2814
Sök

Opel Rekord goes BOOOOST!

141 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#121
Funderat lite på huvudbromscylinder oxå..

Rekordens är ju till för bromstrummor och riktigt små bromsar fram...
Har ju nu 2kolvs OK bak och fram så bromsvätskevolymen blir kanske förliten, iallafall så är det ju i framtiden planerat för större bromsar.
Ev blir det nog S60R bromsar, dvs 4-kolvs OK.

Funderar på att hämta 700/900 bromsservo och bromscylinder på skroten och kasta på i samma veva..
Någon som vet hur dessa huvudcylindrar räcker till för bromsar i storleken S60R??



Original:

http://i46.tinypic.com/14wprif.jpg

http://i47.tinypic.com/2zg555l.jpg

http://i47.tinypic.com/e5qkjn.jpg


Har för mig volvons bromsservo sitter med 4 bult på liknande sätt så ev går det kanske att montera direkt i rekordens hållare, kanske är skitsmidigt att få dit.  smile

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

Xenoholic
2 559 Inlägg
8 maj 2010
#122
Fan va du håller på, man får ju komplex över att man inte pallar göra mer än man gör sad

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

68 Inlägg
13 maj 2010
#123
så jävla cool bil!! hoppas du hittar en finare kaross och lyckas då den laglig. snacka om unik :p

141 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#124
Nu måste jag ifatt o uppdatera lite här....


En runda till skroten och hämta volvo bromsservo/cylinder.

http://i47.tinypic.com/149xok2.jpg

http://i49.tinypic.com/2s5yyjb.jpg

Ganska stor skillnad i diameter på dom, men annars ser det ut att kunna passa bra i motorrummet.


En ganska schysst detalj var ju att det var samma bultmönster på båda bromsservona... Rekordhållaren passar direkt på.
http://i48.tinypic.com/zre5u.jpg

Så det enda som behövdes göra var att förlänga armen, kapade helt enkelt bort en bit på Rekordens och svetsade ihop delarna.
http://i49.tinypic.com/2d0j5tu.jpg





Sedan blästrade jag av alltihopa och kastade på lite grundfärg och sedan ett lager silvermetallic.
http://i46.tinypic.com/jhpvfn.jpg

http://i48.tinypic.com/212admf.jpg

http://i50.tinypic.com/28qrh55.jpg

http://i48.tinypic.com/2el9spi.jpg


I underkant av bromsservon behövde jag justera karossen ytterst lite.
Tog hammaren och knackade in plåten kanske 1-2mm för att kunna vända in bromsservon.


Nästan pinsamt enkelt att fixa detta smile smile smile

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#125
En runda på stan och letade upp stålaxel och lagerblock.

http://i46.tinypic.com/27ziwde.jpg

http://i50.tinypic.com/2432hib.jpg

http://i49.tinypic.com/28mctoi.jpg


Sådär! Styrningen färdig!

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#126
En trevlig bi-effekt av att byta framvag var ju att det blev mycket mera plats för en downpipe under turbon.
http://i50.tinypic.com/rj0ap3.jpg

http://i48.tinypic.com/2e6eirs.jpg
Så ska dra om den nu så den går ner där istället för framför och under framvagnsbalken. (mer frigång är aldrig fel)





Även uppdaterat motorfästena lite.
Motorn sitter ju fast i nederkant, liknande sätt som det gör i de flesta bakhjulsdrivna bilar.
Har nu kompletterat detta med ett fäste uppe vid insuget som håller emot motorns vridning.
http://i47.tinypic.com/2hp573k.jpg

http://i45.tinypic.com/246p1es.jpg




Och såhär ser det ut just nu!!

http://i49.tinypic.com/2qko67q.jpg




Återstår att täta den nya oljesumpen och montera denna.
Koppla lite el, bygga ny downpipe, bromsrör till bakhjulen och lite övrigt småtjafs...

