3608
Sök

Köpa bil - Får jag köra hem den?

2 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
Hej!

Nu är det så att jag skall köpa bil när som och undrar om jag får köra hem bilen så länge den är skattad och besiktigad? Alltså utan att jag hunnit trafikförsäkra den på mitt namn. Har googlat och sökt här i forumet utan vettigt svar endast om obes/oskattad bil. Tacksam för svar!

Saabifierad
2 031 Inlägg
20 mars 2010
Jjimmyk skrev:
Hej!

Nu är det så att jag skall köpa bil när som och undrar om jag får köra hem bilen så länge den är skattad och besiktigad? Alltså utan att jag hunnit trafikförsäkra den på mitt namn. Har googlat och sökt här i forumet utan vettigt svar endast om obes/oskattad bil. Tacksam för svar!

Jorå så länge bilen är påställd är den nuvarande ägaren skyldig att minst ha den trafikförsäkrad (annars är det trafikförsäkringsföreningen som går in och ägaren blir skyldig dom pengar). Glöm däremot inte bort att ringa försäkringsbolaget (det du skall ha) och nämn att du köpt en bil och vill ha försäkring så fort den är överskriven wink
Senast redigerat av Slash (20 mars 2010)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

2 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
Okej! tack för snabbt svar

2 011 Inlägg
20 mars 2010
Är den inte avställd, så skall det finnas som Slash säger trafikförsäkring.
Men kan du regnummer och vet du skall ha just denna bilen, så ring ditt F-bolag antingen innan du åker dit och köper den eller innan du lämnar när du köpt den. Tror mer eller minde alla bolagen har öppet även helger annars fixa det över nätet. Så vet du att det är gjort, så slipper du strul om något händer på vägen hem.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

121 Inlägg
20 mars 2010
Har den förra ägaren försäkring så gäller den tills ägarbytet är gjort. Hans försäkring sägs automatiskt upp när den skrivs över på dig. så åk hem på hans o skaffa en direkt när du kommer hem så e de ingen fara:)

Ja e inte trög...ja har bara otur när ja tänker:)

1 697 Inlägg
20 mars 2010
Det är oxå så att du kan få problem att skaffa en försäkring om den är avställd vid ägarbytet. Vet inte om det gäller alla försäkringsbolag. Men dem ville inte försäkra min bil på flera försäkringsbolag bara för att den hade vart avställd vid ägarbytet. Men fick efter mycket om och men en försäkring.

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
20 mars 2010
Juvakka skrev:
Det är oxå så att du kan få problem att skaffa en försäkring om den är avställd vid ägarbytet. Vet inte om det gäller alla försäkringsbolag. Men dem ville inte försäkra min bil på flera försäkringsbolag bara för att den hade vart avställd vid ägarbytet. Men fick efter mycket om och men en försäkring.

Det har jag aldrig hört om förut tongue

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

5 198 Inlägg
20 mars 2010
Robban_89 skrev:
Juvakka skrev:

Ska inte va nå problem att teckna försäkring på avställd bil... för man får köra till bes och verkstad med avställd.. MEN du måste ha trafikförsäkring.

EDIT:Men köper du en avställd bil så måste den ställas på innan du kör hem den.
Senast redigerat av gamlingen (20 mars 2010)

* Voff voff *
10 653 Inlägg
20 mars 2010
Robban_89 skrev:
Juvakka skrev:

Det är inte alls ovanligt att bolag nekar en att skaffa försäkring om man köper bilen avställd! Anledningen är, antar jag, att en avställd inte inbringar särskilt mycket pengar initialt och därmed ökar risken "per krona" för bolaget!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (20 mars 2010)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 697 Inlägg
20 mars 2010
gamlingen skrev:
Robban_89 skrev:

Ska inte va nå problem att teckna försäkring på avställd bil... för man får köra till bes och verkstad med avställd.. MEN du måste ha trafikförsäkring.

EDIT:Men köper du en avställd bil så måste den ställas på innan du kör hem den.

Tror inte det är några problem om att byta försäkringsbolag om den är avställd, d.v.s. om den inte byter ägare. Det var just avställd vid ägarbytet som va problemet.

Dra på släpkärra smile

406 Inlägg
20 mars 2010
Brådhis skrev:
Robban_89 skrev:
Juvakka skrev:

Det är inte alls ovanligt att bolag nekar en att skaffa försäkring om man köper bilen avställd! Anledningen är, antar jag, att en avställd inte inbringar särskilt mycket pengar initialt och därmed ökar risken "per krona" för bolaget!

//Brådhis

Trygghansa tog imot min bil och den var avställd vid ägarbytet. +att Trygghansa har 0kr i självrisk vilket är jävligt bra

MvH Glenn Wiberg

1 915 Inlägg
21 mars 2010
På Trygghansas hemsida under frågor & svar så finns detta:

Hur länge gäller förra ägarens försäkring efter att jag just köpt min nya bil, hur långt kan jag köra utan egen försäkring?

