Nu har jag gjort en liten uppdatering på min Th350 låda.
Monterat ett Shift Kit!
Passade samtidigt på att installera en tempgivare i oljesumpen så man håller lite koll på den oxå.
Shift Kit går att köpa, kostar 1200kr ungefär.
Eller så kan man göra som amerikarnarna gör, tillverkar det delvis själv och får det för 250kr..
Bort med sumpen.
Bort med ventilhuset (märkte alla skruvar så dom hamnade på samma ställe igen, hittade ingen skillnad på dom så troligen var alla av samma sort.. men ändå)
När jag lossade den främre plattan här så lossnade mellanplåten, på ovansidan av den fanns 4 gummikulor samt en liten oljesil, men det var inga problem att se var dom skulle vara.
Kulorna följde med plåten och låg snällt kvar.
Mellanplåten med dom båda hålen markerade.
I skift kit ingår denna plattan, och då är dom båda markerade hålen större, 4,5mm istället för 2,0mm.
Inget som inte går att borra...
Efter borrning.
Nu var det bara till att skruva ihop det igen.
En liten ändring gjordes dock.
4 gummikulor blev nu bara 1.
Glömde ta kort på det men den högra bakre är den enda som är kvar..
Gjorde rent i växellådan och lade dit en liten klick fett, rentorkad kula fastnade så lätt o smidigt då så inga problem att montera.
Även den lilla oljesilen syns klart o tydligt var den ska vara.
Dit med mellanplattan och dit med ventilhuset.
Samtliga skruvar drog jag med momentnyckel och 10 ft-lb (13,5nm)
Sedan bytte jag även modulatorn till en ställbar:
Här syns ställskruven:
Ställskruven ner i botten för hårdast växling.
Ett litet stålrör gängades upp med NPT gänga för givaren.
Stålröret svetsades i sumpen
Resultatet då?
Lådan blev betydligt rappare, kastar i växlarna avsevärt mera distinkt!
Precis som jag önskat!
Inga mjuka snälla ingrepp utan nu är det mer som en manuell växellåda, dunk dunk så att säga!
Ett suveränt ingrepp!!
Dom båda uppborrade hålen gör att man får fullt oljetryck på lamellerna, vilket ger ökad livslängd och snabbare/hårdare ingrepp.
Detta ger mindre slir, mindre slir betyder mindre värme, mindre värme betyder längre hållbarhet.
Så helt enkelt klarar lådan mera effekt nu utan att slira!
Lådan går "sällan" sönder utan att oljetempen först gått över 102-105grader, håller man sig under detta så ska lådorna klara sig riktigt bra!
Dom bortplockade kulorna gör att lådan ligger kvar på 1an oavsett om varvet går över 5900rpm (normalt sett så hade den kastat i 2an även om spaken är i 1an)
Nerväxling i alla hastigheter är nu oxå möjlig, t.ex kan man på 3an gå ner på 2an och hamna på 6000rpm (tidigare inte möjligt om man hamnade på runt 5000rpm eller över)
Såhär har jag fått förklarat för mig att det ska funka iallfall men jag har bara hunnit provköra några km ännu men verkar stämma iallfall!
Så nu gör lådan helt enkelt som jag vill och inte som den är "programmerad " att göra.