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#127
Monterade dit min egenbyggda oljesump.
http://i49.tinypic.com/160pmjo.jpg

Kunde då konstatera att jag mätt fel få framvagnens placering....
Inget att lipa för, bara fram med kapen!

http://i48.tinypic.com/2r3gfps.jpg

http://i46.tinypic.com/s3eipj.jpg

Efter demontering kunde man iallafall konstatera att ytan som sumpen tätar mot motorn på verkar slät och fin, packningskletet flyter ut jämnt och fint runt om.


Slipa rent den från färg och svetsa om formen, löda löda löda, täthetsprova och epoxygrunda, avsluta med mattsvart och montera igen.

http://i47.tinypic.com/jfe045.jpg

http://i46.tinypic.com/fa93wx.jpg

Sumpen är nu på plats och dags för olja.
Började med 5 liter, blev 1mm längst ut på oljestickan, fyllde på en liter till och då var det ganska precis på halva oljestickan, ytterligare en liter så blev det typ 1mm över max, dvs 7 liter totalt!!
Vad jag räknade på vid byggnationen av sumpen så kom jag fram till ca 6,8 liter så det stämde ju rätt bra.

Original är det 4 liter i sumpen.

Skulle vara väldigt förvånande om oljepumpen skulle kunna suga torrt någongång, eller vad tror ni?




Provade nu även att starta upp maskinen och oljetrycket kommer igång så fint så fint så! Känns bra! big_smile



Påbörjat snickrande av ny downpipe oxå, ett litet nätt 3" rör

http://i50.tinypic.com/5fi6uu.jpg

http://i48.tinypic.com/289fp6e.jpg

Hade även tänkt att dra ut w.g. röret vid höger framhjul istället för in i avgasröret, blir nog även en liten dämpare på det röret.

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#128
Stötdämparna har kommit.
Skickade dit dom igår.

I samma veva kastade jag 195/65/15 däcken och ersatte med ett par 235/60/15 däck från cheva-van (vinterdäck alltså)
Fyller ut hjulhuset lite bättre.
(Kör med 185/60/15 fram.)



http://i45.tinypic.com/v7v988.jpg

http://i49.tinypic.com/2l89p2a.jpg

http://i50.tinypic.com/6odb43.jpg


Att byta ut relativt utslitna biltema oljedämpare mot nya gasdämpare gjorde en hel del!
Knappast någon väghållningsbil men bra mycket bättre än innan på vägen  big_smile



Panhard-staget och avgassystemet bråkar om samma plats..
Skramlar en hel del då det går emot varandra hela tiden..

Byggde om det lite.

http://i50.tinypic.com/2d0z7mv.jpg

http://i49.tinypic.com/2qncepi.jpg



Blästrade till och lackade på lite färg.

http://i47.tinypic.com/2zpqoo7.jpg

http://i49.tinypic.com/15ob6v5.jpg

http://i48.tinypic.com/359dzeb.jpg



Igentligen inte helt nöjd med att ha en böj på panhardstaget, ett rakt rör är ju alltid starkare.. Men får hoppas att det håller ändå.
Fick även förlänga staget efter krökningen.
Bakaxlen fullt uppfjädrad ger ändå ca 4cm fritt till avgasröret, och så mycket borde det inte röra sig.

Blev jävligt bra resultat iallfall, jävlar vad tyst o fint det går nu.
Känns väldigt nära en originalbil nu  8)

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#129
Nu har jag gjort en liten uppdatering på min Th350 låda.
Monterat ett Shift Kit!
Passade samtidigt på att installera en tempgivare i oljesumpen så man håller lite koll på den oxå.


Shift Kit går att köpa, kostar 1200kr ungefär.
Eller så kan man göra som amerikarnarna gör, tillverkar det delvis själv och får det för 250kr..


Bort med sumpen.
http://i44.tinypic.com/dy3hu9.jpg


Bort med ventilhuset (märkte alla skruvar så dom hamnade på samma ställe igen, hittade ingen skillnad på dom så troligen var alla av samma sort.. men ändå)
http://i41.tinypic.com/24nplk6.jpg

När jag lossade den främre plattan här så lossnade mellanplåten, på ovansidan av den fanns 4 gummikulor samt en liten oljesil, men det var inga problem att se var dom skulle vara.
Kulorna följde med plåten och låg snällt kvar.


