Ljud är otroligt individuellt och det som låter bra i en persons öra låter kanske inte bra i den andra personens öra.
AUX är inget fel i sig, du kan få bra ljud via AUX, men helst ska man koppla en enhet som har line out till AUX och inte en hörlursutgång direkt till AUX. Kopplar man hörlursutgången så blir det i princip aldrig riktigt bra, man måste framför allt stänga av EQ'n på sin mp3-spelare och så måste man justera volymen noggrant. För hög volym distar och för låg volym blir det brus av när man måste höja på HU'n. Det går i princip inte att få det brusfritt utan line out.
USB har den fördelen att det är HU'n som sköter allt och spelar av ljudfilerna med sin egen decoder, det går alltså inte att få en ljudfil att låta bättre via HU'n än att den själv spelar upp den, vilket är en gigantisk fördel jämfört med mp3-spelaren kopplad till AUX, man slipper ju allt vad tredje part heter. Det är ju komprimerade filer, men en bra komprimerad fil hör man ingen skillnad på jämfört med okomprimerad. De som påstår att de hör skillnad på en mp3-fil med bra bitrate och en CD-skiva tror jag inte ett dugg på.
CD-kvalitét är ju givetvis det bästa valet, rent ljudkvalitétsmässigt, men är sjukt otympligt och inte lika fritt. Man har sina fasta skivor och that's it. Dessutom repas de lätt i en bil, tyvärr, och mina CD-skivor är jag för rädd om för att ha i bilen. Visst, man kan börja bränna t.ex mp3-filer på CD-skivor men det är fortfarande otympligt, tar tid och kostar pengar. Då kan man lika gärna köra med USB-minne som man kan uppdatera musiken på inom loppet av minuter.
För mig är det självklara valet USB eller motsvarande i bilen.
Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.