3440
Sök

Kopplings byte 745

150 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
#1
Tjena. Nu är det så att ja kan ha vilken växel som hällst i och gasa hur mycket som hällst utan att bilen flyttar på sig hmm Så det är såklart kopplingen? Men har lyft upp bilen nu så att jag kommer under den. Hur byter jag allting sen när jag väl fått ner växel lådan? Är det sånt jag märker big_smile? För har aldrig gjort det innan. Men jag har ju en Haynes gör det själv bok så antar att ja kan gå mycket efter den?

MVH Adam


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 mars 2010
#2
när du har lådan nere så tar du bort tryckplattan, sitter med insex, när den är borta ser du lamellen. sen dit med allt i omvänd ordning. kom ihåg att ha nåt att centrera lamellen med också.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

150 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
#3
Okey. Vad köper ja för nåt då? En hel kopplings sats? Skulle nog behöva ett uttrampningslager också och kanske ett stödlager?


Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 mars 2010
#4
BiddarN skrev:
Okey. Vad köper ja för nåt då? En hel kopplings sats? Skulle nog behöva ett uttrampningslager också och kanske ett stödlager?

I en komplett kopplingssats medföljer utrampningslager.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

150 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
#5
Okey tack så mycket. Men nu har jag tagit bort den lilla insex skruven som sitter ovanför kardanen och in i växel spaken. Men jag får ändå inte ut den bulten som går igenom spaken?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
26 mars 2010
#6
BiddarN skrev:
Okey tack så mycket. Men nu har jag tagit bort den lilla insex skruven som sitter ovanför kardanen och in i växel spaken. Men jag får ändå inte ut den bulten som går igenom spaken?

Skruvat ur skruven helt?

Den bulten brukar dock sitta ganska hårt, speciellt om den aldrig blivit rörd, så de är bara att ge på. Ja brukar försöka pressa med polygrip så gott de går


150 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#7
Bensinskallen skrev:
BiddarN skrev:
Okey tack så mycket. Men nu har jag tagit bort den lilla insex skruven som sitter ovanför kardanen och in i växel spaken. Men jag får ändå inte ut den bulten som går igenom spaken?

Skruvat ur skruven helt?

Den bulten brukar dock sitta ganska hårt, speciellt om den aldrig blivit rörd, så de är bara att ge på. Ja brukar försöka pressa med polygrip så gott de går

Okey, Jupp hela skruven är ute så ska försöka pressa mer sen när jag kommer hem. Men det ser ut som det sitter någon typ av bricka på sidan av den bulten? Men kanske bara är som det ser ut. Men jag har även lossat 3 bultar som sitter i kardanen nedanför växelspaken. Det är väl där jag ska lossa på den?

BTW är det någon skillnad på en koppling till 90ans modell och till en 88? För ja kan få köpa en ny riktigt billigt men frågan är om det passar??
Senast redigerat av BiddarN (27 mars 2010)


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
27 mars 2010
#8
ThisIsBlackSunshine skrev:
Även centreringsdonet följer med tror jag om man köper en helkopplingssats.
Fick jag iaf.

Knappast! Har aldrig varit med om att mer delar än lamell, tryckplatta och urtrampningslager finns med i en kopplingsats.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Trafikledare
563 Inlägg
27 mars 2010
#9
Hjälpte en kompis att byta koppling på en Corvette C4.
I kopplingssatsen som han hade köpte låg det med en plastbit som såg ut exakt som utgående axel från lådan..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
27 mars 2010
#10
Melin skrev:
Hjälpte en kompis att byta koppling på en Corvette C4.
I kopplingssatsen som han hade köpte låg det med en plastbit som såg ut exakt som utgående axel från lådan..