Mellanplåten med dom båda hålen markerade.
http://i40.tinypic.com/i3ap1c.jpg

I skift kit ingår denna plattan, och då är dom båda markerade hålen större, 4,5mm istället för 2,0mm.
Inget som inte går att borra...

Efter borrning.
http://i41.tinypic.com/ettqht.jpg


Nu var det bara till att skruva ihop det igen.
En liten ändring  gjordes dock.
4 gummikulor blev nu bara 1.
Glömde ta kort på det men den högra bakre är den enda som är kvar..

Gjorde rent i växellådan och lade dit en liten klick fett, rentorkad kula fastnade så lätt o smidigt då så inga problem att montera.
Även den lilla oljesilen syns klart o tydligt var den ska vara.

Dit med mellanplattan och dit med ventilhuset.
Samtliga skruvar drog jag med momentnyckel och 10 ft-lb  (13,5nm)



Sedan bytte jag även modulatorn till en ställbar:
http://i39.tinypic.com/zx1dvl.jpg

Här syns ställskruven:
http://i40.tinypic.com/25a7oyd.jpg

Ställskruven ner i botten för hårdast växling.




Ett litet stålrör gängades upp med NPT gänga för givaren.
Stålröret svetsades i sumpen

http://i40.tinypic.com/2akg503.jpg



Resultatet då?

Lådan blev betydligt rappare, kastar i växlarna avsevärt mera distinkt!
Precis som jag önskat!
Inga mjuka snälla ingrepp utan nu är det mer som en manuell växellåda, dunk dunk så att säga!
Ett suveränt ingrepp!!

Dom båda uppborrade hålen gör att man får fullt oljetryck på lamellerna, vilket ger ökad livslängd och snabbare/hårdare ingrepp.
Detta ger mindre slir, mindre slir betyder mindre värme, mindre värme betyder längre hållbarhet.
Så helt enkelt klarar lådan mera effekt nu utan att slira!
Lådan går "sällan" sönder utan att oljetempen först gått över 102-105grader, håller man sig under detta så ska lådorna klara sig riktigt bra!

Dom bortplockade kulorna gör att lådan ligger kvar på 1an oavsett om varvet går över 5900rpm (normalt sett så hade den kastat i 2an även om spaken är i 1an)
Nerväxling i alla hastigheter är nu oxå möjlig, t.ex kan man på 3an gå ner på 2an och hamna på 6000rpm (tidigare inte möjligt om man hamnade på runt 5000rpm eller över)

Såhär har jag fått förklarat för mig att det ska funka iallfall men jag har bara hunnit provköra några km ännu men verkar stämma iallfall!

Så nu gör lådan helt enkelt som jag vill och inte som den är "programmerad " att göra.

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

Bärs!
3 456 Inlägg
15 maj 2010
#130
Plöjde precis igenom tråden (igen), och jag kan väll bara säga som så att jag är rejät impad över vilket arbet du lägger ner. Riktigt kul att se alla egna lösningar osv. Tummar upp! smile
Hoppas du får tag i en fräsch kaross att sätta allt skojj i sen..

Garaget.org peakade 2008.

141 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#131
Jaha gott folk!

EDPS emmaboda är avklarat!
Gick upp tidigt och var på banan redan vid 07,15.
Vi fick dock endast se regn hela förmiddagen.
Emmaboda gubbarna gjorde dock sitt bästa för att få banan torr när det slutade regna.
Med sopmaskin och någon form av jet-driven tork (frän mojäng) blev banan torr och vid 12,30 kunde körningarna dra igång.
Regnet kom tillbaka runt 16,30 tiden så då var det färdigkört.

