3890
Sök

Bäst ljudkvalité via CD/USB/AUX?

15 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Har då sökt runt lite på google och här i forumet utan att hitta någon speciell information angående detta. Min fråga är iallafall, vad blir bäst ljudkvalité i bilen, via CD, usb eller aux?

Kör med iphonen ikopplad via aux just nu med spotify, och jag tycker det låter helt ok, men verkar vara många som har problem med just aux? CD har jag helst ingen lust med då det blir repor och det bara hackar och har sig. Är det isåfall USB man ska satsa på? Vet att bitraten (tror jag) på ljudfilerna spelar stor roll.

1 224 Inlägg
15 mars 2010
Egentligen så tror jag man får bästa kvalité genom "originalskivor".

i-vtec Do you?

392 Inlägg
15 mars 2010
Kombinerar cd och usb och hör ingen skillnad.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
15 mars 2010
Ljudet i en iPod är fasen inte mycket att be för... Känns platt och trisst oavsett hur mycket man pillar i EQn. Testa en bättre mp3 och spela samma fil med liknande EQ så fattar du vad jag menar.

Ja bitraten spelar stor roll bäst är FLAC men dom filerna är ganska stora men för bästa kvalitet så TROR jag på USB och just en FLAC fil om nu HUn pallar detta. Men eftersom du tycker att Spotify på iPoden låter bra via AUX så verkar det som att du inte är allt för kräsen så spar pengarna och kör på

Rock'n Roll

1 727 Inlägg
16 mars 2010
TenZer skrev:
Ljudet i en iPod är fasen inte mycket att be för... Känns platt och trisst oavsett hur mycket man pillar i EQn. Testa en bättre mp3 och spela samma fil med liknande EQ så fattar du vad jag menar.

Ja bitraten spelar stor roll bäst är FLAC men dom filerna är ganska stora men för bästa kvalitet så TROR jag på USB och just en FLAC fil om nu HUn pallar detta. Men eftersom du tycker att Spotify på iPoden låter bra via AUX så verkar det som att du inte är allt för kräsen så spar pengarna och kör på

Jag demar en hel del med Ipod, då med FLAC konverterad rätt in på poden. Låter riktigt bra.
.....men jag håller även med om det sista.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

15 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
TenZer skrev:

Jättekräsen skulle jag inte vilja påstå att jag är, men jag hör liksom inga missljud eller så. Nåja, tänkte jag skulle prova USB med bra filer, så kanske man hör skillnad.

Är det som dag och natt mellan USB med bra ljudfiler jämfört med aux?

365 Inlägg
16 mars 2010
På min hu (pioneer P5100UB) så får jag kraftigare och högre ljud med usb. och hur jag än ställer in för att cd och usb ska ha samma signalstyrka så låter usb bättre. Har där emot inte testat någon "originalinspelad" skiva vs usb. Kan tänka mig att om man bränner skivor själv tappar man lite kvallitet jämfört med om man lägger in ljudfilen rakt på usb.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
16 mars 2010
Jimmaiy skrev:
Kan tänka mig att om man bränner skivor själv tappar man lite kvallitet jämfört med om man lägger in ljudfilen rakt på usb.

Nope du tappar inte kvalitet.. Det är digitalt fortfarande, ettor och nollor.. Det är ljud eller inte ljud.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 435 Inlägg
16 mars 2010
Allt som inte är komprimerat låter bäst, dvs skivor du köper i butik eller brända sådana. FLAC är ett bra alternativ om man ska köra via usb osv, dock förutsätter det att huvudenheten kan läsa FLAC.

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
16 mars 2010
Ljud är otroligt individuellt och det som låter bra i en persons öra låter kanske inte bra i den andra personens öra.

AUX är inget fel i sig, du kan få bra ljud via AUX, men helst ska man koppla en enhet som har line out till AUX och inte en hörlursutgång direkt till AUX. Kopplar man hörlursutgången så blir det i princip aldrig riktigt bra, man måste framför allt stänga av EQ'n på sin mp3-spelare och så måste man justera volymen noggrant. För hög volym distar och för låg volym blir det brus av när man måste höja på HU'n. Det går i princip inte att få det brusfritt utan line out.

USB har den fördelen att det är HU'n som sköter allt och spelar av ljudfilerna med sin egen decoder, det går alltså inte att få en ljudfil att låta bättre via HU'n än att den själv spelar upp den, vilket är en gigantisk fördel jämfört med mp3-spelaren kopplad till AUX, man slipper ju allt vad tredje part heter. Det är ju komprimerade filer, men en bra komprimerad fil hör man ingen skillnad på jämfört med okomprimerad. De som påstår att de hör skillnad på en mp3-fil med bra bitrate och en CD-skiva tror jag inte ett dugg på.

CD-kvalitét är ju givetvis det bästa valet, rent ljudkvalitétsmässigt, men är sjukt otympligt och inte lika fritt. Man har sina fasta skivor och that's it. Dessutom repas de lätt i en bil, tyvärr, och mina CD-skivor är jag för rädd om för att ha i bilen. Visst, man kan börja bränna t.ex mp3-filer på CD-skivor men det är fortfarande otympligt, tar tid och kostar pengar. Då kan man lika gärna köra med USB-minne som man kan uppdatera musiken på inom loppet av minuter.

För mig är det självklara valet USB eller motsvarande i bilen.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

365 Inlägg
16 mars 2010
Sheba skrev:
Ljud är otroligt individuellt och det som låter bra i en persons öra låter kanske inte bra i den andra personens öra.

