3369
Sök

Köpråd: Volvo 855 T5-R

Hemmasittare
241 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#1
Har varit och kollat på en Volvo 855 T5-R. Tyckte den verkade schyst. Har lite funderingar dock, jag kan inget om volvo. Är denna bil nått att ha? Vad skulle ni max betala för en sådan? Den är i bra skick och har rullat ca 23000 mil. Vad kan en T5-R tänkas dra blandad körning?

Har beslutsångest om jag ska köpa den eller inte. Skulle ni satsa på denna bilen? Just nu känns det som dessa typer av bilar är väldigt svårsålda med tanke på bränslepriserna osv. Men är det en tillförlitlig maskin så kanske det kan vara värt lite högre bränsleförbrukning.

Kom gärna med tips och erfarenheter kring denna modell.

Mvh

...
171 Inlägg
18 mars 2010
#2
Jag köpte min 850R i november och kan säga att jag är väldigt nöjd med min! smile Enligt färddatorn drar min iaf, 0,8-0.85 skulle jag nog säga. Tror jag har medel förbrukning på ~1 l/milen med medelhastighet på 50 km/h (om jag kommer ihåg rätt) då är min automat också. Priset beror helt på skicket skulle jag säga men jag skulle nog inte betala mer än 60,000+ för en, om den inte är extremt bra skick alltså. Tyvärr så har jag inte så mkt erfarenhet än av bilen så mer än så kan jag nog inte hjälpa dej smile


Hemmasittare
241 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#3
Ok. Tycker 1 liter milen låter lite för en T5a? Jag hade en volvo 850 GLT förut (eller lånade den av en bekant några månader) och den drog också 1 liter milen blandat.. Kanske var nått fel på den?
Senast redigerat av C-Douglas (18 mars 2010)

BE*CE
419 Inlägg
18 mars 2010
#4
tycker att du ska köpa den, men kolla efter det vanliga så som glapp osv

ang förbrukning så drar min V70R 1.2L/mil vid blandad körning och ca50km/h i snitt men då e min en awd som väder 2.2ton så tycker att T5R borde dra lite mindre

MVH Tysken

Volvo R racing

...
171 Inlägg
18 mars 2010
#5
Håller med Tysken, hur är det med serviceboken?

Men känns den bra och ser fin ut tycker jag du ska köpa den. Riktigt fina bilar är det!


118 Inlägg
18 mars 2010
#6
Jag har haft över 10 st av dessa bilar, vanliga fel är oljeläckage lite över allt!! mellan motor/låda är väl det vanligaste. lyssna efter lagerknack,ventiltick. sen så brukar det vara mycket saker i framvagnen då dessa bilar ofta är hårt körda. lyssna efter missljud från vramvagnen när du provkör! brukar nästan jämt vara dåligt drag i dessa bilar iof beror det lite på om du köper av en familj lr en ung kille. Bukar hjälpa att byta ut alla 8mm vacumslangar och kolla alla övriga slangar. du har ju en turbotrycksmätare org på dessa bilar och om allt e som de ska och bilen e org så ska den ju iaf ladda rn bit över halva om den o org och e de en R så ska den lite längre ändå.Som sagt min erfarenhet e att köp er man en av dessa bilar så gör man det mera med öronen än ögonen så e det inga problem. En väldigt rolig och driftsäker bil så länge man sköter den.Snåla inte med oljan,kör med fin helsyntet och byt efter 500 mil.Lycka till

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay

Hemmasittare
241 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#7
Ok. Jag har inget att jämföra med direkt så jag vågar inte säga om den kändes bra i motorn. Men det jag har att jämföra med i så fall är en Saab 9-3 2,0T original och jag tycker den känns mycket piggare i motorn. Volvon fick man verkligen tokgasa med för att den skulle röra på sig. Jag är rätt dålig på det här med turbo men jag tyckte det kändes som att den var seg på att ladda ändå. Men det kanske är för det är en så pass stor och tung bil?

118 Inlägg
19 mars 2010
#8
tex r en kommer ju mycket senare en saaben pg a att det är ett större aggregat bla. Men sen går det ju absolut inte att jämmföra volvos och saabs turbomaskiner!! köp en volvo tror du kommer bli toknöjd;)

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay


Sök