2659
Sök

Opel Rekord goes BOOOOST!

141 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#61
Fixat 4 exakt lika spridarfästen och helsvetsat dessa.
Använde mig av fyra rundjärn med samma diameter som spridarna, ett i varje spridarhål, för att få dom riktade så exakt lika som möjligt.
Gjorde även lite annorlunda när jag svetsade dit dom rör som jag använder som spridarfäste, kapade bara den vinklade delen först och kapade längden efteråt, detta gjorde att man inte brände sönder kanten närmast runner lika lätt.

http://img221.imageshack.us/img221/8997/insugansl3cv9.jpg

Efter det så tog jag upp några hål i pleniumet.
http://img221.imageshack.us/img221/9323/insugansl1bv0.jpg

Här svetsade jag på en M16 mutter till anslutningen för bromsservon.
Även ett 4mm plattjärn lades på plats efter att hål borrats och gängats.
Här ska sitta pneumatikanslutningar till w.g., avlastningsventiler, bränsletrycksregulatorer, laddtrycksmätare m.m.
Ska även bli ett fäste till mat/map givaren.

http://img75.imageshack.us/img75/4526/insugansl2vf7.jpg

http://img216.imageshack.us/img216/6013/insugansl4ml2.jpg


Så nästa är att det fixas fäste till mat/map, fästen till fuelrail och även själva fuelrailen i sig ska byggas.
Sen så ska det putsas o filas till en bra finish på det hela.





Köpte hydraulikanslutningar, 8mm invändigt, konisk tätning.
Kapade av "slanganslutningen".
http://img235.imageshack.us/img235/1350/fuel1uj5.jpg

Svetsade dit anslutningar på ett hydraulikrör, 20mm utvändigt.
http://img235.imageshack.us/img235/9778/fuel2ve8.jpg

Provmonterat och mätt ut placering för returledning.
http://img235.imageshack.us/img235/669/fuel3ga6.jpg

Returanslutningar monterade.
http://img235.imageshack.us/img235/6803/fuel4mr0.jpg

http://img77.imageshack.us/img77/9115/fuel5ob9.jpg

http://img77.imageshack.us/img77/3514/fuel6pg7.jpg

http://img81.imageshack.us/img81/7901/fuel7vo5.jpg

Tanken är att köra med dubbla pumpar som matar i ändarna, sedan dubbla returer (med dubbla BTR) i mitten.
Röret är öppet från vä till hö sida innuti.

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#62
Fuelrailen är färdigsvetsad förutom fästen som ska hålla den på plats.
Svetsfogarna ska snyggas till oxå.
http://img227.imageshack.us/img227/9176/fuel8nv5.jpg

Har även snidat till en liten kabelstam till spridarna.
Hyffsat grova kablar och ett kontaktstycke med 4mm breda stift borde borga för att det inte ska bli något spänningsfall eller så.
http://img140.imageshack.us/img140/5409/fuel9el1es4.jpg

http://img70.imageshack.us/img70/8180/fuel9el2ev3.jpg

http://img227.imageshack.us/img227/8269/fuel9el3gz0.jpg

http://img70.imageshack.us/img70/4324/fuel9el4nm9.jpg

På tur står att göra några fästen som håller kablen snyggt.
På sista bilden syns även en fästplåt som ska hålla kontakten, ska sitta under pleniumet.
Ska göra en fästplatta till för ytterliggare ett kontaktstycke och så ska jag tillverka en kabelstam till TPS givare, tomgångsmotor och mat/map-givare.
Man ska alltså bara kunna lossa 2 kontaktstycken och sedan lyfta av insuget helt komplett!



Fixat en kabelstam till mat/map, tomgångsmotor samt spjällägesgivaren.
Så nu är all el färdig.
Även fixat fästen till fuelrail, fästen till kickdownwire vid spjällhuset.

http://img90.imageshack.us/img90/5678/insugelcm5.jpg


Kunde inte hålla mig utan slängde på lite grundfärg lite snabbt för att kunna se ljuset i tunneln  big_smile

http://img227.imageshack.us/img227/614/insuggrundatfj7.jpg

Sedan blev det blästring/slipning/blästring och ny grundning.
Spjällhuset plockades isär och snyggades till.
Fuelrailen slipades och snyggades till.

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#63
Sådär, nu skulle man kunna säga att det är färdigt.

Det som återstår är att fixa en hållare till kd-wiren men det kan jag inte göra förrens bilen är körbar, så man får den i rätt läge.

