Golf III VR6 Problem??

MostWanted93
14 mars 2010 · 143 Inlägg

Tjena!
Går i tankarna på en Golf med VR6 som första bil, men har hört både de ena och andra om dom, så man börjar bli lite osäker. Har hört att dom ska pajja lätt, motormässigt alltså, och sånt.
Senast igår, sa en snubbe att man tydligen pajjade toppen på dom lätt, nånting med Ventilerna tyckte jag han sa.
Men å andra sidan, känner jag en kille som haft en sån, och vad jag vet så har han inte haft några som helst problem med den. Åsså har man ju sett en hel del projekt och sånt, där folk timmar dom och har sej.
Har inte hört Så extremt mycke negativt om dom, men tillräckligt för att man ska blir lite osäker på ev köp iaf.
vill ju inte direkt slänga ut ~15 000 på en bil, sen efter ett tag typ blåser man toppen, och måste renovera/köpa ny för x-antal 1000 tongue
Tänkte då att Ni kanske borde veta hur dom är.

Hur är dom bilarna? Pajjar dom lätt? neutral

vill gärna ha så många svar som möjligt, då de är svårt och gå på vad t ex 2 personer säger smile


Lägger till några frågor:
Vid Normal körning, vad ligger dom på i soppaförbrukning då ungefär? smile

Och vad kostar Kamkedjan och spännare byta? smile Köpa nytt alltså

Senast redigerat av MostWanted93 (16 mars 2010)

Beeenny
14 mars 2010 · 982 Inlägg

allt är precis som på alla andra bilar..skötsel..mer handlar de inte om

Crille77
14 mars 2010 · 251 Inlägg

Det viktigaste är ju helt klart att kamkedjan med spännare är bytt.
Utöver det så bör ju bilen vara väl servad osv, annars slits allt betydligt fortare än normalt, men detta gäller alla motorfordon :-)
Lite rost lär du hitta, med stor säkerhet på baklucka och troligen över framrutan. Elhissarna har en del haft problem med (även jag hade det på min).

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!
lill_sankan
14 mars 2010 · 346 Inlägg

Grymt roliga bilar och min krånglade aldrig under tiden jag hade den. Men det viktigaste är som sagt att du kollar att kamkejdan och spännare är fräscht. Motorljudet är minst sagt beroendeframkallande och gör att man gärna gasar HELA tiden. Tyvärr gråter man ju varje gång man ska tanka bilen... Hade bensinen varit billigare hade jag lätt ägt en VR6! Tror förresten -92:orna hade mest problem.

Senast redigerat av lill_sankan (14 mars 2010)

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
the_lion
14 mars 2010 ·

grymma bilar dessa Vr6:or!
hade en -94 och den var som en raket!....men akta dig för rost vid bakluckan och kolla ifall bromsarna tar i ordentligt annars tyckte jag att min inte strulade mycket förutom dörrpanelerna som hade en tendens att ramla ut!

lycka till!

MostWanted93
16 mars 2010 · 143 Inlägg

Ojj, tack för att snabba svar big_smile
Låter som att kamkedjan är nått man måste hålla koll på då ^^

Men som lill_sankan nämnde, att de är grymt motorljud i dom, så man gasar gärna lite extra så ofta som går, och drar då rätt mkt soppa.
Vid Normal körning, vad ligger dom på i soppaförbrukning då ungefär? smile

Och vad kostar Kamkedjan och spännare byta? smile Köpa nya alltså

falloutboy
16 mars 2010 · 1 723 Inlägg

Kamkedjan håller man i bra skick genom att låta bilen bli varm innan man börjar varva och köra som att man stulit bilen. Det står till och med i min handbok (Golf V6 -00) att man inte ska gå över 3000 varv med kall motor. Och så olika kan våra motorer ändå inte vara.  Kamkjedan är som sagt nåt du får kolla, hör du mekaniskt rassel så kan du börja ana oråd. Eller pruta rejält... smile

THEBADGUY Gorgilus addictus
16 mars 2010 · 4 740 Inlägg

Saxat från en tråd på Zatzy:

Växellådan – Syncringarna i växellådorna brukar få ta mycket spö, speciellt om det är många ägare och bilen är rejält tuktad. Ringarna på växel nummer två brukar främst ge upp, detta oftast på modell 1992. För att upptäcka detta dra motorn till varvstoppet och växla där, inga missljud ska höras, testa även att motorbromsa bilen, du kan även höra med ägaren när det senast var bytt olja i växellådan.

