Har nu demonterat hjul/bromsok/skiva/handbroms och dragit ur drivaxlarna.
Plockat bort locket till diffen.
Målade på lite färg på krondrevet och kontrollerade hur ingreppet såg ut, var helt 100 som det skulle enl bilder jag hittat på nätet om bakaxelrenoveringar.
Bort med överfallen o ut med diffen, med litet brytjärn gick det ganska enkelt.
Bakaxeldelar.se rekommenderade att man tog shimsen från den gamla diffen och flyttade över till den nya, i 99% av fallen blir shimsningen helt ok med nya diffen då.
Flyttat över kronhjulet och pressat på nya lager.
(Shims ligger mellan diff och lager)
In med alltihopa i diffhuset igen.
Jag fick med en kuggkrans till hastighetsgivaren, monterade dock inte dit den då jag har uttag för hastighetsmätare i växellådan.
(Kuggkransen monterar man dit genom att svetsa dit den i huset på torsendiffen)
Var något jävligt att få in den, fick banka lite lätt med gummihammare växelvis hö/vä sida men tillslut trillade den in.
Drog åt överfallen och kladdade på lite ny färg på kronhjulet och drog runt kardanen och kollade märkning igen.
Som tur var så blev det precis som det var innan, så behövde inte shimsa om något alls.
Dit med drivaxlar, bromsar och hjul.
Muttrade dit locket och hållde i 80W-90 olja.
Precis när jag fått i all olja så började det regna ute, hällde ner... typiskt.
Gav mig iallafall ut på en liten provtur trots regn och hal vägbana.
Körde lite försiktigt först i cirklar för o kolla hur den beter sig i vanlig trafik, gör man en u-sväng så märker man inte diffen alls, är precis som innan, hur snällt o fint som helst.
Provade sedan att bromsa upp den stillastående lite försiktigt och när man väl övervinner greppet så det börjar slirar så slirar båda däcken precis samtidigt.
Gjorde några försiktiga "burnouter" och kunde bara konstatera att det redan nu (trots regn på vägen) är en jävla skillnad i grepp!!
Tog en lite längre provtur ute på landsvägen och det känns jävligt bra!
Nu längtar man bara till lite torr asfalt