Jag tror dock att alla fick köra 3 ggr var, så inte så illa ändå.
När körningarna väl drog igång så flöt det på riktigt bra.
EDPS folket gjorde ett riktigt bra jobb!


För egen del då:
Ovan som man är så var det lite svårt med starterna, var lite för feg och tog det för lugnt.
Tänkte använda mig av launch controllen för att bygga lite ladd men fick den inte att funka, det enda som hände när jag tryckte på knappen var att det känndes som att den klippte tändning...
Iallafall, testade bara den i första rejset, sket i det sedan och bara körde.

Till att börja med så var slutet på banan för blött, ansvarig körledare bestämde därför att bara tillåta 201m körning.
Första två vändorna blev 201m och sista blev 402m.

1a loppet
60fot - 3,035sec
147,26km/h
10,04sec

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=mFPEov_Si5U




2a loppet
60fot - 2,734
145,79km/h
9,54sec

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=n1aZPvDOlpE




3e loppet
60fot - 2,703
187,18km/h
13,767

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=pB2pN6EE2u0




Slutsats av detta event blir.

Träna starter och lära känna bilen mer!
Inhandla diffspärr!
Få ordning på launch controll!
Känns som att det finns mycket tid att tjäna i starten.
Jag är nöjd med att bilen höll och nöjd med tiderna, än mer nöjd över slutfarterna!



Fotnot:
Körde med full inredning, halv tank.
Originalvikt 1330kg (lägg på större automatlåda och tyngre motor) 1400kg??

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#132
Har hämtat mig Monza stötfångare nu.

Kan konstatera att Monzan är runt 5cm längre framför hjulhusen. (ögonmåttat)

http://i45.tinypic.com/23wk8zk.jpg




Och ungefär 2cm bredare.

http://i49.tinypic.com/nc16vc.jpg



Annars passar den nästan i karossfästena.
Sandplåten tar emot, tar man bort den eller modifierar den lite så passar den.

Men för att få det att se snyggt ut så får jag kapa den lodrätt vid dimljusen och smalna av den något samt korta den vid hjulhusen.
"Nr-plåts plasten" kapar man ju med fördel bort för att få ett schysst intercooler hål  smile

Har inte provmonterat bak ännu.

http://i46.tinypic.com/2vmc1w5.jpg

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

Opelfreak
431 Inlägg
22 maj 2010
#133
Härligt! gick skaligt gött på strippen! goa växligar!

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095

60 Inlägg
22 maj 2010
#134
Kan bara hålla med alla andra. Så jävla frän och älskar alla lösningar du kommer på.

/Rydan73

141 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#135
Sonnbring skrev:
Härligt! gick skaligt gött på strippen! goa växligar!

Rydan73 skrev:
Kan bara hålla med alla andra. Så jävla frän och älskar alla lösningar du kommer på.

/Rydan73

Tackar smile
Senast redigerat av Rekord_E2_Turbo (23 maj 2010)

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

Det var bättre förr
74 Inlägg
6 juni 2010
#136
hehe bara för att vara tjatig MÅSTE även jag säga att jag är grymt imponerad av lösningar och din kunskap!
häftigt bygge!big_smile
tänkte även vad du har gjort av/ska göra av original skivor och OKen? ska regga min kadett c med 2,4 från omega och behöver bromsar fram, tänkte om du ville sälja och isåfall hur mycket du vill ha för dem?
du kan ju PMa om du vill smile
Som sagt är enormt inponerad!
Senast redigerat av opelkadettc (6 juni 2010)

Opel
Vem kan inte laga lite rost för mycket kärlek?

326 Inlägg
6 juni 2010
#137
Härligt att du fått lufta räsern lite:D bra tider om man ser till vikten på bilen smile
Läste Bilsport häromdagen o såg att din rekord va "den gubbigaste bilen" där ;D

141 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
#138
Tackar för det smile


Originalbromsarna har jag sålt, har dock en uppsättning bromsar från 2.0 men misstänker att det inte är något som är intressant...

