Tänkte jag ska skriva ihop en liten projekttråd så jag någon gång börjar dokumentera mitt bygge lite. Efter nästan ett år utan turbobil blev suget för stort, så jag gjorde mig av med min bruks pickup. Tänkte att jag skulle sätta ihop en liten rejsbrukis av en 740 turbo för att jag tidigare bland annat haft en 760 turbo i ungefär samma liga. Men för att inte vara sämre än tidigare så inskaffades en KKK K27 som bultades på ett 940 grenrör. Till detta tänkte jag köra med ett modifierat Motronic orginal sprut med 3” Luft mängd mätare stora spridare typ 500cc, men efter allt för tidig provtur flög toppackningen all världens väg.
Det var ungefär nu det började glida iväg mot ett ICKE rullande projekt. Det inhandlades h-profilstakar och renoveringssats till motorn. Motorn plockades ur och i med stakar packningar ny toppackning osv osv. Nu hade jag tänkt besikta, men kom ungefär 1 kilometer med ny tätare oljetryck på turbon, nu konstaterades att K27an var i stort behov av renovering. Såg en annons på blocket från turbonord...*ARG* Vart blåst på turborenoveringen! Men under tiden fixades ett MS 1 V3 som monterades. Men nu stog man helt plötsligt utan turbo, fixade tag på en HX35a och mappade lite smått innan det var dags att ställa bort bilen över vintern och ta flyttlasset upp till Luleå för att utbilda sig till maskiningengör. Så sen september 2009 har projektet stått smått stilla rent mekmässigt men planer har smidits som aldrig förr på den lediga tiden
I början av 2010 har diverse pryttlar inhandlats bland annat 1000cc spridare 2x walbro pumpar, vassare kamaxel, bmw zf låda samt lamell till den. Det som står högst upp på önskelistan just nu är ett annat grenrör, det ska vara ordnas efter besiktning nu i vår. Snart börjar uppdatering för vår och sommaren 2010!
I övrigt är hade jag tänkt smida ihop ställbara coilovers runt om innan sommaren är slut.
Kommentera och ge gärna tips. Mer bilder kommer
/Jonas