3128
Sök

Fördelar med elfläkt?

323 Inlägg
8 mars 2010
axelj skrev:
stefan_R skrev:
Det är också bra med elfläkt då du under vintertid / sommartid får upp tempraturen snabbare då fläkten inte är i arbetsläge. Vid riktigt kalla dagar behöves inte fläkt och då onödigt att ha en igång.

Jag driver min med en termostat som sätter igång fläkten på en önskad tempratur.

Fläktar o termostater hittar du på dem flesta styling hemsidor och är guldvärt att satsa i.
Mvh

Det där är ju inte sant. Mekaniska fläktar har en viskokoppling som gör att de inte roterar innan temperatur är uppnådd.

Frågan är dessutom om elfläkt verkligen ger någon effektökning. Tänk på att generatorn har ganska taskig verkningsgrad.

Men originalfläkten snurra jämt men inte med full drivning. O effekt vinsten blir enbart då elfläkten står stilla, o vinsten är ju bara några Watt inte kilowatt. men responsen blir bättre som några tidigare skrivit

31 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
axelj skrev:
stefan_R skrev:
Det är också bra med elfläkt då du under vintertid / sommartid får upp tempraturen snabbare då fläkten inte är i arbetsläge. Vid riktigt kalla dagar behöves inte fläkt och då onödigt att ha en igång.

Jag driver min med en termostat som sätter igång fläkten på en önskad tempratur.

Fläktar o termostater hittar du på dem flesta styling hemsidor och är guldvärt att satsa i.
Mvh

Det där är ju inte sant. Mekaniska fläktar har en viskokoppling som gör att de inte roterar innan temperatur är uppnådd.

Frågan är dessutom om elfläkt verkligen ger någon effektökning. Tänk på att generatorn har ganska taskig verkningsgrad.

Nja min fläkt går igång direkt med motorn, även fast det är minusgrader, och jag har viskokoppling

116 Inlägg
9 mars 2010
Poontuz skrev:
axelj skrev:
stefan_R skrev:

Mvh

Nja min fläkt går igång direkt med motorn, även fast det är minusgrader, och jag har viskokoppling

viskokopplingen e till för att avlasta motorn/fläkten när man varvar osv.

sen när ja såg denna tråd funderar ja på å montera el-fläkt själv de verkar riktigt bra! smile
Senast redigerat av jeppsthepepps (9 mars 2010)

God made the sky blue and white for a reason, he loves BMW ;)

Sök