Jag hade satt mej in i hur man får bäst ljud istället för att köpa dom "bästa" prylarna, varenda gång jag har byggt något har jag fått utgå från bilen och köpt grejer som passar ist för att köpa en schysst bas och inte kunna göra en vettig låda pga div mått, basen passar inte i bandpasslåda och det har varit ända sättet att få in trycket i kupen tex
Kolla vad du kan ha för baslåda tex bandpass med port genom hatthyllan eller sluten genom skidfacket och låt någon vettig bilstereosnubbe räkna på vilken bas som skulle kunna funka bra, den som ger dej en kartong med en dyr "cool" bas direkt när du kommer in i affären vet oftast inte riktigt vad hXn pratar om (kan iof va helt tvärt om så hXn är riktigt duktig och har stenkoll på grejerna men det märker man ganska fort om folk vill sälja grejer eller hjälpa till att få bra ljud i bilen), iaf inte om du säger att du ska ha en bandpasslåda med specifika mått på dom olika kammarna.
Många gånger är det problem (pga för djupa högtalare el för breda magneter) att få in framsystemet i dörrarna så man kan göra en stabil montering så kolla upp utrymmet samt fundera på om du ska ha lös diskant el koaxialhögtalare samt se till så högtalarna sitter stadigt och att dörren är stadig o inte flexar.
Jag tycker absolut att du ska ha slutsteg till frontsystemet och inte bara till basen.
Jag hade hållt mej borta från mds, gas och billebro (mds har jag haft diverse grejer ifrån och skiten går sönder, gas har jag aldrig haft men mycket verkar va skit och vissa grejer verkar bra, billebro kan du googla) helt och kollat på dbakuten, blekingebilradio, bilstereohörnan och den lokala bilstereoaffären om dom har något prisvärt (utförsäljning med schyssta rabatter) och iaf funderat på begagnade saker.
Hade jag varit i din sits fast med min bil och 5min att kolla grejer på så hade jag hällsat på hos tex den här killen
http://www.blocket.se/sodermanland/Rock … 14&w=3 och bjudit honom 6000:- förutsatt att du kan få in basen i kupen och kan tänka dej köra med originalhögtalarn tills du får mer pengar och kan köpa det senare samt att du har råd med kablar.
Varför? du kan provlyssna sakerna och du kommer nog bli nöjd med stegen och basen jämfört med att spendera 6000:- på halvtaskiga nya grejer.