2085
Sök

Köpråd audi a3 eller Volkswagen Passat Sedan...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 maj 2010
DasAuto skrev:
peegee skrev:
DasAuto skrev:
Om passat är A6ans motsvarighet vad är då A4?

VW har ingen ren motsvarighet till A4, visserligen har A4 och Passat även de en haft hel del gemensamt genom åren men storleksmässigt är det Passat = A6.

VW har visserligen nyaste Jetta om inte skiljer sig i storlek så mycket från A4 Sedan men Jetta byggs på VW Golf, som i sin tur ju som sagt motsvarar Audi A3 och på den har Audi ingen sedan-modell... vore ju väldigt dumt att rakt av ha modeller som konkurrerar med sig själva inom koncernen (VW äger ju Audi) wink
Nog om det.

Är du redig eller?? Har du ens suttit i en A6? Det är ganska så stor skillnad mot en Passat. Tro inte att passat är i a6 klass för att det har ett förnuftigt baksäte vilket a4 saknar helt. . A6 är ganska mycket större än passat på alla sidor.

Snarare så att vw inte har någon motsats till A6.

golf - a3
passat - a4
phaeton - a8

Håller faktiskt med DasAuto, jag ser Passat som en mellanklassbil. Mellanklass, storleksklass etc bestäms snarare av pris och utförande än av den faktiska storleken. Varför anses annars tex. Bmw 1-serie höra till golfklassen, den har inte alls samma utrymmen? Eller Volvo S40/V50 till mellanklassen, både storlek och utförande lutar mer åt golfklass?

Nej, det är snarare så att Passat har vuxit ur, eller ifrån, sin klass. I framtiden får vi väl se om den krymper eller om övriga bilar växer ikapp. Men någon utmanare till Audi A6 och liknande är den inte. smile
Senast redigerat av Rquired (6 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

67 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
hehe nu har det spårat iväg lite i tråden, om vilka bilar som klassas som vad=)  kul de. men vill fortfarande ha lite hjälp, jag skrev det här senast

Jag var och testade audi igår....

Först en 1.6 fsi och sedan en 2.0 fsi...

På dom skiljer det 35 hk, och jag kännde inte någon större skillnad...

Har även kört 1.6 utan fsi på den är det 105 hk och då kännde jag skillnad.

Det här kommer bli min första bil så ni vet. Har inte mycket att jämföra med då..

Men är det inte bättre då att ta en 1.6 fsi, och få en nyare modell och bra mycket lägre miltal?

Vad säger ni?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 maj 2010
En Audi klarar ålder och mil väl, och som du säger bör det inte vara världens skillnad heller mellan de båda motorerna. Mitt tips är väl att köpa en 1.6FSI då, eller vill du ha lite krut så köp en äldre 2.0TQ, men skippa 2.0an smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 924 Inlägg
6 maj 2010
DasAuto skrev:
peegee skrev:
DasAuto skrev:
Om passat är A6ans motsvarighet vad är då A4?

VW har ingen ren motsvarighet till A4, visserligen har A4 och Passat även de en haft hel del gemensamt genom åren men storleksmässigt är det Passat = A6.

VW har visserligen nyaste Jetta om inte skiljer sig i storlek så mycket från A4 Sedan men Jetta byggs på VW Golf, som i sin tur ju som sagt motsvarar Audi A3 och på den har Audi ingen sedan-modell... vore ju väldigt dumt att rakt av ha modeller som konkurrerar med sig själva inom koncernen (VW äger ju Audi) wink
Nog om det.

Är du redig eller?? Har du ens suttit i en A6? Det är ganska så stor skillnad mot en Passat. Tro inte att passat är i a6 klass för att det har ett förnuftigt baksäte vilket a4 saknar helt. . A6 är ganska mycket större än passat på alla sidor.

golf - a3
passat - a4
phaeton - a8

Ja det har jag, har du suttit en Passat? roll
Jag påstår inte att Passat är en utmanare i exakt samma klass som A6, jag påpekade bara storleksmässigt som sagt.
Visst A6 är något större än Passat men det är inte mkt, skillnaden mellan A4 och Passat är större!

