THEBADGUY
Gorgilus addictus
16 mars 2010
· 4 740 Inlägg
Saxat från en tråd på Zatzy:
Växellådan – Syncringarna i växellådorna brukar få ta mycket spö, speciellt om det är många ägare och bilen är rejält tuktad. Ringarna på växel nummer två brukar främst ge upp, detta oftast på modell 1992. För att upptäcka detta dra motorn till varvstoppet och växla där, inga missljud ska höras, testa även att motorbromsa bilen, du kan även höra med ägaren när det senast var bytt olja i växellådan.
Främre bromsskivorna – Eftersom att sexan i den lilla golfen väger tungt så slits bromsskivorna ganska snabbt du kan kolla efter sprickor och vibrationer vid inbromsning. Ett par nya skivor kostar 600kr styck som piratdel.
Handbromsen - Kolla genom att dra handbromsen på löst underlag kolla så att däcken låser sig, för ofrekvent användande av handbromsen kan ge upphov till att oken kärvar igen.
Bakhjulslager – Kolla efter glapp, ganska vanligt på Vr6:orna. Kolla genom att rycka hård i däcken.
Topppplockspackningen – Detta är vanligast på 92:orna för att kontrollera att inte topplockspackningen läker
Skruvar du av locket till kylarvätskans expansionskärl, starta motorn och kolla så att det inte bubblar i kärlet. Kolla även insidan på oljepåfyllningslocket så att det inte är en grå, geggig beläggning där.
Eltaklucka – Nio av tio eltakluckor är trasiga för att mindre begåvade personer har försökt öppnat dom på vintern när det var minusgrader, det är oftast en stålskena som går av tydligen väldigt omständligt att laga
AC:n - Kolla så att den kyler som den ska, är väldigt dyrt att laga en defekt AC dock billigare att
bara fylla på den.
*Varningslampor - Slå på tändningen och kolla så att alla varningslampor tänds. Det är vanligt att man döljer en felfunktion i dessa genom att helt enkelt plocka ur glödlamporna.
*Rost - Vr6:an är en ganska rostbeständig, men bubblor runt bakrutan är nästan mer regel än undantag.
*Elhissar – Kolla så att dom fungerar som dom ska vanligt att dom racklar eller inte alls fungerar.
*Ventilkåpspackningen - Läcker ofta.
*Avgassystemet – Kolla så att det inte läker genom att hålla för baktill ett par sekunder, du kan om ev. även hissa upp bilen och kolla hur den ser ut undertill, så att den inte är utsatt för någon offroadkörning.
*Ventillyftarna - Kan slamra en del på tomgång och uppåt 2500 rpm, detta är inte på något sätt farligt utan kan ofta Korrigerad med byte av olja till en med lite högre viskositet.
Lite av dom vanliga bekymmerna på Vr6:orna.
Allt för den där jävla hatten!