3739
Sök

Volvo 740 vibrerar

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 mars 2010
#21
vid vilken hastighet kommer vibratioonerna
bytte du kardan å knutar innan du gjorde en framvagnsinställning?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Whatever :)
1 652 Inlägg
17 mars 2010
#22
josefiin90 skrev:
XeptiQ skrev:
de ska intill vara jätte svårt att " slå av " en motor kudde..

Men jag tror att de är ditt Stödlagar för kardan. den finner du typ i mitten under bilen. hissa upp och dra kardan --> höger -->vänster. känner du glapp så byt.. men när den är på G att ge sig så vibbrerar de värre än en vibbrator ^^ de är inga små vibbrationer när den sjunger sista versen.


Länge sen du bytta bromsskivorna bak? De fenomenet kan bli att bilen vill skaka loss lite med. Hade skeva på min 16v och då skaka hela bilen.  om inte så är de någon/några bussningar som fått sig en sjysst smäll.

Beeenny skrev:
du kan inte ha slagit av ett motorfäste eller motorkudde? hände mig en gång i nån 740 när ja smällde in den i en trottoar bara smile
stödlagret, knutkorsen och växellåds kudden e redan bytt...allt som har att göra med kardanen e bytt förutom själva kardanen... menn jag tycker det låter skumt att den skulle blivit skev för det va inte alls någon stor smäll:S
hmm nä sant men de han räcka till hmm

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
17 mars 2010
#23
josefiin90 skrev:
MCMLXXXII skrev:
Bussningarna i bakvagnen är inte speciellt svåra att byta på 740.

Ska kolla om jag hittar den. Nu fungerar den. Klicka på bilden för att få den större.
http://www.geting.se/image.php/229218-Bakvagn_volvo_740.jpg

Vh Thomas
tack;)
Varsågod.. Hoppas du/ni hittar vart de vibrerar å får de löst. Du kan ju kolla efter om vikten sitter kvar på kardan, den där lilla plåtbiten. Lossnar den vibrerar kardan hutlöst mycket.

Vh

Mvh Thomas

40 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#24
MCMLXXXII skrev:
josefiin90 skrev:
MCMLXXXII skrev:
Bussningarna i bakvagnen är inte speciellt svåra att byta på 740.

Ska kolla om jag hittar den. Nu fungerar den. Klicka på bilden för att få den större.
http://www.geting.se/image.php/229218-Bakvagn_volvo_740.jpg

Vh Thomas
tack;)
Varsågod.. Hoppas du/ni hittar vart de vibrerar å får de löst. Du kan ju kolla efter om vikten sitter kvar på kardan, den där lilla plåtbiten. Lossnar den vibrerar kardan hutlöst mycket.

Vh
vi har kollad vikten/vikterna. och vi såg en vikt sitta där.. men ska psova en ny kardan i helgen så får vi hoppas på att det löser sig..


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 mars 2010
#25
josefiin90 skrev:
turboforssen skrev:
vid vilken hastighet kommer vibratioonerna
bytte du kardan å knutar innan du gjorde en framvagnsinställning?
dom kommer vid 60km jag bytade stödlager och växellådskudden innan framvagnsinställningen..
har du satt i hopp kardan rätt ? för den är ballanserad i ett stycke å det är viktigt att den kommer rätt
annars blir det vibrationer

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
18 mars 2010
#26
josefiin90 skrev:
MCMLXXXII skrev:
josefiin90 skrev:

tack;)
Varsågod.. Hoppas du/ni hittar vart de vibrerar å får de löst. Du kan ju kolla efter om vikten sitter kvar på kardan, den där lilla plåtbiten. Lossnar den vibrerar kardan hutlöst mycket.

Vh
vi har kollad vikten/vikterna. och vi såg en vikt sitta där.. men ska psova en ny kardan i helgen så får vi hoppas på att det löser sig..
Får väl hoppas att de enbart är kardanen som gör vibrationerna, annars kolla över samtliga bussningar i hela bakvagnen. Bänd överallt där dom sitter.

Mvh Thomas

40 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#27
turboforssen skrev:
josefiin90 skrev:
turboforssen skrev:
vid vilken hastighet kommer vibratioonerna
bytte du kardan å knutar innan du gjorde en framvagnsinställning?
dom kommer vid 60km jag bytade stödlager och växellådskudden innan framvagnsinställningen..
har du satt i hopp kardan rätt ? för den är ballanserad i ett stycke å det är viktigt att den kommer rätt
annars blir det vibrationer
ja det sitter rätt har tagit av den å kolla 2 gånger. jag vet att den e balanserad:cool:


583 Inlägg
19 mars 2010
#28
En kanske grundläggande fråga är,
Vibrerar den om du står still på tomgång eller om du varvar upp den?
Eller vibrerar den när du kör?, vibrerar den då mer och mer när du kör snabbare?

mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

40 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#29
ajonasson skrev:
En kanske grundläggande fråga är,
Vibrerar den om du står still på tomgång eller om du varvar upp den?
Eller vibrerar den när du kör?, vibrerar den då mer och mer när du kör snabbare?