Jupp, fick vara med på en blänkare i bilsport oxå!
Rätt säker på att det var den bilen som såg mest original ut på EDPS, iallafall bland dom äldre bilarna smile

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
#139
Det har varit rätt lugnt sista tiden, inte hänt så mycket.

Har beställt en torsendiff!! big_smile
Gjorde det för en vecka sedan från www.bakaxeldelar.se

Beställde i måndags, kom i torsdags.
Glad som man var åkte man till ICA och skulle hämta ut den i torsdags kväll för att hinna få i den till lördagens Test&Tune på Hultsfreds flygplats.
Dock så hade dom inget paket på ICA... Dom trodde att det blivit något fel och att den skulle vara hos dom imorgon fredag.
Avvaktade och åkte dit på lördag morgon (hade fullt upp på fredagen) men inte heller då fanns det någon diff på ICA, dom trodde att den kanske hamnat på det andra ICA i andra änden av stan, åkte dit och det fanns ingen där heller.... Dom trodde att den möjligen kunde ligga på OKQ8 några kilometer bort....

Och så höll jag på hela lördagen, åkte från ställe till ställe men den finns ingenstans!
Trots att den är ankomstregistrerad. Jag har dock inte kollinr utan bara "4 sista" som man normalt sett får i sms-aviseringen.
Riktigt drygt men men neutral

Får jaga tag på bakaxeldelar och få hela kollinr så man kan spåra vidare.




I övrigt så har jag endast donat lite lätt med stötfångaren fram.

Hålet i mitten har jag kapat upp litegrann.
http://i49.tinypic.com/de226p.jpg

http://i47.tinypic.com/2hrpuea.jpg

Kanterna skall snyggas till och det ska bli en förlängning av inåtgående väggen eller vad man nu kallar det..
Nummerskylten kommer ju täcka det mesta av det uppkapade men det kommer ändå bli bra mycket mera luftgenomströmning till intercoolern.



Vid dimljushålet kapar jag bort 20mm på bredden för att den ska passa mot framskärmarna.
http://i48.tinypic.com/118i238.jpg


Mot hjulhuset kapar jag bort 55mm upptill och 25mm nertill och flyttar in ändstycket.
Ändstycket fick jag värma och bocka om för att ändra så den följer hjulhusets rundning.
http://i45.tinypic.com/2hnlxk0.jpg


Det här ska snart bli till en bit igen smile
http://i49.tinypic.com/mj8k91.jpg


Stötfångarbalken som ligger i stötfångaren har jag kapat upp 2cm vid nr-plåts-hålet och sedan förstärkt med ett 12mm rundjärn som är lika brett som stötfångaren, ligger svetsad innuti stötfångarbalken nu. Bör mycket väl kompensera för den borttagna biten vid nr-plåten smile





Såhär ser den ut nu när ena hörnbiten är plastsvetsad dit igen:
http://i46.tinypic.com/k9ic15.jpg
Sandplåten skall kapas upp och förstärkas ur krocksäkerhetssynpunkt.
Tanken är att endast intercooler skall synas i hålet sedan.
Måste även ha tag på en grill från en Monza, dom har 4 rader istället för 3 som det är på Rekorden. Monza grillen går ner helt mot stötfångaren.

Från sidan:
http://i48.tinypic.com/72erky.jpg



Original på denna stötfångaren sitter det lister av metall/gummi och dom ska jag inte använda.
Dels är dom för långa dels för breda och knepigt att få till det med kromet där..
(och så är dom tunga nog att slå ihjäl någon med!!)
Är inne på att svetsa dit tillkapade plastbitar för att höjja upp och få till en jämn o slät yta, så behöver man ju bara spackla skarven sedan.
Känns inte bra att fylla 5mm med spackel precis..


Det var allt för denna gången.
Senast redigerat av Rekord_E2_Turbo (6 juni 2010)

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

326 Inlägg
7 juni 2010
#140
ser görfint ut me monza stötfångaren:D tror du löser de på nå bra sätt, har ju blivit mkt bra hittills så:D


Sök