Svar: Du ska faktiskt inte köra alls utan försäkring.
Du måste försäkra bilen direkt vid köpet. Om du inte gör det får du ingen ersättning om bilen till exempel blir stulen, den tidigare ägarens försäkring gäller inte för din bil. Dessutom blir du tvungen att betala en trafikförsäkringsavgift på ca100 kr per dag eftersom det är du som ny ägare som ska trafikförsäkra bilen omedelbart. Åk alltså inte iväg med din nyinköpta bil innan du tecknat försäkring.

Alltså bör du ringa och försäkra bilen innan du kör hem den.
Senast redigerat av Louksor (21 mars 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

8 883 Inlägg
21 mars 2010
Louksor skrev:

Hur länge gäller förra ägarens försäkring efter att jag just köpt min nya bil, hur långt kan jag köra utan egen försäkring?

Du måste försäkra bilen direkt vid köpet. Om du inte gör det får du ingen ersättning om bilen till exempel blir stulen, den tidigare ägarens försäkring gäller inte för din bil. Dessutom blir du tvungen att betala en trafikförsäkringsavgift på ca100 kr per dag eftersom det är du som ny ägare som ska trafikförsäkra bilen omedelbart. Åk alltså inte iväg med din nyinköpta bil innan du tecknat försäkring.

Helt rätt... det Slash skriver i sitt inlägg stämmer INTE.
Du får inte köra 1-meter utan minst trafikförsäkring på bilen. Köra på förra ägarens försäkring går INTE

Fotograf på tierpidag.se

283 Inlägg
21 mars 2010
Hamilton skrev:
Louksor skrev:

Du får inte köra 1-meter utan minst trafikförsäkring på bilen. Köra på förra ägarens försäkring går INTE

Här har vi två som kan sin sak. Ring försäkringsbolaget så fort du köpt bilen INNAN du åker hem.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
21 mars 2010
Förra ägarens försäkring slutar gälla direkt när ni skivigt på pappret.

Senariot kan bli att gammla ägaren vägrar ta det på sin försäkring om det händer något på vägen hem eftersom bilen är såld. och det har han ju på papper om allt gått rätt till. och därför blir bilen oförsäkrad.

Ta med dig numret till försäkringsbolaget och ring när du sitter i bilen på väg hem.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

5 198 Inlägg
21 mars 2010
Fb har ofta väldigt generösa telefontider..spelar ju ingen roll vilket bolag man tar,, man kan *ångra* det sedan och ta sitt vanliga.

Trafikledare
563 Inlägg
21 mars 2010
Man kan oxå försäkra bilen i sitt egna namn innan man åker och tittar på den, om man inte ska ha den ringer man ju bara och makulerar den försäkringen..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

5 198 Inlägg
21 mars 2010
Liten hake bara.. måsta va samma namn på bilägaren och på försäkringen.. men det är säkert inga större problem om man talar om att man ska köpa den

Trafikledare
563 Inlägg
21 mars 2010
gamlingen skrev:
Liten hake bara.. måsta va samma namn på bilägaren och på försäkringen.. men det är säkert inga större problem om man talar om att man ska köpa den

Nja, inte direkt. För då skulle du ju inte kunna försäkra en bil du precis köpt utan måste vänta på att Transportstyrelsen har reggat ägarbyte. Med andra ord åka kolla på en bil och köpa den, sen åka tillbaka efter 2-5 arbetsdagar och hämta den. Det skulle ju inte fungera så bra, eller hur??

Det går utmärkt att försäkra bilar som man inte är registerad ägare på, försäkringsbolaget kan ringa och fråga efter några veckor varför du vill ha en försäkring för den bilen, om ägarbytet inte har reggast hos Transportstyrelsen..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Saabifierad
2 031 Inlägg
21 mars 2010
Hamilton skrev:
Louksor skrev:

Du skall vara moderator.......
Så här gör man: Man köper sin bil, den är försäkrad för tillfället. Så fort man kommer hem slår man en signal till försäkringsbolaget och nämner att man köpt en bil, då kommer försäkringsbolaget fixa så att man har försäkring från samma dag.
Hur gör du annars när du provkör en bil? ringer du innan till försäkringsbolaget och fixar en försäkring?
Hur gör du när du lånar ut din bil? ber du den som lånar ut den till att fixa en egen försäkring?
Försäkring går på bilen och inte på föraren och vad jag känner till så skriver man inget klockslag för ägarbytet utan enbart datum. Om man är lika osäker som du kan man placera ägarbytesdatumet en eller ett par dagar framåt i tiden. Och fortfarande nej en trafikförsäkring är ej personlig.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sök