mer hemma på detta än jag 

Kim

11 Inlägg
2 mars 2010
#4
har du oändligt me motstånd i nån givare är den kass vilket du inte verkar ha...har du kollat kransarna så dom inte e spruckna nånstans? en kugg trasig?


Motborgare
1 099 Inlägg
2 mars 2010
#5
Har det ändrat sig sen igår när du mätte 1200 ohm, respektive oändligt?

Vad händer om du stoppar tillbaks allt nu? --Lyser lampan fortfarande?

Ibland kan det vara så att när man börjar dra lite i kablarna så blir allt ok igen. Det är ju både bra och obra, men det är svårt att komma längre sen, tills det strular igen.

Det skulle kunna vara andra fel också. ABS-datorn brukar vara mycket känslig för rätt spänning, så mät gärna laddspänningen också.

-- K

5 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#6
Kavli skrev:
Har det ändrat sig sen igår när du mätte 1200 ohm, respektive oändligt?

Vad händer om du stoppar tillbaks allt nu? --Lyser lampan fortfarande?

Ibland kan det vara så att när man börjar dra lite i kablarna så blir allt ok igen. Det är ju både bra och obra, men det är svårt att komma längre sen, tills det strular igen.

Det skulle kunna vara andra fel också. ABS-datorn brukar vara mycket känslig för rätt spänning, så mät gärna laddspänningen också.

-- K

Tror min mätare strula igår, batteriet tog slut  i den.
Lampan lyser fortfarande. Har kört ett par mil för att den ska få chans att känna av. Nollat datan. Vill inte fungera ändå.
Ska kolla laddspänningen.


Sök