3950
Sök

Vill bygga en egen bas. Hur gör jag?

Avstängd
1 106 Inlägg
1 juni 2006
Trådstartare
Hej! Tacksam för svar från vem som helst. Jag vill bygga en egen liten bas i min 9-3. Ge mig råd om hur jag gör o sedan hur drar jag för kablarna i bilen. Tar det lång tid? Så att jag kan koppla basen till originalstereon. Sen vill jag byta högtalare fram så att jag får bättre ljud fram. Hur demonterar jag högtalarlocken i instrumentpanelen?

Livet startar vid 220 km/h

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
Avstängd
1 106 Inlägg
1 juni 2006
Trådstartare
Fler svar

356 Inlägg
1 juni 2006
ska du bygga en egen bas? eller menner du att du ska bygga en baslåds? det blir nog inte så bra om du ska köra basen från originalstereon. tror du behöver ett slutsteg.

tiden berror på hur mycket man ska göra och hur snyggt man vill ha det. jag har hålitgt på i 5 veckor nu och är inte klar än.

Avstängd
1 106 Inlägg
1 juni 2006
Trådstartare
Kan man då istället bygga om hatthyllan o sätta i bashögtalare?

356 Inlägg
1 juni 2006
dom flästa sätter 6x9 i hatthyllan och dom kan man driva från orginalsteron.

2 123 Inlägg
1 juni 2006
Skulle nog köpa en färdig aktiv bas med inbyggt slutsteg och sätta in 6*9 or i hatthyllan.
Är ett dugligt och billigt sätt att få lite "ordentligare" ljud.

Avstängd
1 106 Inlägg
1 juni 2006
Trådstartare
Blir nog till att köpa en hatthylla o bygga om den o sätta in bashögtalare. Hur ska jag göra hål för att få plats med bashögtalarna? Ge mig mer råd.

781 Inlägg
1 juni 2006
verka inte va någon ideé att ge råd om du inte lysnar.. ska du ha en BAS borde du montera den i en låda.. antingen köpa en aktiv baslåda eller köpa en färdigbyggd låda och steg eller köpa en bas och bygga lådan själv. annars kommer du inte få den basen du vill ha ändå. tongue

du kan montera 6/9or i hatthyllan om du vill men ingen bas.. med 6/9or får du lite bas som kanske räker till dej.. vad ligger din budget på?

Lycka till

914 Inlägg
1 juni 2006
lämna bilen till en lokal bilstereo butik å säg att du vill ha bättre ljud än original å säg vad du är villig å ge

Avstängd
1 106 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
timpan_87 skrev:
verka inte va någon ideé att ge råd om du inte lysnar.. ska du ha en BAS borde du montera den i en låda.. antingen köpa en aktiv baslåda eller köpa en färdigbyggd låda och steg eller köpa en bas och bygga lådan själv. annars kommer du inte få den basen du vill ha ändå. tongue

du kan montera 6/9or i hatthyllan om du vill men ingen bas.. med 6/9or får du lite bas som kanske räker till dej.. vad ligger din budget på?

Lycka till

Exakt det du sa menar jag nu. 6/9:or tänker jag ta. Vad är priset på 6/9:or?

Wankel
1 080 Inlägg
2 juni 2006
Saabare skrev:
timpan_87 skrev:

Lycka till

Exakt det du sa menar jag nu. 6/9:or tänker jag ta. Vad är priset på 6/9:or?

det beror ju helt på vad du vill ha och vilken budget du har..........
åk runt och kolla i ljudbutiker själv!!!
Senast redigerat av StiFf (2 juni 2006)

MDS Västerås

1 741 Inlägg
2 juni 2006
om du ska bygga en bas så köp dig en massa magneter och folie sen så skär du folien i massa exakta fina kurvor bygger en rag i något icke ledande matrial t.ex trä. fäster magneterna runt i ramen sen minns jag inte riktigt hur dom gjorde.. men bör finnas ritningar på det på internet.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Avstängd
1 106 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
Är Blaupunkts högtalare i bra kvalite? Jag kanske ska skaffa hos Blaupunkt om de är i bra kvalite. Ge mig svar om de är i bra kvalite.
Senast redigerat av Saabare (2 juni 2006)

34 Inlägg
2 juni 2006
HAHA roligaste tråden ever!

10 287 Inlägg
2 juni 2006
Nu lägger alla av!
Ingen tvingar er att skriva i denna tråd. Välj två vägar:

1: Skriv något som hjälper frågeställaren.
2: Skit i att skriva något.

Fattar inte ni så pass grundläggande saker om forum-vett så har ni banne mig inget på garaget att göra.

Ifrågasätt inte. Det som står ovan gäller. Gilla eller inte. Punkt.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Avstängd
1 106 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Nu lägger alla av!
Ingen tvingar er att skriva i denna tråd. Välj två vägar:

1: Skriv något som hjälper frågeställaren.
2: Skit i att skriva något.

Fattar inte ni så pass grundläggande saker om forum-vett så har ni banne mig inget på garaget att göra.

Ifrågasätt inte. Det som står ovan gäller. Gilla eller inte. Punkt.

Göran
Moderator

Jättesjyst Sharky. Till dig Nallas: Skriv inte en massa skit! Blir less!

BMW Power
2 362 Inlägg
2 juni 2006
Saabare skrev:
Är Blaupunkts högtalare i bra kvalite? Jag kanske ska skaffa hos Blaupunkt om de är i bra kvalite. Ge mig svar om de är i bra kvalite.

Har själv inte hört när dom spelar, men har hört många som verkligen inte gillar dom. Dom ska väl betraktas som lågbudget högtalare? Men som någon sa innan, tror du får åka runt själv och leta och lyssnat på sakerna när dom spelar för att få en egen uppfattning av vad som är bra och inte bra. Vad som passar dig.

Mvh Kevin

BMW, bogsering med wire :/

781 Inlägg
2 juni 2006
VAD ÄR DIN Budget?? hehe börja i den änden finns bra GAS 6/9or från 250 kr nya på ullared.. eller så fins det rikigt bra DLS för kanske 2000 kr.. så vad får det kosta?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 juni 2006
FugitivE skrev:
Saabare skrev:

Har själv inte hört när dom spelar, men har hört många som verkligen inte gillar dom. Dom ska väl betraktas som lågbudget högtalare? Men som någon sa innan, tror du får åka runt själv och leta och lyssnat på sakerna när dom spelar för att få en egen uppfattning av vad som är bra och inte bra. Vad som passar dig.

Mvh Kevin

Jag ska inte gå runt o häda allt och alla men blaupunkt är inte något direkt "bra lågbudgetmärke"... Som sagt innan, lägg en budget så kommer snart flera bra förslag...

Sök