3158
Sök

Serva bil som inte har garanti kvar?

47 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#1
Tja!


Bilen har gått 8000mil, är det värt att lämna in den fortfarande? ska lämna in den vid kamremsbyte, hur gör ni när garantin gått ut? servar ni den själv eller åker ni till lokala verkstäder och betalar en småsumma? blir ju en hel del att serva den på verkstad varje 2000mil fast pajar bilen så är ju servicen en liten summa.


Hur gör ni?

KHRacing
2 mars 2010
#2
mindre verkstäder gör oftast bättre jobb till bättre priser anser jag.

8 886 Inlägg
2 mars 2010
#3
Garanti eller inte så är en fullstämplad servicebok bra, vart man lämnar får man avgöra från fall till fall.

Fotograf på tierpidag.se

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 mars 2010
#4
Min har gått över 20K (fast bara ett par tusen med nya motorn iofs) och jag servar en gång om året plus oljebyte osv mellan service.

Kör mycket korta sträckor och gott om kallstarter så det är bäst att sköta om bilen för när man lagt 45K på en ny motor en gång vill man inte gärna göra det igen wink

Så ja, jag hade servat den på verkstad varannan tusing om du nu inte kör så mycket att det blir för tätt tidsmässigt. Men isf kanske en service på märkesverkstad var fjärde K och en "hemmaservice" mellan märkesservicen ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Yellow bug!
1 640 Inlägg
2 mars 2010
#5
8000 mil?

Förstår inte vad du tvekar på, en fullstämplad servicebok är ett väldigt bra kort när man ska sälja bilen!

Skulle själv inte ens åkt och kikat på en bil utan korrekt ifylld servicebok.

Och gör man servicen själv, ska miltal, datum, samt vad som är bytt skrivas, och helst ska kvitton finnas. Men då är också intrycket viktigt, att säljaren verkar veta vad han snackar om..


Men skulle rekommendera att göra servicen på ett mindre ställe, och inte på din lokala märkesverkstad. Överpriser till max!
Senast redigerat av Edil_ (2 mars 2010)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Yrkesförare
1 073 Inlägg
2 mars 2010
#6
Har du tänkt sälja bilen nångång så är det vettigt.
Jag personligen köper aldrig en bil som inte är fullstämplad av auktoriserad verkstad.

Och ja, jag litar mer på en verkstad än en privatperson jag inte känner som påstår sig kunna en massa.

47 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#7
Andrahandsvärdet bryr jag mig inte så mycket om eftersom jag har tänkt att ha bilen väldigt länge så tror inte den kommer va så attraktiv då, fast det är ju aldrig fel med en fullstämplad servicebok, kanske är bäst att göra service på bilen en gång om året på någon mindre verkstad. Vad brukas byta vid en vanlig års service?

Allvetare
35 Inlägg
2 mars 2010
#8
An0nym skrev:
Tja!


Bilen har gått 8000mil, är det värt att lämna in den fortfarande? ska lämna in den vid kamremsbyte, hur gör ni när garantin gått ut? servar ni den själv eller åker ni till lokala verkstäder och betalar en småsumma? blir ju en hel del att serva den på verkstad varje 2000mil fast pajar bilen så är ju servicen en liten summa.


Hur gör ni?

Kan ju vara av intresse att veta vad det är för bil du kör:|

Av erfarenhet vet jag att asiatiska märken är ganska generösa med goodwill om man är en trogen kund. Jag jobbar själv med Toyota, Hyundai, Mitsubishi och Peugeot. Av dessa lämnar Toyota bäst goodwill till sina trogna kunder. Det är givetvis från fall till fall men det kan löna sig att betala den femhunkan det kostar extra att lämna till en auktoriserad verkstad. Det finns anledningar till varför de är dyrare. Om inte så visar det sig den dagen bilen börjar stula med elektronik eller något annat som måste felsökas med dator.

Var man lämnar bilen påverkar inte nybilsgarantin. Enligt lag får verkstan runt hörnet oxå serva din bil. Men efter nybilsgarantin står du på egna ben om något dyrare skulle inträffa. hmm

Hade tidigare samma åsikt som många haft här, men det har ändrat sig när jag vet vilken hjälp man kan få både tekniskt, kundbemötande och ekonomiskt.

Fundera på det och lycka till med kamremsbytet hur du än gör:)

Live today, you never know what tomorrow brings!

12 086 Inlägg
3 mars 2010
#9
Edil_ skrev:
8000 mil?

Förstår inte vad du tvekar på, en fullstämplad servicebok är ett väldigt bra kort när man ska sälja bilen!

Skulle själv inte ens åkt och kikat på en bil utan korrekt ifylld servicebok.

Och gör man servicen själv, ska miltal, datum, samt vad som är bytt skrivas, och helst ska kvitton finnas. Men då är också intrycket viktigt, att säljaren verkar veta vad han snackar om..


Men skulle rekommendera att göra servicen på ett mindre ställe, och inte på din lokala märkesverkstad. Överpriser till max!

