3536
Sök

Ford Escort mk2 (bana/gatbil) PROJEKT. (Motor och drivlinebygge pågår)

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 oktober 2010
#141

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Rally Mupp
300 Inlägg
22 oktober 2010
#142
MantaRobin skrev:
Inspiration, någon? wink http://www.youtube.com/watch?v=WCqlizw0 … eature=sub

Skitfränt!!

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1

506 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#143
Störtskön fim:D Längtar tills min lille vän är hemma från grundning big_smile Ingen som är intresserad av en komplett 4-link bakvagnsupphängning till sin escort mk2?

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

45 Inlägg
23 oktober 2010
#144
Ska bli skitkul och se hur din kommer se ut smile



Jag kommer sälja mitt breddningskit, och eventuellt Escorten med om nån skulle vara sugen att ta över en fin Escort med 1600 kentmotor. Annons kommer ut p blocket inom den närmsta veckan. Så fort jag vart och fotat den lite. Så håll ögonen uppna. smile
Senast redigerat av Fredriktak (23 oktober 2010)

506 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#145
Fredriktak skrev:
Ska bli skitkul och se hur din kommer se ut smile



Jag kommer sälja mitt breddningskit, och eventuellt Escorten med om nån skulle vara sugen att ta över en fin Escort med 1600 kentmotor. Annons kommer ut p blocket inom den närmsta veckan. Så fort jag vart och fotat den lite. Så håll ögonen uppna. smile

Nej men vad står du och säger sad..

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

506 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#146
Nu var det äntligen dags för lite bilder! Fått tillbaka bilen efter spackling och grundning nu! Såg ganska bra ut! Återstår en del spackling på vissa ställen ser man och det ska läggas kitt mellan breddarna och karossen. Men detta kommer göras om många månader frammåt. Nu ska spacklet och färgen få härda riktigt och så får man se hur mycket det sjunker med tiden. Vad står överst på listan nu då? Tänkte försöka få dit bakvagnen och hitta en vettig 1031 bakaxel! Ifall det är någon som vet var jag kan få tag i en med eller utan diff är jag intresserad. Sen får jag nog försöka hitta en gammal motor så jag kan göra motorfästen mm. men här kommer lite bilder från hemkomsten!

http://forumbilder.se/images/ce25201091651e9e9.jpg


http://forumbilder.se/images/49252010922150e44.jpg


http://forumbilder.se/images/a725201092637d8ec.jpg


http://forumbilder.se/images/e9252010928178957.jpg


http://forumbilder.se/images/0f252010939097d5c.jpg


http://forumbilder.se/images/452520109402958f1.jpg

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

Tvivlare
2 266 Inlägg
25 oktober 2010
#147
busenkelt att hitta en 1031-axel, det är dom odiffade som satt på 7/940 smile sitter de slungdiff heter den 1041. Snyggt jobbat som vanligt! smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

106 Inlägg
25 oktober 2010
#148
snyggt wink cosworth motor är ett måste i escort mk1/2. för det finns fördiga framvagnar till den moton. kolla in mitt projekt wink lycka till i fortsättningen


506 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#149
Nu kommer iaf lite bilder äntligen! Fick hem 2 stora paket från Rally Design med massa godis.

Har lite problem att veta exakt position för Compression strut stagen. Har bankat fast det provisoriskt för att kunna ta lite bilder och få lite hjälp om det kan vara på rätt positon eller ej.


http://www.forumbilder.se/images/de6201095956A5756.jpg
Ny framvagns balk. Skönt med en förstärkt liten jävel.

http://www.forumbilder.se/images/30620101002220ef1.jpg
lite av det andra blandade godiset. Bl.a singel bladfjädrar, 2,4 varvs styrväxel, grupp 4 styrknut osv osv.

http://www.forumbilder.se/images/9562010100349cf40.jpg
Och nu då till det viktiga som jag är osäker på. Var fästet för stagen ska sitta? Någon som har samma compression strut monterat på sin escort så vore jag väldigt tacksam för bra bilder så jag vet positionen.