Så här ser det ut:

http://img140.imageshack.us/img140/4256/fhelhethk7.jpg

http://img140.imageshack.us/img140/2284/fhelhet2up6.jpg

http://img69.imageshack.us/img69/5062/fanslutningarac5.jpg

http://img215.imageshack.us/img215/3858/foverba8.jpg

http://img215.imageshack.us/img215/4269/fsidagb1.jpg

http://img215.imageshack.us/img215/8276/fsida2dw6.jpg

http://img104.imageshack.us/img104/4200/fspjallzp6.jpg

http://img104.imageshack.us/img104/1231/fundernr9.jpg

http://img215.imageshack.us/img215/4916/funder2fr0.jpg


Nu är det bara att hoppas att det blev bra rent funktionsmässigt.
Sett till installation i motorrummet blev det en otrolig skillnad, mycket plats över nu på insugssidan jämnfört med ett originalinsug!

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

3 650 Inlägg
23 mars 2010
#66
fin fint jobb!! En tanke bara, räknade du nåt på spridarvinkel?


141 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#67
Inte räknat något på det, bara riktat mot ventiltallriken.

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#68
Tryckrör mellan IC och spjällhus är färdigt.

http://i43.tinypic.com/2m4daue.jpg

http://i41.tinypic.com/2exyqlz.jpg

http://i42.tinypic.com/20k93z7.jpg
Har inte lagt ner så mycket jobb på tryckrören, slipade inte svetsarna eftersom dom ändå inte syns..
Det sitter två st fina dumpventiler där, typiskt nog fastnade ingen på bild? http://www.lowbudgetrides.com/forum/images/smiles/merror.gif

Var även inne på byggmax och hämtade två fästen till motorkylaren.
http://i41.tinypic.com/52z32h.jpg(bild tagen underifrån)

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#69
Även donat lite med vattenrören, måste ju ha kvar kupevärmen.
Brukar ju vara lite kyligt sent sent på sommarnätterna när man ska hem från svartracen..
Anslutningarna på motorn sitter ju helt fel i förhållande till hur dom skulle sitta och slangar kan man ju inte böja hur som...

VVS firman har ju kopparrör, och löd-böjar! Böjar kostar ca 3kr st så det är ju bara att smida!

http://i42.tinypic.com/2whf48k.jpg

http://i43.tinypic.com/21en33d.jpg

http://i41.tinypic.com/xc7qp.jpg



På med lite färg oxå:
http://i43.tinypic.com/30cuctz.jpg

http://i39.tinypic.com/200z5tu.jpg

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

3 259 Inlägg
24 mars 2010
#70
Du lär ju vara förbannat nöjd över insuget?!?!smile Satan i gatan vad snyggt det blev!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Xenoholic
2 559 Inlägg
25 mars 2010
#71
JonR skrev:
Du lär ju vara förbannat nöjd över insuget?!?!smile Satan i gatan vad snyggt det blev!

MVH/Jon

Kan bara säga det samma. Snyggt jobbat big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

141 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#72
Tackar tackar!! smile

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#73
Om denna bilen går bra och det visar sig funka bra så funderar jag på att skaffa en finare Rekord sedan...
(jag tillverkar ju ett 2,3T bolt on drivlinekitt)
Försöka hitta en i mkt bra skick, typ nyskick!

Fick denna på mailen från en kompis, dock är den inte till salu och finns inte ens i landet.
Måste bara visa er denna skönhet

http://i43.tinypic.com/16056k8.jpg

http://i43.tinypic.com/2rzci7r.jpg

http://i40.tinypic.com/33tt741.jpg

Funderade lite på att ev montera dit fjäderben (nav/spindlar) från volvo fram samt komplett volvo 940T bromssystem.
Om man då har en Saab 2,3T/170hk motor så kanske detta går att regga in lagligt...
Då handlar det ju om att byta insug, mapp och avgas/turbo vid besiktning...   