Alla 3 A4/A6/Passat delar plattform i lite olika utförande enligt följande;
(från samma gen 5)
A4; längd ~4490mm, hjulbas ~2600mm
Passat: längd ~4710mm, hjulbas ~2700mm
A6: längd ~4790mm, hjulbas ~2750mm

~ Life is short, have FUN! ~

67 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
okej,

vilken av dom här två hade ni valt?

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/volkswagen/passat/xvi6qbdg/?criterias=W2QBEAY8Yv24Mv6sOGlOIAAHgoA_!

eller

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/audi/a3/3vyrpddg/?criterias=U2QBEAYdLrQX9WHDSnEAACwoAA__!

67 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
?

1 171 Inlägg
9 maj 2010
Jag tror A3:an är en mer avskalad och lite bullrigare bil. Möjligtvis får man en nyare bil för pengarna samt en något mindre värdeminskning pga halvkombin.

Passat -06 har jag kört ganska mycket och den är bra, en del vägljud men jag tror inte A3:an är bättre på den punkten. Jag tror du har valt helt rätt motor också.

2 751 Inlägg
9 maj 2010
peegee skrev:
DasAuto skrev:
peegee skrev:

Nog om det.

golf - a3
passat - a4
phaeton - a8

Jag påstår inte att Passat är en utmanare i exakt samma klass som A6, jag påpekade bara storleksmässigt som sagt.
Visst A6 är något större än Passat men det är inte mkt, skillnaden mellan A4 och Passat är större!

(från samma gen 5)

A6 C6 - Längd - 4927mm, hjulbas - 2843mm, bredd - 1855mm

A4 B7 - Längd - 4586mm, hjulbas - 2648mm, bredd - 1772

Who Djaa bless no man curse

73 Inlägg
9 maj 2010
Tänk på att en Passat är jämförbar med en Audi A6:A i storlek - A3 & A4 är mindre bilar.

2 924 Inlägg
9 maj 2010
DasAuto skrev:
peegee skrev:
DasAuto skrev:

golf - a3
passat - a4
phaeton - a8

Ja det har jag, har du suttit en Passat? :rolleyes:

(från samma gen 5)

För det första, så måste man ju jämföra samma generation eftersom de i princip alltid växer vid generationsskifte och utav de 2 olika generationer du visar, så går ju då A4 B7 bort direkt eftersom kompisarna A6 och Passat inte kommit i generation 7 ännu.

Mina siffror jag skrev innan kommar som sagt alla från generation 5 (B5/C5).

Men generation 6 (B6/C6) är ju även jämförbar fullt ut (som du har med A6 C6 ifrån) och ska då jämföras med;

A4 B6; längd 4544mm, hjulbas 2650mm, bredd 1766mm
Passat B6; längd 4774mm, hjulbas 2710mm, 1820mm

(A6 C6; Längd 4927mm, hjulbas 2843mm, bredd 1855mm)

Jag tror att många som väljer Passat gör det för att A4 är för liten och att man får nästan en A6 till lägre pris (vid jämförelse av VW & Audi) och då har man oftast inte ens en tanke på att fundera på en A3...

67 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
zoopåse vilken motor var rätt?`

smile

1 171 Inlägg
2 751 Inlägg
10 maj 2010
peegee skrev:
DasAuto skrev:
peegee skrev:

(från samma gen 5)

För det första, så måste man ju jämföra samma generation eftersom de i princip alltid växer vid generationsskifte och utav de 2 olika generationer du visar, så går ju då A4 B7 bort direkt eftersom kompisarna A6 och Passat inte kommit i generation 7 ännu.

