3332
Sök

Opel Rekord goes BOOOOST!

141 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#21
En Saab 9-5aero -03 motor i grunden.

Uppborrade cylinderlopp, toppdeckat, balanserad och justerad vev/svänghjul/remhjul.
Sedan nya starkare vevstakar och JE kolvar.
Topp från b234 (9000)  som är något portad, största kammarna som finns 276/10,4 samt värre fjädrar och inslipade ventiler.


Diverse ihopskruvat:
http://i41.tinypic.com/6pqjwp.jpg


Turbon påhängd:
http://i41.tinypic.com/2586mte.jpg


En bild på hur rekordens (överst) original th300 låda ser ut jämnfört med den "nya" th350 lådan från Camaro
http://i40.tinypic.com/2vw5owy.jpg
Same shit but different  big_smile

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#22
Provmonterat drivpaketet lite, ihopsatt lite provisoriskt.

http://i44.tinypic.com/qq4nb7.jpg

http://i40.tinypic.com/n4intu.jpg

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#23
Håller med dig smile

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

Opelfreak
431 Inlägg
11 mars 2010
#24
Låter som en riktigt vass motor det där. Känns som att detta kommer bli en fin liten sleeper smile

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095

5 111 Inlägg
11 mars 2010
#25
Trevligt med ett Rekordprojekt, det ser man inte varje dag. Skall följas.


141 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#26
Elda skrev:
Hur gjorde du för att foga ihop tomatlådan med saab motorn?

KL-Racing har tagit fram en adapterplatta på min beställning.

Svarvade en stålhylsa att sätta i mitten på vevaxlen som centrerar convertern samt svetsat nya fästen i convertern.

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#27
Volvo544special65 skrev:
Trevligt med ett Rekordprojekt, det ser man inte varje dag. Skall följas.

Nej det finns nästan inga av någon konstig anledning? Däremot kadett-c måste ju vara den vanligaste opelmodellen att bygga på..

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#28
Motorn hamnar för långt fram, måste bak runt 10cm....

http://i41.tinypic.com/2vxkos8.jpg

Bygga nytt tråg eller modifiera framvagnsbalken...?

http://i40.tinypic.com/2a0c3l3.jpg


Adapterplattan måste oxå modifieras.. Sticker ner lite väl långt mot marken.
http://i41.tinypic.com/35b5ra8.jpg



Intercooler har hittat sin plats.
http://i44.tinypic.com/111ttt1.jpg

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#29
Man måste ju provmontera allt!!  big_smile

http://i39.tinypic.com/n1457s.jpg



Grenröret på bilden kommer från ett annat bygge, ska detta användas så måste jag ta upp hål i huven för närmare halva turbon blir över isåfall...

Sleeper-stuket blir ju då förstört...

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

Hopplös
328 Inlägg
14 mars 2010
#30
Fyfan vad häftigt! big_smile kul att se någon som gör ett sådant grundligt arbete smile

Bra jobbat!


141 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#31
Det är ju så man kan undra om inte intercooler var planerad från fabrik  lol
http://i42.tinypic.com/2ldw1s9.jpg



Lite oljekyl måste till oxå.
http://i41.tinypic.com/qoyons.jpg


Såhär får det bli.
http://i44.tinypic.com/1538vbr.jpg


Hittintills dom enda modifieringarna som gjorts i karossen är dom svetsade fästena för kylare.


http://i42.tinypic.com/2vmeiiq.jpg

http://i42.tinypic.com/2lvy2hi.jpg

http://i41.tinypic.com/2q1golu.jpg

Får väl se vad insugningstemp hamnar på, ev får det blir ett par runda hål i mitten.

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#32
Sen är det ju det här med den där jävla oljesumpen....


http://i41.tinypic.com/2ngyknq.jpg

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

354 Inlägg
18 mars 2010
#33
detta bliir såå grymmt!! big_smile keep the good work up!!

Och lycka till med allt framöver!


MVH. mattias!

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Dkv
592 Inlägg
18 mars 2010
#34
Fan vilket ballt project!!! smile

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

Xenoholic
2 559 Inlägg
18 mars 2010
#35
Ballt Bygge big_smile Men motorn sitter ju på fel håll wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
18 mars 2010
#36
Rekord_E2_Turbo skrev:
Skickar upp en bild till på toppen.
Hårdare ventilfjädrar, urgröpta tryckarbrunnar så att det går att få plats med vassa kammar. Enem 276/10,4 samt ett par ställbara kamdrev.


http://i44.tinypic.com/10rsv7q.jpg

glöm inte glasblästra !!!!


141 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#37
Detta kommer förmodligen inte att bli den bästa lösningen men den får duga tillsvidare, man ska ju ha något att fixa senare oxå  8)


http://i40.tinypic.com/zls175.jpg

http://i39.tinypic.com/3338knm.jpg

http://i43.tinypic.com/2u6z6aa.jpg


Provat att hålla den på lösen
http://i42.tinypic.com/n2mur4.jpg

http://i41.tinypic.com/28khkaq.jpg

http://i43.tinypic.com/14cwgn5.jpg
Kommer nog mest troligen att införskaffa en DIESEL motorhuv som har skoop original


Börjat snida på det ena motorfästet oxå..
http://i43.tinypic.com/i3umfm.jpg

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

1 798 Inlägg
19 mars 2010
#38
Coolt bygge men varför automatlåda?

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Xenoholic
2 559 Inlägg
19 mars 2010
#39
fredde85 skrev:
Coolt bygge men varför automatlåda?

Tänkte det samma hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 163 Inlägg
19 mars 2010
#40
Fan vilket kul och lite udda bygge... smile
Kommer följas helt klart, gjort ett bra jobb hittills!

Mvh



Sök