http://www.forumbilder.se/images/db620101005225258.jpg


http://www.forumbilder.se/images/d7620101008597c8e.jpg


http://www.forumbilder.se/images/13620101008330cbb.jpg


http://www.forumbilder.se/images/146201010113744ee.jpg


http://www.forumbilder.se/images/35620101011475221.jpg


http://www.forumbilder.se/images/ef62010101821b3b3.jpg

När jag har själva spindelleden i denna position så har jag skruvat ut staget ca 2,5cm. Totallängd på gängorna är ca 4,5cm så jag har alltså bara 2 cm gänga inne i staget om ni förstår var jag menar. Är det för lite så jag borde försöka få fram fästet för staget i karossen lite längre fram eller kommer detta funka ändå skulle man av någon anledning vilja få fram länkarmen mer frammåt eller? För isf kommer det inte gå för då har jag inga gängor kvar på compressionstrut staget.

Hoppas på snabba och kunniga svar!

MVH
Johan
Senast redigerat av RaGnaR RattmuFF (6 november 2010)

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

1 051 Inlägg
6 november 2010
#150
Riktigt precis arbete elelr avd mans ak säga, allt i minsta detalj, så de ska vara smile


106 Inlägg
8 november 2010
#151
hej. båda inre färdstena  ska ligga i linje. eller så ringer du till ingmar gunnarsson motorsport ab.
www.igmab.se och frågar


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 november 2010
#152
Fick du tag i 1031 bakaxel? Såg att det fanns åtminstone 2st till salu på resultatservice smile


Japanese Engineering
690 Inlägg
11 november 2010
#153
Nic projekt, Gillar detta även om jag inte är ett fan av varken ford eller gamla bilar. Har du tänkt på motorn?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

506 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
#154
Nu är de nya bladfjädrarna slipade jämna och ett fint jämt lager hammarlack är sprutat på. Ser otroligt fint ut. Nästen för fint för att ha under bilen. Slutar väl med att den får stå i garaget och inte användas sad.

http://www.forumbilder.se/images/f5122010329514282.jpg

http://www.forumbilder.se/images/ec1220103353138d8.jpg

Har försökt hitta bussningar till rambenen bak så jag kan montera mina shackel som syns på bilden ovan. Diametern på hålet i rambenen är 20 mm och diametern på shacklet är 12mm. Alltså måste det finnas någon bussning som ska sitta där. Synd man inte tänkte på sådant när man rev bilen för 1 år sen.. Någon som vet var man kan skaffa dem? har kollat på ralloy, rallydesign osv men de verkar inte ha några på websidan iaf.

Sen skulle jag behöva få fatt i hela "kittet" så jag kan skruva dit bakaxeln på bladfjädrarna. Även den fästplattan som man fäster dämparna och sist de 2 bultarna man fäster upp bladfjädrarna. Hittar inte sådant på någon av följande sidor heller.

Lexman: Jag har modifierat fästena nu och nu linjar de i stort sett precis med länkarmarna så de fick höjas upp ganska mycket till smile Skönt att ha det färdigt.

mrpete: Nej tyvärr har jag inte fått tag på någon axel ännu. Ska troligen försöka hitta en och renovera själv. När man ändå ska svetsa lite fästen osv till den så känns det lite dumt att köpa en ny från bakaxeldelar.se och ge 10 000 för en 1031 med torsendiff.

1EVOXIN1: VIll jag ha ut bilen tidigare blir det en Weber motor med runt 250-270 sughästar. Har fallit lite för det vassa ljudet och varvvilligheten i sugisar. Men ifall det blir en weber blir det någon volvospis. Blir det överladd så blir det troligen en saab b205 kortmotor med ett recept på ca 400hk.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

Ford fantast
1 607 Inlägg
12 november 2010
#155
kolla med ford orginaldelar. kanske har. hittade bustningar till min bil där (fiesta).

