3031
Sök

Volvo 940 ltt -96 Tomgångsproblem

536 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#1
Tjena

Har en Volvo 940 ltt-96 som dör när man varvar upp motorn och låter varvet gå ner. Dvs när man är ute och kör, kopplar för att stanna eller byta växel, så sjunker varvet till 4-500 och oftast till 0 och man måste starta om bilen.

Saker som är gjord:

Chippat både bränsle och tändbox
Större wastgate

Bytte även tändstift idag. Jag har ingen aning om vad det kan vara, tomgångsmotorn eller tomgångsventilen kanske?

Tacksam för all hjälp

Mvh Jonas


1 915 Inlägg
16 mars 2010
#2
Antar att du har den öppna dumpventilen, du hade på en bild monterad.
Släng bort den så funkar motorn bättre.

Ditt fel är vanligt när man har en öppen dump på 940. Lär dig leva med det, eller släng bort dumpen och använd den återcirkulerande som sitter original.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Om felet skulle vara utan en öppen dump så testa rengöra tomgångsmotorn.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

536 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#3
Nope den är redan borta.. Så något annat måste det vara..

Insåg ganska snabbt att öppen dump inte var ett bra alternativ..

Mvh


536 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#4
Igårkväll började motorlampan lysa.. Någon annan som har någon aning ? Ska rengöra tomgångsmotorn men det verkar vara något bry med något annat också..

Värt o tilllägga är väl att den ena slangen på kolfiltret gick mitt av när jag råkade luta mig där i förrgår (klumpigt men gjort är gjort). Det är den slangen som sitter överst, som är gjord i plast..

Sen dess har bilen hackat ibland (speciellt när den är kall) så jag har ersatt filtret med en slang ut från insuget, och in direkt igen utan att gå genom filtret..

Någon som har någon aning?

Mvh


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 mars 2010
#5
läst ut felkoder?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

536 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#6
Nej det har jag inte gjort. Ska göra det

Mvh


536 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#7
Hur läser man ut felkoder? Blev lovad hjälp av en som till sist inte ställde upp


Mvh


10 Inlägg
18 mars 2010
#8
vet du om man läser felkoder på samma sätt som 740??? för då kan man göra de själv bara man har en handbok så man fattar felkoderna för de ska var en lampa som blinkar o har sig..

536 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#9
Hehe nä det vet jag tyvärr inte... hmm Någon som har nått tips ? smile


140 Inlägg
18 mars 2010
#10
eftersom du har en 96:a tror jag du har obd uttag i mittfacket under en lucka, men öppna huven och kolla vid fjäderbenet på högersidan när du står mot motorn, där ska du se en liten svart box med en kabel du kan koppla i 6olika uttag i boxen, ha på tändningen stoppa ner kabeln i uttag 2 eller 6, tryck på knappen och räkna blinkningar, är det inga felkoder så får du (blinkning, 2-3sekunders väntan, ny blinkning, 2-3sekunders väntan, ny blinkning) gör sedan samma sak på det andra uttaget. hoppas du förstod

1 915 Inlägg
18 mars 2010
#11
-96 och nyare har ingen dosa/box vid fjäderbenet.

Hur du läser ut felkoder finns här: http://www.zatzy.com/attachments/allmae … vo-850.pdf

felkoder: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php … t&sd=a

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

536 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#12
Har rengjort tomgångsventilen med diesel och fortfarande så dör bilen när man kopplar under körning precis som innan.. Någon som har någon aning om vad det kan vara ?

Några olika alternativ jag tänkt på är LMM, tändkablarna, eller något liknande..

Jag lägger upp en film senare idag när den är granskad av garaget..

Har inte läst ut felkoderna med tanke på att det verkar vara ett jäkla meck med OBD uttag.. men får annars sticka in på Volvo och göra det.. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh Jonas


1 043 Inlägg
21 mars 2010
#13
Regör spjällhuset också.
Ev justera det också.

536 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#14
norpan1 skrev:
Regör spjällhuset också.
Ev justera det också.

Tror du det kan göra så mycket på tomgången ? Problemet har kommit smygande sen jag fick mitt körkort och började använda bilen dagligen.. Körde ett Mushroom filter på den innan.. och det var under den tiden som jag fick problemet att uppstå..

Först trodde jag att den fick in för mycket kallluft så den dog för det hände bara några enstaka gånger, nu uppstår problemet hela tiden..  Nu sitter dock orginal luftburk på..

Ska rengöra spjällhuset! tack för tipset


1 043 Inlägg
21 mars 2010
#15
När du tar bort slangen så ser du ju hur det ser ut, är det mycket smuts så plocka bort det vid rengöringen (sitter med 3 muttrar) dock är det säkrast att du har en packning.
Hur långt har bilen gått?
Om den gått långt kanske spjället behövs justeras, om du lämnar in det bortkopplat så kostar det inte mycket att få det justerat av en verkstad.

536 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#16
Ja precis.. jag måste fixa en ny packning innan jag börjar pilla av det.. för bilen går SKITBRA, förutom det med tomgången.. så jag kör med den dagligen..

Bilen har gått 15300 mil.. så det är ingen långmilare.. Därför det är lite störigt att den går som den går tongue


j.grafström
116 Inlägg
22 mars 2010
#17
96- an har väl någon kontakt i facket mellan sättena fram? så ha iaf en polare till mig

tänk inte i onödan..

536 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#18
Ja det har dom tongue Ska nog köpa en OBDII felkodsavläsare på biltema.. kostar 749:- men verkar vara en vettig investering smile


j.grafström
116 Inlägg
22 mars 2010
#19
Jonasarvidsson skrev:
Ja det har dom tongue Ska nog köpa en OBDII felkodsavläsare på biltema.. kostar 749:- men verkar vara en vettig investering smile

mjo de vore det ju .. om inte annars kommer den säkert till användning någon annan gång för dig själv eller för någon polera..

tänk inte i onödan..

536 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#20
Yepp jag antar det.. man får väl bege sig mot biltema!!



Sök