Ok... helt ny information för mig. Bytt masor med kopplingar på allt från Fiat till Scania och aldrig... Men, man lär sig nåt nytt varje dag.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 339 Inlägg
27 mars 2010
#11
Hur långt har din 745a gått? Har den drag? Bara nyfiken wink


150 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#12
Remiss skrev:
Hur långt har din 745a gått? Har den drag? Bara nyfiken wink

Passar 90ans koppling? Bilen ha gått ca 33 har jag för mig. Ny dragkrok på wink Men just nu är jag mest intresserad av att fixa den istället för att sälja. Men om du hjälper mig lovar ja att jag har dig på huvudet när den ska säljas wink


1 339 Inlägg
27 mars 2010
#13
BiddarN skrev:
Remiss skrev:
Hur långt har din 745a gått? Har den drag? Bara nyfiken wink

Passar 90ans koppling? Bilen ha gått ca 33 har jag för mig. Ny dragkrok på wink Men just nu är jag mest intresserad av att fixa den istället för att sälja. Men om du hjälper mig lovar ja att jag har dig på huvudet när den ska säljas wink

Är det samma växellåda och motor så ska dom vara likadana. Jag var mer nyfiken på när kopplingen brukar ge upp tongue


150 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#14
Remiss skrev:
BiddarN skrev:
Remiss skrev:
Hur långt har din 745a gått? Har den drag? Bara nyfiken wink

Passar 90ans koppling? Bilen ha gått ca 33 har jag för mig. Ny dragkrok på wink Men just nu är jag mest intresserad av att fixa den istället för att sälja. Men om du hjälper mig lovar ja att jag har dig på huvudet när den ska säljas wink

Är det samma växellåda och motor så ska dom vara likadana. Jag var mer nyfiken på när kopplingen brukar ge upp tongue

Aha (Y) ;D "råkade" lägga i ettan i lite för hög fart ;D


P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 mars 2010
#15
Ja som någon nämnde så ska koppling från 90:ans passa om det är samma växellåda.


Du får nog ha ner stödlagret för att få loss kardan om inte splinesen räcker till. Man måste dra kardan bakåt för att den ska släppa från hardyn, den sitter på en liten pigg innuti som centrerar. Kan va så att du till och med får ha loss bakre kardan om de inte går att böja tillräckligt.


150 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#16
Bensinskallen skrev:
Ja som någon nämnde så ska koppling från 90:ans passa om det är samma växellåda.


Du får nog ha ner stödlagret för att få loss kardan om inte splinesen räcker till. Man måste dra kardan bakåt för att den ska släppa från hardyn, den sitter på en liten pigg innuti som centrerar. Kan va så att du till och med får ha loss bakre kardan om de inte går att böja tillräckligt.

Okey. Jag har lossat på kardanen där framme om ja har gjort rätt. Sitter med tre bultar i en stor rund sak? Jag har dragit kardanen lite bakåt med men stödlagret är det det som kardanen sitter in i innan växellådan?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 mars 2010
#17
BiddarN skrev:
Bensinskallen skrev:
Ja som någon nämnde så ska koppling från 90:ans passa om det är samma växellåda.


Du får nog ha ner stödlagret för att få loss kardan om inte splinesen räcker till. Man måste dra kardan bakåt för att den ska släppa från hardyn, den sitter på en liten pigg innuti som centrerar. Kan va så att du till och med får ha loss bakre kardan om de inte går att böja tillräckligt.

Okey. Jag har lossat på kardanen där framme om ja har gjort rätt. Sitter med tre bultar i en stor rund sak? Jag har dragit kardanen lite bakåt med men stödlagret är det det som kardanen sitter in i innan växellådan?

Ah du har gjort rätt än så länge wink

Stödlagret är gummiklumpen som sitter på mitten av hela kardanstången, i delningen mellan bakre och främre kardanen.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 mars 2010
#18
De brickor du undrar över vid växelspaken är teflonbrickor.
Den ena (vänstra har jag för mig) skall dessutom ha en gummiring på sig.
Dessa tre små saker har de vett att ta minst 60:- för hos en Volvobutik som säljer reservdelar. Jag har ÄNNU inte sett dem som piratdelar under de år jag mekat Volvo.

Dessa är till för att det skall glida mellan spaken och axeln den är monterad i.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

150 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#19
Nu har ja fått lös allting. Växellådan står på en domkraft. Och jag har skjutit bak kardanen så långt det går men får inte ner lådan för det? Går det dela kardanen i mitten? Isåfall är det viktigt att jag markerar så den sitter på samma sätt sen. Och mitt stödlager verkar skitkasst så måste nog köpa nytt sånt också.


150 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#20
Behöver hjälp snabbt. Snälla ;D



Sök