(Rekorden finns original med rak 6a och 155hk)

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#74
Det nya grenröret, det kommer inte bli optimalt byggt utan endast "så bra som möjligt" för att passa i det lediga utrymmet som finns..



http://i39.tinypic.com/2jcu2hd.jpg

http://i39.tinypic.com/2qatl50.jpg
Jo turbosnurran får bli parkerad där framme i hörnet..

http://i44.tinypic.com/5lrlvd.jpg

http://i41.tinypic.com/2znv33p.jpg

http://i40.tinypic.com/6ir97k.jpg

http://i42.tinypic.com/ifojn9.jpg

http://i39.tinypic.com/91igkl.jpg

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#75
Lite under-bilder..


http://i41.tinypic.com/zuiolx.jpg

http://i41.tinypic.com/alknyu.jpg

http://i42.tinypic.com/2j609df.jpg

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#76
Lite kardan-mek!



http://i42.tinypic.com/21o3syw.jpg
Överst Rekord original kardan och under Volvo 940T
Volvo´s är lite längre på båda bitarna och 1,5mm tjockare diameter.


http://i44.tinypic.com/14addsz.jpg
Rekord till vänster.


http://i39.tinypic.com/i4pitw.jpg
Denna delen behålls från Rekord original, resten blir Volvo.
Denna biten passar även i TH350 lådan big_smile (original är ju en TH200 låda på rekorden)

http://i40.tinypic.com/rbbapu.jpg
Volvons stödlager hade typ 2-3mm bredare cc mått men annars passade det bra.
Notera även i bakgrunden min egentillverkade adapter mellan Volvo handbromswire och Rekord spak.

http://i41.tinypic.com/2n6yi6w.jpg

http://i43.tinypic.com/34o79t4.jpg

Synd att inte volvokardanen hade samma ände mot hardyskivan.


Sen så var ju Volvo 1,5mm tjockare, löste ju då detta genom att åka över till hydraulikfirman!!
Slangpress kan man ha till mer än bara slangar  big_smile

http://i43.tinypic.com/339old5.jpg

http://i43.tinypic.com/16hogw7.jpg

http://i43.tinypic.com/v3zi2w.jpg

Aint it BEAUTIFUL!!  big_smile  big_smile  big_smile

Och lite svets på det

http://i40.tinypic.com/103tljl.jpg

Främre halvan fixad, bakre kvar.

http://i41.tinypic.com/4uuvli.jpg

http://i41.tinypic.com/dvhhzc.jpg


Och så blaska på lite svart färg!


http://i43.tinypic.com/2e21443.jpg

http://i44.tinypic.com/2n88o3k.jpg

http://i40.tinypic.com/2h4f6li.jpg

Bortkapade bitar.

http://i44.tinypic.com/23tvkn.jpg

Bara att hålla tummarna att balansen blev någorlunda och att det håller ihop  cool

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#77
http://i42.tinypic.com/aele38.jpg

http://i39.tinypic.com/2vrtq84.jpg

http://i41.tinypic.com/9s7als.jpg

http://i43.tinypic.com/rmr8ck.jpg

http://i42.tinypic.com/b96c14.jpg

Har fått hem en 60mm w.g. ventil som ska monteras.
Svetsmuttar för separata EGT (1/cyl direkt vid toppen för att kunna läsa ut cylinderbalansen vid mappning) samt svetsmutter EGT vid kollektor (vardaglig körning) ligger oxå o väntar.

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

Xenoholic
2 559 Inlägg
28 mars 2010
#78
Grymt imponerande bygge.
Vad satsar du på för effekt i slutändan?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

141 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#79
Inget effektmål, enda målet är att få den körbar och kunna bruka den i sommar!

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#80
Snickrat avgassystem

http://i41.tinypic.com/15ri6tw.jpg

http://i43.tinypic.com/2yukgnn.jpg

http://i42.tinypic.com/2wp58cn.jpg

http://i43.tinypic.com/2drt06.jpg

http://i41.tinypic.com/106llae.jpg

Dock är den fortfarande så låg att det inte går att köra över trottoarkanten hemma... får gena genom en öppning i staketet och köra över gräsmattan....


Gav bilen 2,0cm högre markfrigång genom att montera splitt nya fjädrar från rekord kombi.

http://i44.tinypic.com/jsnj3l.jpg

Något bättre med avgassystemet, men tar mig fortfarande inte in på garageuppfarten....
Hatar verkligen låga bilar... det suger!!




Vid provkörning så visade det sig att det vibrerar ganska kraftigt... misstänker starkt min egentillverkade kardan.
Har haft den på lyft och då ser man med ögat att kardanen slår lite.
Inhandlade ett nytt stödlager o kastade dit, blev möjligtvis något bättre (kan vara psykologiskt med).
Beslutade mig iallafall att fixa en riktig balansering på kardanen.

Hittade http://www.jkpg-motor.se/ som kunde balansera kardan.
Pratat med dom och fått pris på 725kr inkl moms.
Så just nu är kardanen där, ska forhoppningsvis ha fått tillbaka den i nästa vecka.

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!


Sök