3135
Sök

Hur mycket pallar trionic 7 kolvar och stakar? (saab 9-5)

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#1
tja!

som topic, hur länge klarar man sig med originalkolvar och stakar från trionic 7 när man trimmar?

MVH


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 mars 2010
#2
Originalkolvarna klarar runt 280Hk, efter det skulle jag inte lita på att dom klarar av det.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#3
TBOC_Razor skrev:
Originalkolvarna klarar runt 280Hk, efter det skulle jag inte lita på att dom klarar av det.

okej, tack så mycket smile hur mycket klara trionic 5? runt 400 va? smile

MVH


1 498 Inlägg
3 mars 2010
#4
vissa extrema kör 600hk men 500hk ska dom iallafall klara av.


354 Inlägg
3 mars 2010
#5
Kan man verkligen säga hur många "hk" en kolv klarar? En perfekt mappad motor, alltså inga spikningar, inte går för torr mm. så kan ju kolvarna klara fast dubbelt mera effekt mot vad en dåligt mappad motor?


MVH.

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
3 mars 2010
#6
ja t7ans kolvar ger sig vid 300hk. det pågrund av att det är lättfriktionskolvar och ringar.. sen kan du mappa hur mycke du vill.

2slow

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#7
tack för alla svar smile
anledningen till att jag undrar är att jag ska byta motor i min 9-5a och jag kan antingen välja en renoverad trionic7-motor som är original eller en renoverad trionic7-motor med kolvar, stakar och vev från trionic5.

men eftersom jag inte har några planer på att trimma över 280hk så räcker det då med en "original" motor smile

MVH


1 892 Inlägg
3 mars 2010
#8
Nja... jag skulle ändå köra på T5 innehålet om jag var du  .. :S  även om jag inte skulle ha över 280 häst,
Men visst, en renoverad motor är en renoverad motor och då ska ju allt vara fräsht,


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#9
krutmats skrev:
Nja... jag skulle ändå köra på T5 innehålet om jag var du  .. :S  även om jag inte skulle ha över 280 häst,
Men visst, en renoverad motor är en renoverad motor och då ska ju allt vara fräsht,

jo det hade jag med gjort ifall jag hade haft råd. bara att byta motor över huvudtaget spräcker budgeten och det skiljer 5tusen mellan T7 och T5 innehåller. visst är det skönt att ha marginaler men tyvärr så kostar de mer än de smakar i mitt fall tongue

MVH


1 498 Inlägg
3 mars 2010
#10
_Fredde_volvo_ skrev:
krutmats skrev:
Nja... jag skulle ändå köra på T5 innehålet om jag var du  .. :S  även om jag inte skulle ha över 280 häst,
Men visst, en renoverad motor är en renoverad motor och då ska ju allt vara fräsht,

jo det hade jag med gjort ifall jag hade haft råd. bara att byta motor över huvudtaget spräcker budgeten och det skiljer 5tusen mellan T7 och T5 innehåller. visst är det skönt att ha marginaler men tyvärr så kostar de mer än de smakar i mitt fall tongue

MVH

Du har inte funderat att köra frächa begangnade t5 prylar 1500-2000 högt räknat för stakar och kolvar förvisso behöver du svarva kolvarna om du ska köra med stålpackningen det är vad jag hade gjort.


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#11
ascona-tic skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
krutmats skrev:
Nja... jag skulle ändå köra på T5 innehålet om jag var du  .. :S  även om jag inte skulle ha över 280 häst,
Men visst, en renoverad motor är en renoverad motor och då ska ju allt vara fräsht,

jo det hade jag med gjort ifall jag hade haft råd. bara att byta motor över huvudtaget spräcker budgeten och det skiljer 5tusen mellan T7 och T5 innehåller. visst är det skönt att ha marginaler men tyvärr så kostar de mer än de smakar i mitt fall tongue

MVH

Du har inte funderat att köra frächa begangnade t5 prylar 1500-2000 högt räknat för stakar och kolvar förvisso behöver du svarva kolvarna om du ska köra med stålpackningen det är vad jag hade gjort.

grejen är den att jag ska köpa motor som redan är renoverad och sen få den monterad. jag har ingen kunskap själv på detta området så kan inte göra nånting själv hmm

MVH


1 892 Inlägg
4 mars 2010
#12
nej men det klart, 5tusen är ju massa pengar!  och om du inte har trimplaner så  är det inga fel att köra på orginalmotorn,
den är ju trotsallt renoverad
Mvh/mats


5 710 Inlägg
4 mars 2010
#13
maattias skrev:
Kan man verkligen säga hur många "hk" en kolv klarar?

