3057
Sök

BMW 520i -92 För högt hc-värde.

Wolkan
20 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej har problem med min Bmw 520i, skriver lite information om den först.

BMW 520i -92.
Ej vanos.
ca 32 har bilen gått.
Bytt motor av förra ägaren hösten -09.

Felet i den är att hc värden ligger på 501 senaste besiktningen och vi har fixat och trixat sen december månad, gamla ägaren har bytt motor men säger att han har fått igenom den när han hade den.
Har bytt följande;
- Olja,
- Oljefilter,
- Bränslefilter,
- Tändstift,
- Tändspolar,
- Katalysator,
- Lambdasond,
- Luft massemätare,

Sen har vi även gjort följande;
- Kompressionstest,
- Kollat eventuella läckage med startgas,
- Haft och svetsat om avgassystemet,
- Tankat med e85,
- Varvat ur innan besiktning,

Har varit även och testat kopplat in den i dator men den visar inga fel.

Wolkan
21 mars 2010
Trådstartare
#2
ingen som vet nå?

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 mars 2010
#3
O hur är de övriga värdena?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

227 Inlägg
21 mars 2010
#4
är det hc värdena på tomgång kan det vara en spridare som är öppen hela tiden det vare på farssans 518 90a


Wolkan
23 mars 2010
Trådstartare
#5
Dawwe: minns tyvärr inte men dom är godkända i alla fall.
_RaggarN: vi har kollat dom men tyvärr ingen lycka där eller.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
23 mars 2010
#6
var den riktigt genomvarm när den besiktades?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Wolkan
24 mars 2010
Trådstartare
#7
NITROUS: Japp vi var och körde några mil med den innan besiktningen och varva ur den och höll även på att varva utanför besiktningen.

Har kollat upp nå resterande värdena nu och dom är perfekta:
Co 0,1;
Lamda 1.00;

583 Inlägg
24 mars 2010
#8
Riktigt jävla egendomligt vad vissa bilar kan krångla.

Hmm, ja du har ju bytt egentligen alla saker som man kan tänkas byta.

Iome hc värdet är så högt och bilen ändå tycker allt är okej så är frågan, känns det som att bilen går som den ska?. Luktar det bensin bakom bilen?.

Ditt lambdavärde känns lite skumt med som du skrev. Är det ditt egna upmätta värde ifrån styrdatorn? eller bilprovningens värde?. Jag menar, det kan ju omöjligen vara bilprovningens värde då bilen då du har tok för höga HC värden (Möjligen jag tänker helt fel här).

Börja med att hämta senaste besiktningspapper och skriv samtliga världen.
Är katalysatorn anpassad till bilens avgasmängd och vad för katalysator?
Har du själv satt dit katalysatorn så du vet den inte är rensad eller liknande?

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

347 Inlägg
24 mars 2010
#9
Vad fick du för värden på kompressionsprovet?

14 Inlägg
24 mars 2010
#10
Vad har du för stift? Hade en E190a en gång som en kund hade bytt stiften precis innan den kom in till oss o satt i beru stift, 998 i HC. Det tod ett tag innan ja löste det men jag bytte till nya NKG stift, vipps HC ca 20.

Evo V TILL SALU
Fixaren

Wolkan
24 mars 2010
Trådstartare
#11
ajonasson: Den går lite ojämt och har låg tomgång när den blir varm, Har inte märkt att den luktar bensin kan tillägga att den rycker inte svart eller blått, det är genom bilprovningen det är uppmätt, kille på bilprovningen tyckte också det var konstigt när alla andra värden var perfekta.

o_lindh: Kompprovet är 1: 10,5 2: 11 3: 10,5 4:10,5 5:8 6:11

Fixaren: Kör för närvarande med NGK men har provat eqyem också.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 mars 2010
#12
dutta i en skvätt olja i 5ans cylinder när du komptestar, den låg lite lågt, kan bero på ex slitna kolvringar.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Wolkan
26 mars 2010
Trådstartare
#13
NITROUS: Vi får testa det, nog för att det lät ändå lite konstigt när det var så lite som skilde på kompprovet tycker inte det ska göra så stor skillnad.

1 723 Inlägg
26 mars 2010
#14
Om du kikar på Suns avgasskola så tyder lambdavärdet och det låga co-värdet i kombination med hög hc-värde på mager blandning och misständning. Jag har ingen lösning på problemet men det kanske hjälper.

http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm
Senast redigerat av falloutboy (26 mars 2010)

Wolkan
29 mars 2010
Trådstartare
#15
falloutboy: Har kollat där men vart inge klokare:p


Sök