Har en bmw e30 med kylfläkt som drivs av motorn, men har planer på att ta bort den och sätta en elfläkt på kylaren istället. Men vad ger det för fördelar egentligen? förutom att det låter mindre och är säkrare?
Pålitlighet är väl fördelen med en som drivs av motorn. Elfläkten gör ju så att man får mindre roterande massa på motorn och gör motorn lite varvvilligare. Frågan är dock om man kommer märka skillnaden. En annan fördel är att den kan kyla även efter motorn har stängts av.
Pålitlighet är väl fördelen med en som drivs av motorn. Elfläkten gör ju så att man får mindre roterande massa på motorn och gör motorn lite varvvilligare. Frågan är dock om man kommer märka skillnaden. En annan fördel är att den kan kyla även efter motorn har stängts av.
aa de va de ja fundera på, om man skulle få nån märkbar förändring på motorns effekt? Sen slipper man väl "höfläktsljudet" också, vilket kan vara skönt.
Det är också bra med elfläkt då du under vintertid / sommartid får upp tempraturen snabbare då fläkten inte är i arbetsläge. Vid riktigt kalla dagar behöves inte fläkt och då onödigt att ha en igång.
Jag driver min med en termostat som sätter igång fläkten på en önskad tempratur.
Fläktar o termostater hittar du på dem flesta styling hemsidor och är guldvärt att satsa i. Mvh
Det är också bra med elfläkt då du under vintertid / sommartid får upp tempraturen snabbare då fläkten inte är i arbetsläge. Vid riktigt kalla dagar behöves inte fläkt och då onödigt att ha en igång.
Jag driver min med en termostat som sätter igång fläkten på en önskad tempratur.
Fläktar o termostater hittar du på dem flesta styling hemsidor och är guldvärt att satsa i. Mvh
tack för upplysningarna! tror jag monterar en sån nu, verkar bara vara till fördel.
+ ofatst effektivare än original hö fläkt + efterkylning (ännu bättre om du har en elektrisk hjälp cirkulations pump) +tar mindre plats + mindre kraft från motor då org fläkt väger en sisdådär 2 - 3 kg
- tar rätt mycket ström vid efterkylning vid avstängd motor -lever om rätt mycket vid efterkylning när man inte hör motorn
You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
+ ofatst effektivare än original hö fläkt + efterkylning (ännu bättre om du har en elektrisk hjälp cirkulations pump) +tar mindre plats + mindre kraft från motor då org fläkt väger en sisdådär 2 - 3 kg
- tar rätt mycket ström vid efterkylning vid avstängd motor -lever om rätt mycket vid efterkylning när man inte hör motorn
Aa märker man nån effektskillnad alls då? Har man bara bra batteri så borde de inte vara nåt problem
+ ofatst effektivare än original hö fläkt + efterkylning (ännu bättre om du har en elektrisk hjälp cirkulations pump) +tar mindre plats + mindre kraft från motor då org fläkt väger en sisdådär 2 - 3 kg
- tar rätt mycket ström vid efterkylning vid avstängd motor -lever om rätt mycket vid efterkylning när man inte hör motorn
Aa märker man nån effektskillnad alls då? Har man bara bra batteri så borde de inte vara nåt problem
Ger ju i teorin lägre soppaförbrukning, alltså mer effekt, eftersom höfläkten ger ett ganska ordentligt motstånd. Sen om elfläkten drar mindre ström och effekt ur batteriet är frågan, för om den drar lika mycket effekt som höfläkten tar från motorn blir det ingen direkt prestandaskillnad
Mindre roterande massa ger bättre respons ur motorn.
Samt att du kanske sparar en halv hästkraft på att motorn slipper driva fläkten konstant.
Andra sidan belastar ju en el-fläkt generatorn mera så den går tyngre. så någon direkt effekt ökning är nog svår och se. Mera för responsen man tar bort den.
Jag styr min via vippbrytare och det är inte många gånger jag behövt ha den igång... Det är i köer eller om man kört hårt så brukar jag ha den på någon min på tomgång och efter jag stängt av motorn.
Det är dock lätt att glömma slå på den när man väl är förbannad för att man sitter fast så en styrning via termostat är inte så tokigt
Det är också bra med elfläkt då du under vintertid / sommartid får upp tempraturen snabbare då fläkten inte är i arbetsläge. Vid riktigt kalla dagar behöves inte fläkt och då onödigt att ha en igång.
Jag driver min med en termostat som sätter igång fläkten på en önskad tempratur.
Fläktar o termostater hittar du på dem flesta styling hemsidor och är guldvärt att satsa i. Mvh
Det där är ju inte sant. Mekaniska fläktar har en viskokoppling som gör att de inte roterar innan temperatur är uppnådd.
Frågan är dessutom om elfläkt verkligen ger någon effektökning. Tänk på att generatorn har ganska taskig verkningsgrad.