Ännu ett i-lands problem... Jag och en kompis diskuterade detta för någon dag sedan...
Tycker det skulle kännas dumt att säga "tio/tia" om en bils årsmodell, det faller ju lättare på tungan att säga "nolltia".. men vad är säger dom flesta här inne?
Ni som säger nolltia. Kommer ni att säga nollsextifemma om bilar av årsmodell 2065? Själv kommer man att säga sextifemma om man lever då. Man säger ju inte 899 om bilar från 1899 och 999 om bilar från 1999. Så när man säger tia så tänker man alltså på 2010 och inte på 1910.
Haha ja men att säga tia låter fel bara, nolltia låter bättre även om det inte följer mönstret i hur man pratar om årsmodeller. Men för att inte orsaka förvirring säger jag 2010
ar ju alltid sagt nollsjua nollåtta nollnia så det blir nog nolltia också. man kan ju fråga i bilhandeln. typ stanna te å höra med en bilförsäljare. dom bör ju ha ett korrekt alternativ
noll tia låter ju helt koko.. Inte är min -98 en nio nittioåtta heller, eller en -09 noll noll nia som sagt. En tvåtusentia säger jag helt enkelt för att en "tia" låter mer som ett mynt
Hehe verkar vara rättså jämt mellan tia och nolltia! Det faller sig lättare på tungan att säga nolltia efter som man är van vid att säga nollett, nolltvå, nolltre osv.. men rätt är det ju verkligen inte, men visst fasiken måste ni hålla med om att det är enklare att säga? Att bara säga tia låter ju helt mupp tycker jag! hehe! Mest korrekta är ju tvåtusentio men vem orkar rabbla det!?!?