Främre bromsskivorna – Eftersom att sexan i den lilla golfen väger tungt så slits bromsskivorna ganska snabbt du kan kolla efter sprickor och vibrationer vid inbromsning. Ett par nya skivor kostar 600kr styck som piratdel.

Handbromsen - Kolla genom att dra handbromsen på löst underlag kolla så att däcken låser sig, för ofrekvent användande av handbromsen kan ge upphov till att oken kärvar igen.
Bakhjulslager – Kolla efter glapp, ganska vanligt på Vr6:orna. Kolla genom att rycka hård i däcken.
Topppplockspackningen – Detta är vanligast på 92:orna för att kontrollera att inte topplockspackningen läker
Skruvar du av locket till kylarvätskans expansionskärl, starta motorn och kolla så att det inte bubblar i kärlet. Kolla även insidan på oljepåfyllningslocket så att det inte är en grå, geggig beläggning där.

Eltaklucka – Nio av tio eltakluckor är trasiga för att mindre begåvade personer har försökt öppnat dom på vintern när det var minusgrader, det är oftast en stålskena som går av tydligen väldigt omständligt att laga

AC:n - Kolla så att den kyler som den ska, är väldigt dyrt att laga en defekt AC dock billigare att
bara fylla på den.

*Varningslampor - Slå på tändningen och kolla så att alla varningslampor tänds. Det är vanligt att man döljer en felfunktion i dessa genom att helt enkelt plocka ur glödlamporna.

*Rost - Vr6:an är en ganska rostbeständig, men bubblor runt bakrutan är nästan mer regel än undantag.

*Elhissar – Kolla så att dom fungerar som dom ska vanligt att dom racklar eller inte alls fungerar.

*Ventilkåpspackningen - Läcker ofta.

*Avgassystemet – Kolla så att det inte läker genom att hålla för baktill ett par sekunder, du kan om ev. även hissa upp bilen och kolla hur den ser ut undertill, så att den inte är utsatt för någon offroadkörning.

*Ventillyftarna - Kan slamra en del på tomgång och uppåt 2500 rpm, detta är inte på något sätt farligt utan kan ofta Korrigerad med byte av olja till en med lite högre viskositet.


Lite av dom vanliga bekymmerna på Vr6:orna.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
MostWanted93
16 mars 2010 · 143 Inlägg

Ojj, här gåre undan ^^
Tack för alla snabba svar! big_smile

falloutboy: Ingen motor mår ju bra av att varvas för mkt när den är kall ^^

THEBADGUY: Tror jag får skriva ut din lista och ta med mej och bocka av eftersom när jag ev ska fara och titta på en xD smile

Tott
16 mars 2010 · 130 Inlägg

Tycker inte min Vr6a (vanliga ej syncro) drog så jättemycket soppa eller det beror ju på hur tung fot man har o så. den låg väll runt 0,8 vid långkörningar, 1,3 i stan typ runt 1 vid blandad skulle jag tro. o ¨då är det väll ganska lite bus och hålla sig vid hastigheten. det vanligaste jag har hört som fel annars är väll all rost o så att dom kan va lite slitna o buskörda.
Lyckades få ner den till 0,7 en gång också.. men det va mera pensionärskörning lol

annars står det mycket info på vr6.nu

o här har du en köpguide för vr6:

http://www.vagpower.nl/vr6dohc/K%C3%B6p … R6v202.pdf

Senast redigerat av Tott (16 mars 2010)

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
lill_sankan
16 mars 2010 · 346 Inlägg

Kör man en VR6 under litern får man fisköra riktigt ordentligt!

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Tott
16 mars 2010 · 130 Inlägg

lill_sankan skrev:
Kör man en VR6 under litern får man fisköra riktigt ordentligt!

Nja.. så jättefarlig fiskörning är det inte faktiskt. Bara låta motorn bli varm innan man börjar gasa lite mera.

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
MostWanted93
19 mars 2010 · 143 Inlägg

Tack för alla bra svar!! big_smile
Och tack Tott, för guiden ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang