3413
Sök

Volvo 740 -88 Startar ej

3 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej,

Jag är inte speciellt duktig med bilar men ska försöka beskriva mitt problem så tydligt so möjligt...

Jag har haft mycket strul med min Volvo 740 den senaste tiden och har på kort tid bytt följande saker:

Kamremmen
Startmotor
Generator
Batteri

Mitt problem nu är att när jag vrider om nyckeln så är bilen i princip helt död. Det klickar till lite och instrumentpanelen lyser upp, men motorn gör inget ljud överhuvudtaget. Jag har öppnat motorhuven och noterat ett problem, och undrar om det kan vara detta som är grunden till hela problemet...

En slang till luftfiltret är sönder, den är gjord av typ alluminium och ser ut som en dammsugarslang. Som jag förstår det går den bort ifrån motorn, dvs det är inte slangen som går från motor till filter utan från filter till...
Här är mitt problem för slangen har gått av i "slutet" och jag kan inte se vart den ska sitta.

Hoppas min information är tillräkligt tydlig, och tack för hjälpen

140 Inlägg
17 mars 2010
#2
nope den slangen har inget med att din bil inte startar. har du testat att tvångsköra startmotorn? alltså ha på tändningen och sen ta en mejsel emellan den anslutningen där den tjocka röda kabeln är kopplad och sen till den lilla tunna kabeln som också är kopplad till startmotorn. skulle tipsa på att tändningslåset är skrot.

3 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#3
Jag kom på en sak till som kan vara intressant...

Jag var ute med min kompis som övningskörde i min bil och efter en stund så märkte jag att all el i bilen var borta, lampor, tuta, rubbet!, men bilen körde fortfarande. Eftersom jag precis bytt generator vill jag inte stänga av bilen för jag var rädd att bli stående, utan istället "rucka" jag lite med tändingen och all el kom tillbaka. Vi hade också känt en konstig doft i bilen några minuter innan jag märkte att elen var borta. det luktade lite som alkohol. Sen körde jag hem och ställde bilen och två dagar senare så startar inte bilen.

140 Inlägg
17 mars 2010
#4
då kan jag nog garantera kontaktstycket bak på tändningslås, sitter med 2spårskruv.

3 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#5
Du menar att kontakten bak i tändingslåset sitter löst?
Och lösningen är att skruva loss tändningslåset och trycka till kontakten...

Är det några svårigheter för en "lekman" i ordets rätta betydelse?

Tack för svaren!

140 Inlägg
17 mars 2010
#6
nej kontaktstycket har gått isönder och behöver bytas. du tar bort täckplasten längst ner på varje varje sida av instrumenthuset, skruva bort stjärnskruvarna som döljer sig under plasten, koppla loss anslutningarna på baksidan av instrumenthuset och lyft bort det, du ser nu baksidan av tändningslåset, koppla bort anslutningen längst bak på tändningslåset, sen sitter själva kontaktstycket med 2spår skruv, en upptill på vänstersidan och en nertill på högersidan, det kan underlätta att ta bort kåpan över fötterna också för att nå den undre skruven, skruvarna sitter inte alls hårt, så försök bara att få mejseln att hamna i spåret. det är lite pilligt men det ska du absolut klara av:)

4 Inlägg
28 maj 2010
#7
tack vare detta inlägg fick jag snurr på min 744.. tack alsunna


Sök