Väldigt mkt dubbelmoral i ditt inlägg, du öppnar med att du aldrig skulle köpa en bil som inte har fullstämplad servicebok. Men du går med på att den är ifylld av mohammeds allservice lr tillomed en privatperson? Har du full servicebok på Jettan?

12 086 Inlägg
3 mars 2010
#10
An0nym skrev:
Andrahandsvärdet bryr jag mig inte så mycket om eftersom jag har tänkt att ha bilen väldigt länge så tror inte den kommer va så attraktiv då, fast det är ju aldrig fel med en fullstämplad servicebok, kanske är bäst att göra service på bilen en gång om året på någon mindre verkstad. Vad brukas byta vid en vanlig års service?

Olja och oljefilter, var tredje år de andra filtrena plus bromsvätskan och tändstift.
Det är väl rutinåtgärderna, för att få exakt rätt rekommenderad servicekontroll för just din bil bör du kolla i din servicebok.

98 Inlägg
3 mars 2010
#11
Beror lite på vad man har för bil tycker jag. Sen är det så här att även om garantin hos biltillverkaren är 8000 mil har du ändå försäkringsbolagets garanti som är 10000 mil. Skulle du nekas garanti efter 8000 mil hos tillverkaren kan du alltid vända dig till försäkringsbolaget där gränsen är 10000 mil.

Sen är det som sagt beroende vad det är för bil. En fullstämplad servicebok gör att bilar som BMW, Mercedes, Audi, Jaguar, Porsche... blir mer lättsålda. Jag anser i alla fall man ska serva bilen hos en auktoriserad verkstad så länge bilen är inte äldre än 6 år för att få stämpeln i boken därefter tycker jag går bra om man servar den själv och sparar alla kvitton.

NissanMotorsport
3 mars 2010
#12
Jag servar bilen själv (inte kamrem) men sparar alla kvitton och skriver ner allt jag gjort..bildbevis finns ju i projekttråden wink

98 Inlägg
3 mars 2010
#13
NissanMotorsport skrev:
Jag servar bilen själv (inte kamrem) men sparar alla kvitton och skriver ner allt jag gjort..bildbevis finns ju i projekttråden wink

För 43000:- kunde du få en bättre bil. tonguewink

NissanMotorsport
3 mars 2010
#14
Il-Bandito skrev:
NissanMotorsport skrev:
Jag servar bilen själv (inte kamrem) men sparar alla kvitton och skriver ner allt jag gjort..bildbevis finns ju i projekttråden wink

För 43000:- kunde du få en bättre bil. tonguewink

Haha, jo jag hade väl de, en lite nyare volvo kanske som är mer driftsäker, men ack så kär jag blivit i 200an..det är värt varenda öre tycker ja big_smile

Sorry för OT smile

47 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#15
Ford focus st, bilen skall lämnas in 1 gång per år (byta olja var 1000mil) + nåt mer säkert, tänkte om det var värt att göra det varje år i 10 års tid ?
Senast redigerat av An0nym (3 mars 2010)

998 Inlägg
4 mars 2010
#16
om du är händig gör det själv, om du undrar vad som ingår så ring till din verkstad och låt osäker och fråga vad som ingår, sen gör du det själv.
Eller så betalar du och får stämpel och slipper göra det själv.
men ring runt och fråga vad dom olika verkstäderna tar.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

V-Power
1 186 Inlägg
4 mars 2010
#17
När denna fråga kommer upp, om det är VÄRT att serva en bil som har gått 8000 mil??

Då förstår man varför det finns så mycket skit som ligger ute på blocket.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

1 482 Inlägg
4 mars 2010
#18
Min bil har gått över 23 000 mil och jag lämnar in den smile

Vad som görs varje år är svårt att säga.
Har bromsarna blivit nedslitna behövs ju dom också bytas.

Stämplingen är väll bra, men det är kvittot från servicen som är viktig.

BLT Service
Theracords Music Label

629 Inlägg
4 mars 2010
#19
Min har gått drygt 15000 mil och har fullstämplad servicebok. Jag kommer fortsätta så så länge jag har bilen! (VÄLDIGT viktigt med kamremsbyten var 3e år eller 6000 mil på Alforna! Skulle direkt pruta ner åtminstone 10000 kr på en utan fulltsämplad servicebok om inte bytet är gjort nyligen och kan bevisas på anant sätt.)


NissanMotorsport
4 mars 2010
#20
Oxygen skrev:
Min har gått drygt 15000 mil och har fullstämplad servicebok. Jag kommer fortsätta så så länge jag har bilen! (VÄLDIGT viktigt med kamremsbyten var 3e år eller 6000 mil på Alforna! Skulle direkt pruta ner åtminstone 10000 kr på en utan fulltsämplad servicebok om inte bytet är gjort nyligen och kan bevisas på anant sätt.)

10.000 kr? Du retar bara upp ägarna om du lägger fram det priset, skambud alltså. Kostar inte 10.000 att byta kamrem, pruta då istället till det priset de kostar att byta remmen.


Sök