mvh
Anders
den vibrerar bara när jag kör.. å det kommer vid 60 km.. å sen vi har bytat allt med kardanen så har den börjat vibrera mer... sad å jagh hoppas jag hinner kolla upp skiten nu i helgen så man kan köpa nya delar till bilen om det nu behövs.tongue


140 Inlägg
20 mars 2010
#30
då kan man ju konstatera att det är i drivlinan iaf, växellåda, kardan, bakaxel eller möjligen bussningarna till bakvagnen

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 mars 2010
#31
Är du 100 på att däcken är korrekt balanserade? Börja med att kolla upp det, kan ju vara "cordsläpp" oxå, hade jag på en bil jag ägde, började vibrera nåt fruktansvärt, efter att jag lånat ut bilen till en kompis. Givetvis misstänkte jag att han sladdat emot nåt eller liknande men han bedyrade att så inte var fallet. Monterade sommardäcken o vibbarna var borta...Alltid bäst och billigast att börja i rätt ände, o även om du bytt fälgar/däck så är det ingen garanti för att de är vibrationsfria...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 313 Inlägg
21 mars 2010
#32
Lyft upp baken på bilen så hjulen kan snurra fritt, lägg i 4an och gasa upp till 60 km/h och se om det vibrerar då?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

1 313 Inlägg
21 mars 2010
#33
josefiin90 skrev:
TurboBackman skrev:
Är hardyskivan hel och fin då ?
jag har ingen hardskiva:S
Ska det inte sitta hardy skiva på alla 740???

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
21 mars 2010
#34
Din 740 HAR hardyskiva. Det fenomentet du beskriver hade jag också på min 740. Och det var hardyskivan som va slut, jag köpte en ny monterade den och vips så va bilen som ny! Eller inte ny men ni förstår..


583 Inlägg
21 mars 2010
#35
josefiin90 skrev:
ajonasson skrev:
En kanske grundläggande fråga är,
Vibrerar den om du står still på tomgång eller om du varvar upp den?
Eller vibrerar den när du kör?, vibrerar den då mer och mer när du kör snabbare?

mvh
Anders
den vibrerar bara när jag kör.. å det kommer vid 60 km.. å sen vi har bytat allt med kardanen så har den börjat vibrera mer... sad å jagh hoppas jag hinner kolla upp skiten nu i helgen så man kan köpa nya delar till bilen om det nu behövs.tongue
Hejsan igen josefiin90,

Detta må vara en långshot och även "off-topic" men jag minns farasn som jobbat på volvo-pv sedan slutet av ~60talet så hade de ett problem med vissa prototypbilar då de började skaka något så fruktansvärt vid mellan ~50-65 kmh har jag för mig. Över de hastigheterna försvann vibrationerna helt mystiskt. Det var då ett problem med självsvängning på någon del (minns inte villken).

Snabbt ifall någon inte vet så är självsvängning = resonans. Ett allmänt fenomen hos saker som vibrerar. Dvs vid ett visst frekvens så kan någon del infinna sig i egenfrekvens och svängningsamplituden ökar exponensiellt..
Den enkla versionen: Skakar man på ett hopprep så får man ett skakande hopprep. Men snurrar du på det i korrekt hastighet med lite kännsla så får man en "hoppbar" båge av hopprepet.. Dvs helt olika resultat.. Dåligt exempel men det enda jag kom på i skrivande stund.


Utan att sätta ditt liv eller någon annan i fara eller orsaka mer skada på din bil så undrar jag nyfiket. Vad händer om du kör snabbare än 60 kmh? möjligen 80-90kmh?. Blir det bara värre och värre efter 60kmh?. Då jag inte vet hupass illa skakningarna är så ber jag dig själv att uppskatta farorna med att accelerera med en skakande bil då den kan bli okontrollerbar och kan leda till en olycka.

Ifall du börjar slita i håret för du inte hittar orsaken, så försök köra sönder delen som "skakar". Den måste ge sig någon gång och då uppenbara sig wink

Ett annat tipps för att kanske försöka utesluta saker och ting. Vad händer ifall du pallar upp bakhjulen på bilen så att de hänger fritt? Sedan försöka köra i ~60kmh. Viberar den även då?. Kanske går att se något som ser skumt ut. Men gör det inte i ett garage ifall bilen hoppar av pallbockarna av vibrationerna och kör in i väggen eller ifall någon ligger under bilen. Ifall du hittar felet eller något som tyder på fel är det mycket billigare än att börja byta delar korst och tvärs i bilen.

Önskar lycka till med mekandet.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (21 mars 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 mars 2010
#36
Ok...O du är 100% på att fälgarna som sitter på nu har rätt navmått? Kan ju kanske va så enkelt att du glömt navringen, dvs om nu sådana behövs...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

140 Inlägg
21 mars 2010
#37
tror du pratar om svänghjulet som ska motverka  svängningar i motorn

40 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#38
Volvofarfar skrev:
josefiin90 skrev:
TurboBackman skrev:
Är hardyskivan hel och fin då ?
jag har ingen hardskiva:S
Ska det inte sitta hardy skiva på alla 740???
ne m46 lådor har tydligen inte hardyskiva....


