3342
Sök

Köpråd: Volvo 850 T5

Pedal To The Metal
750 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#1
Hi bojs and girls...

Jag tittar på en volvo 850 T5. Ska ha som dragbil till racebilarna.

Fint skick men den går ojämt och ryker lite. funderar på vad problemet kan vara.
Kan det vara så lätt som en Lmm? Har hört att turbon brukar vara lite vissen vid 25 000 mil
Har ingen aning om det. isåfall okej att den ryker men den borde väl inte gå ojämt då.

Vad säger ni. Finns ju många med erfarenhet på dessa bilar här wink

Ha det bra people!

Mvh Martin

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

806 Inlägg
18 mars 2010
#2
Revotech skrev:
Hi bojs and girls...

Jag tittar på en volvo 850 T5. Ska ha som dragbil till racebilarna.

Fint skick men den går ojämt och ryker lite. funderar på vad problemet kan vara.
Kan det vara så lätt som en Lmm? Har hört att turbon brukar vara lite vissen vid 25 000 mil
Har ingen aning om det. isåfall okej att den ryker men den borde väl inte gå ojämt då.

Vad säger ni. Finns ju många med erfarenhet på dessa bilar här wink

Ha det bra people!

Mvh Martin

Yo, dom är starka och går bra, att turbon går vid 25k mil är väl vissa icke servade bilar. Min gick ojämt som fan när en slang hoppa vid insuget en gång, men att den ryker mycke kanske det är något större fel som turbon?


Pedal To The Metal
750 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#3
Javisst. Min Första tanke var ju att luftmassamätaren var kass. Då går den ju ojämt. Kanske får så mycket soppa med så den ryker av det... verkade inte som den rök extremt mycket.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Pedal To The Metal
750 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#4
Okej. Bra. Det är ju en 94 så det passar ju bra tongue Han hade bytt packbox som brukar strula. Bromsar stötdämpare och massa grejjer tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Musiker
472 Inlägg
18 mars 2010
#5
marcus-strangnas skrev:
Hade en 855 t5 som rullat 32000 mil. Gick hur bra och fint som hellst. Kan inget annat än rekomendera dom. Fram till årsmodell 95 kan man kolla felkoder själv i motor rummet och se vad som kan vara för fel. Gå in och kolla på jagrullar.se Mycket bra sida med bara volvo fanatiker som verkar kunna det mesta.
Lycka till. // Marcus

Felkoderna kan man väl läsa av själv fram till årsm. 98-99, alltså t.o.m. tidiga årsm. av 850 II (S/V70)?

Går ryckigt och ryker säger du? Kan vara spridarproblem, det konstaterades på en 850 med samma symptom som jag INTE köpte. Det gjorde däremot min arbetskamrat och hon hade problem tills hon bytt om inte en spridare, så iallafall en "hållare" till en sådan eller vad det heter...

Lycka till med ditt bilköp!
Har själv haft en 854 GLT -94 som jag varit MYCKET nöjd med! Tror egentligen att GLT är en driftsäkrare bil, men kan väl knappast jämföras med T5 prestandamässigt!

Mycket bra att han bytt packboxarna! De kan med tiden börja läcka olja där, så får man "plocka" ur både motor och låda för att byta dem! Jag ratade flera bilar p.g.a. läckage där innan jag bestämde mig!
Senast redigerat av Ras_J (18 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

Pedal To The Metal
750 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#6
Ja det är kalas. Frågan är ju bara vad felet är att den går ojämt..

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Pedal To The Metal
750 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#7
Ja Okej.  FuelRail eller bränslebrygga. Så kan det ju vara. Frågan är ju då röken. Läste på ett forum om en som hade samma symptom. Där var det fördelaren som var kass. Så den gick inte på alla. då visade lambda att den gick fett. så den tok strypte bilen och brände ut katten...
Skulle ju kunna vara så med

Tack för bra svar

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Musiker
472 Inlägg
18 mars 2010
#8
Röken kan nog också bero på insprutningen... Blev lite förbannad när jag skulle provköra bilen och den bara gick igång på fyra! Gick visserligen på alla fem efter en stunds gasande roll men den bilen rykte också som en gammal påställd diesel, fast lite blåare! smile
Inga felkoder?

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

Pedal To The Metal
750 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#9
Hah.. Okeeej. tongue nej inte vad jag vet..

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

118 Inlägg
18 mars 2010
#10
de finns ju en jävligt enkel lösning på ditt velande! använd en vanlig spår/slangmejsel. lossa luftröret som går in i turbon, ta en platt tång och dra axeln i turbon fram och tillbax! glappar den minnsta lilla fram och tillbax så e den slut. där emot så kan den glappa upp och ner de e ingen fara.

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay

719 Inlägg
18 mars 2010
#11
Vilken färg är det på röken?

Handledare
1 481 Inlägg
19 mars 2010
#12
Min T5:a var orkeslös och gick ryckigt och bara på 4 cyl ibland.  Löste sig med tändstiftsbyte. Blev en helt ny bil.


Pedal To The Metal
750 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#13
kellis skrev:
de finns ju en jävligt enkel lösning på ditt velande! använd en vanlig spår/slangmejsel. lossa luftröret som går in i turbon, ta en platt tång och dra axeln i turbon fram och tillbax! glappar den minnsta lilla fram och tillbax så e den slut. där emot så kan den glappa upp och ner de e ingen fara.

Velande och velande vette fan om man kan kalla det. Jag skulle mer kalla det för lite research.
Brukar du göra så på plats när du ska köpa bil? Börja skruva ner hela skiten?
Sen är det ju så att om den glappar minsta lilla axiellt är den inte slut utan sliten.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

118 Inlägg
19 mars 2010
#14
de tar max 3 min att testa och e gratis. En turbo kostar minst 5 papp. Men e de jobbigt så hoppa över!!

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay


Sök