Njaeeaa....
Helt klart har du rätt i att en kolv kan går sönder på dåligt mappade 200 hästar även om kolvarna är specade 500hk, att undvika spikningar är ju ett krav.
Dock är det full möjligt att speca vad en kolv skall tåla om man förutsätter att förbränningen är normal.
Materialval t.e.x. gjuten aluminium, smidd aluminium eller stål tål olika höga tryck och temperaturer
ovh därför väljs olika kolvtyper till olika effekter. (Står specat på ritningen)

Vet inte vad teorin säger och vad 9-5 kolven är specad till på pappret men de praktiska exemplena som finns visar att det ligger i krokarna 300 hk.

Skall man över 300 utan att varva mer än original bli bevisligen förbränningstrycket för högt och kolvarna spricker.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
#14
tackar så mycket för den informationen smile

då borde jag med andra ord kunna känns mig helt lugn ifall jag hamnar strax över 250? smile
bara ös på med information ni som känner er duktiga på ämnet, tycker detta är mycket intressant och vill lära mig så mycket som möjligt smile

MVH


354 Inlägg
4 mars 2010
#15
jonTe skrev:
maattias skrev:
Kan man verkligen säga hur många "hk" en kolv klarar?

Njaeeaa....
Helt klart har du rätt i att en kolv kan går sönder på dåligt mappade 200 hästar även om kolvarna är specade 500hk, att undvika spikningar är ju ett krav.
Dock är det full möjligt att speca vad en kolv skall tåla om man förutsätter att förbränningen är normal.
Materialval t.e.x. gjuten aluminium, smidd aluminium eller stål tål olika höga tryck och temperaturer
ovh därför väljs olika kolvtyper till olika effekter. (Står specat på ritningen)

Vet inte vad teorin säger och vad 9-5 kolven är specad till på pappret men de praktiska exemplena som finns visar att det ligger i krokarna 300 hk.

Skall man över 300 utan att varva mer än original bli bevisligen förbränningstrycket för högt och kolvarna spricker.

mvh Jonas

ahaa, okejokej! smile joo de e ju klart att det finns gränser till allt hur mycket effekt det pallar oavsett hur perfekt mappat som hellst. smile

mvh.

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

6 Inlägg
8 mars 2010
#16
Vad T7-kolvar pallar är väldig beroende på leverantör av mjukvaran samt körstil, men inte mer än 290-300hk.

I mitt fall gav mina kolvar upp vid 270-280hk och berodde på en dålig trimfirma som inte fattade vad de höll på med. Se mina bilder för ett gott skratt eller nått...

I vart fall ska man nog fundera på val av trimfirma och byte av kolvar i samma veva.
Senast redigerat av christof (8 mars 2010)

-------------------------------------------------------
Christof | Saab 9-5 Aero SC 2004 aut
-------------------------------------------------------

11 Inlägg
11 juni 2010
#17
själv har ja en 9-5 2,3t -03:a som ja just beställde trim till men blir bara 225hk o 380nm e inte orolig för motorn för den e ny gått 4000 mil nu typ e mer orolig för automaten nån som vet vad den pallar???
mvh gerion


206 Inlägg
11 juni 2010
#18
Gerri_900 skrev:
själv har ja en 9-5 2,3t -03:a som ja just beställde trim till men blir bara 225hk o 380nm e inte orolig för motorn för den e ny gått 4000 mil nu typ e mer orolig för automaten nån som vet vad den pallar???
mvh gerion

Den bör klara strax över 400nm, jag skulle vara mer orolig för turbon.

11 Inlägg
11 juni 2010
#19
Hur säker är du på de?...känner du nån som trimmat sin 2,3:a automat me nordic steg1? har de funkat bra?...turbon e bytt i samband me motorbytet, men har en aerosnurra liggandes som ja funderar på att sätta dit me den satsen speedparts har me stålomspunna slangar...vet du om cobran passar?


206 Inlägg
11 juni 2010
#20
Gerri_900 skrev:
Hur säker är du på de?...känner du nån som trimmat sin 2,3:a automat me nordic steg1? har de funkat bra?...turbon e bytt i samband me motorbytet, men har en aerosnurra liggandes som ja funderar på att sätta dit me den satsen speedparts har me stålomspunna slangar...vet du om cobran passar?

jag känner ingen som har nordic steg 1 i sin 2,3t. däremot så känner jag en som har steg 2 i sin 9-5 Aero -02 Aut.

Ang turbon: Ja, om du byter till passande vattenrör till TD04:an, alternativt borrar upp och gängar om vattenanslutningarna till M14x1,5mm.
Senast redigerat av Kax (11 juni 2010)


Sök