3175
Sök

Volvo startar inte efter vattenpöl, Styrbox? Bensin i oljan ?

158 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
Hej, har sökt som en galning men inte kommit fram till något vettigt..

Är som så att jag körde med bilen igenom en vattenpöl, efter detta var den stendöd.
Lite för bråttom och förbannad som man var skulle man bestämt bogsera igång bilen.. roll

( Bilen är för övrigt en Volvo 740 b230f årsm 88 insprutare )

Bilen tände inte alls, när man närmade sig över 3000varv då började den tända, och motorn gick och man fick hålla bra med gas, släppte man så tvärdog den.. hmm

Oljan luktade bensin som fan, Styrboxen var blöt av vatten..  frågan är ju borde bilen ha startat över huvudtaget om styrboxen var hel paj?
Eller är det tänd-delarna jag borde ge mig på istället?

Skulle ju givetvis kunna plocka bort allt och köpa nya delar för flera tusen, om man hade ekonomin vill säga, så försöker börja felsöka i rätt ände åtminstonde, för jag vill helst komma undan som billigt som möjligt. Byta styrboxen om det bara var lite tänddelar som behövdes bytas känns rätt onödigt.. neutral

Jävligt tacksam för svar, ska ombes om 2 veckor så har lite brått att få igång den

tack på förhand!  smile
Senast redigerat av Robbs_ (5 mars 2010)

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 mars 2010
va ? går bilen eller inte ?
startar den men du måste hålla gas för att den ska va igång ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

3 235 Inlägg
5 mars 2010
Låt den stå och torka, kolla samtidigt att fördelaren är torr och fin inuti.
Att oljan luktar bensin kan vara på grund av att du kört den mycket på startern, och då kan oförbränd bensin ha kommit förbi ringarna och ner i tråget

8 Inlägg
5 mars 2010
kolla fördelaren om det är vatten i den

158 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
Turboforssen:

På startmotorn kan man glömma att bilen skulle hoppa igång.. Det var när vi bogserade, låg på 2,an och närmade mig 3000 varv, först då började den tända lite, sen hoppade igång. Gick på varv över 4000, släppte man så tvärdog motorn. så man fick alltså "plåga" igång den

Engolf:

Har inget värmegarage att ställa bilen i, men ska låta den stå med motorvärmare ett tag innan nästa startförsök, Kollade upp Styrboxen, Där hade vatten kommit in utan tvekan, så antar att boxen är paj.
Har fixat en ny box så ska sätta i den och försöka på nytt, ska även kolla tänd-delarna i samma veva så allt är ok. Startar den då, är det väl bara att öppna en öl och fira, och sen byta olja och oljefilter pga bensinen som läckt in?

Volvo740_86:

Ska kolla den i samma veva när jag sätter i den nya styrboxen, men på en b230f sitter den ju i bak kant på motorn, och så högt upp så tycker det skulle vara konstigt om vatten når ända dit upp?

Tack för svaren hittils ! smile

158 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
Edit: Har löst problemet nu, bytte styrbox och körde motorvärmare på motorn, startade på andra försöket, så nu är det bara att byta olja och filter smile

Tack för svaren

Sök