3234
Sök

Volvo 850 t5 Oljeläcka / vevhusventilationsslangen. AKUT HJÄLP :'(

sportluft
8 mars 2010
Trådstartare
Tjena, jag har en 850 t5r t-gul och det går en slang under intercoolerslangen som det rycker ur, när jag köpte den var den slangen nerdragen till hjulen " inte ihop kopplad med något " och den läcker hela tiden, jag har en burk " silo " om man säger så med ett litet filter på, ska den kopplas den till eller vad ska jag göra ? sad

724 Inlägg
8 mars 2010
om du tittar på luftröret som går från luftfiltret till turbon så ska det finnas en en grej med en kontakt och en slang på och om jag tror det är den slangen du menar så ska den sitta rakt på den "grejen" (vet inte vad den heter) sitter rätt nära turbon.
sätt på slangen och sen lyfter du på olje stickan och kollar om det rycker mkt då...om det gör det är det dax för en rengöring av vevhusventilationen.
Senast redigerat av volvo-racer (8 mars 2010)

sportluft
8 mars 2010
Trådstartare
volvo-racer skrev:
om du tittar på luftröret som går från luftfiltret till turbon så ska det finnas en en grej med en kontakt och en slang på och om jag tror det är den slangen du menar så ska den sitta rakt på den "grejen" (vet inte vad den heter) sitter rätt nära turbon.
sätt på slangen och sen lyfter du på olje stickan och kollar om det rycker mkt då...om det gör det är det dax för en rengöring av vevhusventilationen.

Jag ska försöka förklara så duktigt jag kan, om du tänker du intercoolerslangen som går från intercoolern till motorn under gasvajern grejen där, under allt det finns det en slang som oljan spottar ut rent ut sagt, den är helt lös, och den borde kopplas till något för det inte ska läcka, för man ska la inte täta den ?
Det rycker inte något från stickan utan från hålet har kollat vid stickan också, mvh robbin

724 Inlägg
8 mars 2010
ja den ska kopplas till nåt men blir lite osäker nu vilken slang du menar....vart går slangen?? men jag tror du måste fixa din vevhus vent.

sportluft
8 mars 2010
Trådstartare
volvo-racer skrev:
ja den ska kopplas till nåt men blir lite osäker nu vilken slang du menar....vart går slangen?? men jag tror du måste fixa din vevhus vent.

okej, under mitt luftfilter sitter en liten burk med 2 anslutningar med ett lite sportluft som man använder på en moped typ , hade för mig att han sa att det var ett öppet vevhusventilations filter :S Du ser det nog i mitt galleri där bilen står , på bild 9 i mitt galleri ser du filtret mvh robbin
Senast redigerat av sportluft (8 mars 2010)

724 Inlägg
8 mars 2010
då borde ju slangen gå dit...men vart kommer den ifrån??...kommer den från olje fällan under insuget??

var går slangar från burken någonstans??

http://www.pettsson.com/reng-vevhusventilation-t5.html
Senast redigerat av volvo-racer (8 mars 2010)

sportluft
8 mars 2010
Trådstartare
volvo-racer skrev:
då borde ju slangen gå dit...men vart kommer den ifrån??...kommer den från olje fällan under insuget??

var går slangar från burken någonstans??

Burken är helt sluten, slangen som är dragen till under bilen går bakom där vid insuget ja, dom silvriga 5 till cylindrarna om det är det du menar ?

724 Inlägg
8 mars 2010
ok då är det rätt slang jag tänker på..den ska till luftröret. kolla om du ser nåt där som jag beskrev tidigare...

sportluft
8 mars 2010
Trådstartare
Den gudien du skicka är inte med något att göra, jag borde ta bilder och lägga upp tror ja hmm

724 Inlägg
9 mars 2010
ja gör det...för detta låter skumt.

sportluft
9 mars 2010
Trådstartare
volvo-racer skrev:
ja gör det...för detta låter skumt.

Skulle man kunna få din msn eller mail där jag kan skicka bilderna ? Mvh Robbin

118 Inlägg
10 mars 2010
Ta bort den burken med det lilla öppena filtret och kasta den åt helvete... hade öppen vevhusvent på min men det lucktar olja och avgaser i bilen. det är bara skit rent ut sagt. köp en ny oljefälla och byt ut det och sätt dit allt som ska vara org.Det är det bästa råd du kan få.. hjälper dig gärna med info och tips!Mvh

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay

Sök