40 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#39
ProXem skrev:
Din 740 HAR hardyskiva. Det fenomentet du beskriver hade jag också på min 740. Och det var hardyskivan som va slut, jag köpte en ny monterade den och vips så va bilen som ny! Eller inte ny men ni förstår..
jag har INTE hardyskiva... vi e 4 olika som har kollat på den 2 av dom e bilmekaniker och det finns ingen hardy skiva... min polare som har 16 ventilare också med m46 låda har inte heller hardyskiva... så antagligen varierar det.. hur det nu skulle kunna vara så??!!roll


40 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#40
ajonasson skrev:
josefiin90 skrev:
ajonasson skrev:
En kanske grundläggande fråga är,
Vibrerar den om du står still på tomgång eller om du varvar upp den?
Eller vibrerar den när du kör?, vibrerar den då mer och mer när du kör snabbare?

mvh
Anders
den vibrerar bara när jag kör.. å det kommer vid 60 km.. å sen vi har bytat allt med kardanen så har den börjat vibrera mer... sad å jagh hoppas jag hinner kolla upp skiten nu i helgen så man kan köpa nya delar till bilen om det nu behövs.tongue
Hejsan igen josefiin90,

Detta må vara en långshot och även "off-topic" men jag minns farasn som jobbat på volvo-pv sedan slutet av ~60talet så hade de ett problem med vissa prototypbilar då de började skaka något så fruktansvärt vid mellan ~50-65 kmh har jag för mig. Över de hastigheterna försvann vibrationerna helt mystiskt. Det var då ett problem med självsvängning på någon del (minns inte villken).

Snabbt ifall någon inte vet så är självsvängning = resonans. Ett allmänt fenomen hos saker som vibrerar. Dvs vid ett visst frekvens så kan någon del infinna sig i egenfrekvens och svängningsamplituden ökar exponensiellt..
Den enkla versionen: Skakar man på ett hopprep så får man ett skakande hopprep. Men snurrar du på det i korrekt hastighet med lite kännsla så får man en "hoppbar" båge av hopprepet.. Dvs helt olika resultat.. Dåligt exempel men det enda jag kom på i skrivande stund.


Utan att sätta ditt liv eller någon annan i fara eller orsaka mer skada på din bil så undrar jag nyfiket. Vad händer om du kör snabbare än 60 kmh? möjligen 80-90kmh?. Blir det bara värre och värre efter 60kmh?. Då jag inte vet hupass illa skakningarna är så ber jag dig själv att uppskatta farorna med att accelerera med en skakande bil då den kan bli okontrollerbar och kan leda till en olycka.

Ifall du börjar slita i håret för du inte hittar orsaken, så försök köra sönder delen som "skakar". Den måste ge sig någon gång och då uppenbara sig wink

Ett annat tipps för att kanske försöka utesluta saker och ting. Vad händer ifall du pallar upp bakhjulen på bilen så att de hänger fritt? Sedan försöka köra i ~60kmh. Viberar den även då?. Kanske går att se något som ser skumt ut. Men gör det inte i ett garage ifall bilen hoppar av pallbockarna av vibrationerna och kör in i väggen eller ifall någon ligger under bilen. Ifall du hittar felet eller något som tyder på fel är det mycket billigare än att börja byta delar korst och tvärs i bilen.

Önskar lycka till med mekandet.

Mvh
Anders
det börja vid 60km sen håller det på ungefärlikadant tills efter 110 då blir det inte lika mkt vibrationer men det vibrerar ju endå...jag ska prova att få upp den på något så vi kan prova och se hur den beter sig vid 60 km.men jag har ju försökt köra sönder för att få reda på det.. men det går inte sönder:S men jag kan berärtta hur det gick till exakt när jag krockade.. jag stod vid ett rödljus och det blev grönt. körde vidare som vanligt och kom upp i cirka 40km så tvärbromsade bilen framför och jag låg cirka 15 meter bakom så jag tvärnitade också och då gled jag in i baken på den andra bilen inte så kraftigt men det va bara på min sida av framändan som det tog i så bilen va asså lite svängd till höger och det tog ju stopp direkt och jag bromsade fullt. sen har den vibrerat och vi kollade då efter fel. och då va växellådskiudden kass och stödlagret va inte så bra. så bytade det sen bytade jag knutkorsen för cirka 2 veckorsen i med att den inte slutade vibrera. men innan jag bytade knutkors så hade jag inne den på framvagnsinställning och så bytade jag till vinterdäck samtidigt så däckfirman satte på vinter däck och balanserade alla hjul plus att dom gjorde framvagninställning och bytade dagen innan inre styrstag höger fram för det va dåligt. detta har jag gjort på bilen. och det vibrerar fortfarande. så det e inte hardyskiva för det har jag INTE på min bil. så vad e felet?:(mvh



Sök