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

Volvo for life
571 Inlägg
12 november 2010
#156
Säker på att du ska ha bladfjädrar på en ban bil? sätt dit en volvo axel istället smile

Volvo for life

506 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#157
steena skrev:
Säker på att du ska ha bladfjädrar på en ban bil? sätt dit en volvo axel istället smile

Jag kommer köra med en volvo axel upphängd i bladfjädrarna till att börja med. Bladfjädrar över lag är väldigt underskattade. Är ju inte bara bladen som gör väghållningen. Det kommer bli hårdare dämpare ( eventuellt dämpare med fjädrar i (colovers) för att få lite mer justering i hårdhet. Sen blir det ett panhardstag så axeln inte kan röra sig i sidled som den kan göra orginal med bara bladfjädrar. Sen kommer det svetsas på ett Antitramp kit så jag får 2 armar precis som i en 2 länk så axeln inte kommer kunna flytta dig fram eller bak. Därmed tycker jag att väghållningen bak blir fullt tillräcklig för detta chassit som faktiskt är från 75 och inte är det senaste inom vridstyvhet.
Senast redigerat av RaGnaR RattmuFF (13 november 2010)

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

Tvivlare
2 266 Inlägg
13 november 2010
#158
RaGnaR RattmuFF skrev:
steena skrev:
Säker på att du ska ha bladfjädrar på en ban bil? sätt dit en volvo axel istället smile

Jag kommer köra med en volvo axel upphängd i bladfjädrarna till att börja med. Bladfjädrar över lag är väldigt underskattade. Är ju inte bara bladen som gör väghållningen. Det kommer bli hårdare dämpare ( eventuellt dämpare med fjädrar i (colovers) för att få lite mer justering i hårdhet. Sen blir det ett panhardstag så axeln inte kan röra sig i sidled som den kan göra orginal med bara bladfjädrar. Sen kommer det svetsas på ett Antitramp kit så jag får 2 armar precis som i en 2 länk så axeln inte kommer kunna flytta dig fram eller bak. Därmed tycker jag att väghållningen bak blir fullt tillräcklig för detta chassit som faktiskt är från 75 och inte är det senaste inom vridstyvhet.

Inte wattlänk? Är väl bättre än ett vanligt panhardstag, om jag inte slagit huvudet riktigt hårt idag.. smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

506 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#159
MantaRobin skrev:
RaGnaR RattmuFF skrev:
steena skrev:
Säker på att du ska ha bladfjädrar på en ban bil? sätt dit en volvo axel istället smile

Jag kommer köra med en volvo axel upphängd i bladfjädrarna till att börja med. Bladfjädrar över lag är väldigt underskattade. Är ju inte bara bladen som gör väghållningen. Det kommer bli hårdare dämpare ( eventuellt dämpare med fjädrar i (colovers) för att få lite mer justering i hårdhet. Sen blir det ett panhardstag så axeln inte kan röra sig i sidled som den kan göra orginal med bara bladfjädrar. Sen kommer det svetsas på ett Antitramp kit så jag får 2 armar precis som i en 2 länk så axeln inte kommer kunna flytta dig fram eller bak. Därmed tycker jag att väghållningen bak blir fullt tillräcklig för detta chassit som faktiskt är från 75 och inte är det senaste inom vridstyvhet.

Inte wattlänk? Är väl bättre än ett vanligt panhardstag, om jag inte slagit huvudet riktigt hårt idag.. smile

Vid långa fjäderspel är det ypperligt med wattlänk eftersom axeln inte rör sig i sidled vid de långa rörelserna.

använder man panhardstag när man ska köra rally kommer axeln att röra sig rätt mycket i sidled när axel rör sig så pass mycket upp och ner.

Men eftersom jag ska ha bilen väldigt sänkt och med hårda fjädrar kommer det inte bli mycket rörelser på bakaxeln så panhardstag funkar utmärkt.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

45 Inlägg
13 november 2010
#160
Med panhardstag så flexar axeln under 1cm vid 10-15cm fjädringsväg, så det är ju gott och väl till på gatan / hård insprirerad körning.
Senast redigerat av Fredriktak (13 november 2010)


Sök