Men generation 6 (B6/C6) är ju även jämförbar fullt ut (som du har med A6 C6 ifrån) och ska då jämföras med;

Jag tror att många som väljer Passat gör det för att A4 är för liten och att man får nästan en A6 till lägre pris (vid jämförelse av VW & Audi) och då har man oftast inte ens en tanke på att fundera på en A3...

Jaha trodde du syftade på nya passaten då du skrev måtten. Men den kan väll inte vara så stor som a6an? den ser ju ganska liten ut när dom står bredvid varandra.

Passaten är ju ett vettigare val om man säger så än a4. Men a6 väljs väll utav andra skäl än just storlek. Många bilar finns jue i den storleken så att säga men till billigare pris.

67 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
vilka är lika menar du?  audins och vw motor?

vilken av dom här två hade ni valt?

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/v … OIAAHgoA_!

eller

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/a … AACwoAA__!

2 924 Inlägg
10 maj 2010
DasAuto skrev:
peegee skrev:
DasAuto skrev:

Jaha trodde du syftade på nya passaten då du skrev måtten. Men den kan väll inte vara så stor som a6an? den ser ju ganska liten ut när dom står bredvid varandra.

Passaten är ju ett vettigare val om man säger så än a4. Men a6 väljs väll utav andra skäl än just storlek. Många bilar finns jue i den storleken så att säga men till billigare pris.

Ok, du ser ju själv här måtten på både nya Passat B6 och A6 C6, bara att jämföra;
* ca 15cm längdskillnad (nästan 25cm längdskillnad mellan Passat B6 och A4 B6)
* ca 3cm breddskillnad (nästan 6cm breddskillnad mellan Passat B6 och A4 B6)
(skillnaden mellan Passat B5 och A6 C5 är mindre)

Hur mycket/lite det är i skillnad är ju relativt och att bara se bilar parkerade bredvid varandra är ju svårbedömt eftersom formgivningarna lätt ger synvillor...

Många brukar basera storleken av bil på skillnader i benutrymme och bagage och på de punkterna har alltid A6 och Passat varit jämnbördiga medans A4 kommit efter...

Jag gav exempel på varför Passat väljs och tvärtom av vilka skäl man väljer A6 före Passat har jag inte gått in på men det finns flera bra skäl till det också, om man har pengarna och tycker det är värt det smile

67 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
ÄNTLIGEN=) då får man tacka alla för hjälpen man fått.
Nu har det blivit bil, blev en passat smile Som sagt hade helst velat ha svart men blev silver=)
Känns som en bra bil, blev en -07:a uttagen nov -07. tycker nästan man kan säga -08, haha=)

gått 5000 mil=)

2 751 Inlägg
11 maj 2010
astrom86 skrev:
ÄNTLIGEN=) då får man tacka alla för hjälpen man fått.
Nu har det blivit bil, blev en passat smile Som sagt hade helst velat ha svart men blev silver=)
Känns som en bra bil, blev en -07:a uttagen nov -07. tycker nästan man kan säga -08, haha=)

gått 5000 mil=)

Då får man gratulera, Du kommer säkerligen bli nöjd!!

67 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
tack DasAuto=)

får hoppas man blir det, blir å köpa nya fälgar..

nåt bra tips till en sådan bil?

mmm å fint ljud var det i högtalarna i bilen, bättre än vad jag kunnat tro.

67 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
smile

2 751 Inlägg
11 maj 2010
astrom86 skrev:
tack DasAuto=)

får hoppas man blir det, blir å köpa nya fälgar..

nåt bra tips till en sådan bil?

mmm å fint ljud var det i högtalarna i bilen, bättre än vad jag kunnat tro.

Själv gillar jag original look. Inga fälgar som sticker ut direkt..

Tex.
http://i280.photobucket.com/albums/kk18 … es/r36.jpg
http://www.dancewithshadows.com/frankfu … icture.jpg
http://farm2.static.flickr.com/1273/123 … 62.jpg?v=0

De sista sitter riktigt bra på en passat som är sänkt.

Sök