AUX är inget fel i sig, du kan få bra ljud via AUX, men helst ska man koppla en enhet som har line out till AUX och inte en hörlursutgång direkt till AUX. Kopplar man hörlursutgången så blir det i princip aldrig riktigt bra, man måste framför allt stänga av EQ'n på sin mp3-spelare och så måste man justera volymen noggrant. För hög volym distar och för låg volym blir det brus av när man måste höja på HU'n. Det går i princip inte att få det brusfritt utan line out.

USB har den fördelen att det är HU'n som sköter allt och spelar av ljudfilerna med sin egen decoder, det går alltså inte att få en ljudfil att låta bättre via HU'n än att den själv spelar upp den, vilket är en gigantisk fördel jämfört med mp3-spelaren kopplad till AUX, man slipper ju allt vad tredje part heter. Det är ju komprimerade filer, men en bra komprimerad fil hör man ingen skillnad på jämfört med okomprimerad. De som påstår att de hör skillnad på en mp3-fil med bra bitrate och en CD-skiva tror jag inte ett dugg på.

CD-kvalitét är ju givetvis det bästa valet, rent ljudkvalitétsmässigt, men är sjukt otympligt och inte lika fritt. Man har sina fasta skivor och that's it. Dessutom repas de lätt i en bil, tyvärr, och mina CD-skivor är jag för rädd om för att ha i bilen. Visst, man kan börja bränna t.ex mp3-filer på CD-skivor men det är fortfarande otympligt, tar tid och kostar pengar. Då kan man lika gärna köra med USB-minne som man kan uppdatera musiken på inom loppet av minuter.

För mig är det självklara valet USB eller motsvarande i bilen.

Instämmer till 110%!smile

365 Inlägg
16 mars 2010
Tokken skrev:
Jimmaiy skrev:
Kan tänka mig att om man bränner skivor själv tappar man lite kvallitet jämfört med om man lägger in ljudfilen rakt på usb.

Nope du tappar inte kvalitet.. Det är digitalt fortfarande, ettor och nollor.. Det är ljud eller inte ljud.

Så ifall man bränner ett musikspår på en "egenköpt" cd blir den lika bra som en cd man köper i affären?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 mars 2010
Jimmaiy skrev:
Tokken skrev:
Jimmaiy skrev:

Så ifall man bränner ett musikspår på en "egenköpt" cd blir den lika bra som en cd man köper i affären?

Vid 1411kbs (normal WAW-standard) har jag då aldrig märkt ngn skillnad.
Inte om man har CD-spår som källa iaf.
Har man MP3 som källa beror det mkt på hur det har rippats och vilken komprimering.

Som exempel så har jag Mike Oldfield - Tubular Bells III på både 128kbs och riktig skiva och på just denna rör det sig om nyansskillnader.

Medans AC/DC - Black Ice så är det STOR skillnad mellan CD:n och MP3-skivan jag har, och då är den i 192kbs...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

365 Inlägg
16 mars 2010
Lonefox skrev:
Jimmaiy skrev:
Tokken skrev:

Har man MP3 som källa beror det mkt på hur det har rippats och vilken komprimering.

Som exempel så har jag Mike Oldfield - Tubular Bells III på både 128kbs och riktig skiva och på just denna rör det sig om nyansskillnader.

Medans AC/DC - Black Ice så är det STOR skillnad mellan CD:n och MP3-skivan jag har, och då är den i 192kbs...

Okej har inte forskat så mycket i skillnader mellan olika källor. Där emot tycks jag inbilla mig att det blir stooor skillnad på mp3 med 128/192kb/s och vissa jag har med +500kb/s.

7 241 Inlägg
16 mars 2010
Jimmaiy skrev:
Lonefox skrev:
Jimmaiy skrev:

Okej har inte forskat så mycket i skillnader mellan olika källor. Där emot tycks jag inbilla mig att det blir stooor skillnad på mp3 med 128/192kb/s och vissa jag har med +500kb/s.

Beror mkt på vilket program som har använts, vilka hastigheter det har rippats i för att nämna ngr saker.
Vissa 128-rippar jag har låter lika illa som 96kb/s.....

4 693 Inlägg
16 mars 2010
Enligt mig så låter 320kbs bäst vad jag har märkt. Mycket högre och renare ljud.
Visste inte att det fanns högre än 320kbs, aldrig sett iaf.

Booyakasha!

7 241 Inlägg
16 mars 2010
http://www.bowers-wilkins.co.uk/display … terid=3557

Jämför 192kb/s mot 24bits FLAC.
Fast vid 24bits FLAC kan man lika gärna köra med vanlig skiva/waw då storlekskillnaden för en låt är markant.

4 693 Inlägg
16 mars 2010
Lonefox skrev:
http://www.bowers-wilkins.co.uk/display.aspx?infid=3550&terid=3557

Fast vid 24bits FLAC kan man lika gärna köra med vanlig skiva/waw då storlekskillnaden för en låt är markant.

.wav

Booyakasha!

7 241 Inlägg
16 mars 2010
Softis skrev:
Lonefox skrev:
http://www.bowers-wilkins.co.uk/display.aspx?infid=3550&terid=3557

.wav

vhatewer wink
F'låt big_smile

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
16 mars 2010
Jimmaiy skrev:
Tokken skrev:
Jimmaiy skrev:

Om du kopierar en CD-skiva så gör du en digital replika av skivan, du flyttar exakt samma ettor och nollor från den gamla skivan till den nya. Du får samma ljudkvalité på kopian som på originalet.

Softis skrev:
Enligt mig så låter 320kbs bäst vad jag har märkt. Mycket högre och renare ljud.
Visste inte att det fanns högre än 320kbs, aldrig sett iaf.

Stämmer. 320 kbit/s är den högsta bitraten som en MP3-fil kan kodas med och den högsta samplingen ligger på 48 kHz.
Senast redigerat av Sheba (16 mars 2010)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Sök