3441
Sök

"Ny" Turbo men den laddar inte ! 740 Tic hjäälp :( (update)

714 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej ! jag har köpt en beg turbo som verkar vara helt okey av vad jag kan se. Inge glapp alls eller så.
Men ett stort problem bara,  skiten laddar fanimig inte ! på turbo mätaren så går en ner till -0.5 på tomgången, och när jag gasar på så går den inte äns över 0.0. Vad fan är problemet ? det läcker lite vid grenröret före turbon, men har ett annat och ska byta till de. men det har läckt förut för mig där, och då har det fanimig funnits laddtryck.
Den här pinnen som går under wastegaten har jag provat att justerat in och ut, men utan resultat...Den där saken som pinnen ska sitta fast på med låsbricka, den kan man röra fram och tillbaka..men den sitter löst inge motstånd alls. På min förra 740 tic så satt den skit spänd... fick ta i som fan för att få på pinnen. Vilket av det ska vara rätt ?
Kan man sätta ett T kors mellan slangen vid turbon, sen in i kupen och justera upp trycket själv, om det nu skulle vara nå knas med wastegaten ? Och det finns ett litet uttag på insuget, som det ska vara en slang på som går till dumpen. men om jag inte vill ha dumpen vart ska jag sätt fast den slangen då ??? :S
Hjäälp mig sad

där e bilen iaf --> http://www.garaget.org/?car=115695
Senast redigerat av Nurminen_ (1 april 2010)


123 Inlägg
27 mars 2010
#2
har du bara stått still och gasat elr har du kört


714 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#3
740GL-84 skrev:
har du bara stått still och gasat elr har du kört

Jag har stått still. Dumpen som jag monterade dumpade inte äns på tomgången. därimot kom det luft ut ur dumpen när jag gasade, men den lät inget. så jag slet bort den och pluggade hålet. men ingen förbättring alls av laddtrycket vilket är skumt...förut har jag ju kunnat stå still och gasa.. och det har laddat hmm


179 Inlägg
27 mars 2010
#4
ut o kör istället. du ska inta ha laddtryck när du står still


123 Inlägg
27 mars 2010
#5
Pelle84 skrev:
ut o kör istället. du ska inta ha laddtryck när du står still

precis ut och kör


714 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#6
Pelle84 skrev:
ut o kör istället. du ska inta ha laddtryck när du står still

Men varför kan man dumpa på tomgången då ? utan laddtryck ? men ja jag får ut och prova lite. men jag känner inte alls igen bilen som den är nu sad


714 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#7
Men en fråga, vart ska slangen som sitter på insuget till dumpen..jag har ju tagit bort den...så nu hänger det bara en slang därifrån


4 670 Inlägg
27 mars 2010
#8
Nurminen_ skrev:
Men en fråga, vart ska slangen som sitter på insuget till dumpen..jag har ju tagit bort den...så nu hänger det bara en slang därifrån

Du måste ju plugga slangen om du inte har den inkopplad. är ju vacuum i slangarna och det kan inte bara hänga slangar som inte är inkopplade!

Så sätt i en skruv i slangen o testa igen wink


714 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#9
jo men det där uttaget sitter ju där utav nån anledning ? jag tror inte volvo gorde det uttaget 1987 för att det skulle sitta dumpar på bilen tongue


714 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#10
Nu ska jag iväg och slänga på sommar sulorna, och ut och provköra återkommer med svar.
Men har läst runt lite och ett problem kvarstår, den där pinnen under turbon som sitter fast på en arm..den armen är jätte lös ? den ska väl fjädra. den fjädrar just ingenting. Varför ?


10 287 Inlägg
28 mars 2010
#11
Är det pinnen som går in till tryckklockan som är helt lös eller är det den lilla korta armen till wastegaten som är helt lös?

/Göran



Nurminen_ skrev:
Men har läst runt lite och ett problem kvarstår, den där pinnen under turbon som sitter fast på en arm..den armen är jätte lös ? den ska väl fjädra. den fjädrar just ingenting. Varför ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

714 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#12
Sharky skrev:
Är det pinnen som går in till tryckklockan som är helt lös eller är det den lilla korta armen till wastegaten som är helt lös?

/Göran



Nurminen_ skrev:
Men har läst runt lite och ett problem kvarstår, den där pinnen under turbon som sitter fast på en arm..den armen är jätte lös ? den ska väl fjädra. den fjädrar just ingenting. Varför ?


Den lilla korta armen ! har provkört den nu..och tjjaaa vad ska man säga ? lite ladd fanns det ju, men det var inte mycket att hänga i granen inte, max 0.3 laddade den...och det går ju inte skruva ut pinnen något mer då får man intepå den på armen sad den laddade ca 1bar förut..den är chippad med 230ft -87 och de kom blå rök från avgasröret när jag körde..även om jag inte gasade så kom det blå puffar där bak ?


10 287 Inlägg
28 mars 2010
#13
Vad har du för hårdhet på klockan?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

714 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#14
Sharky skrev:
Vad har du för hårdhet på klockan?

/Göran

hmmm vänta här nu är det pinnen man ska dra i. för att få på den på lilla armen ??? hårdeten har jag inte en aning om

Edit:Oj jag har glömt bort det här med turbo bilar hehe. det är ju fan pinnen man ska skruva in, sen dra ut den va ? för att få på den på lilla armen ? som det är nu så är det ara att hänga på den utan problem. kan det ara därför det kommer blå puffar där bak i avgasröret ?
Senast redigerat av Nurminen_ (28 mars 2010)


10 287 Inlägg
28 mars 2010
#15
Blå puffar kan tyda på en läkande turbo.
Vet man inte hårdheten på klockan så kan det ju vara så att klockan kommer från en bil med elektronisk laddtrycksstyrning och då kan mycket väl hårdheten vara 0.3 - 0.4 bar.

Vad är det för turbo och vad kommer den ifrån? Har du kollat så du inte har sprickor i  avgashuset mellan turbons utlopp och wastegaten? Har du kollat så wastegatelocket tätar ordentligt?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

140 Inlägg
30 mars 2010
#16
låter som det sharky beskriver alternativt riktigt skrot wastegate. kolla över så du inte har några spruckna slangar eller läckande IC

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
30 mars 2010
#17
Du beskriver att wastegateklockans stång går löst ju....
Det ska den inte göra....
Ge fan i och skruva en massa på den och se till att den fungerar som den ska istället.
Slangen som går till krockan.
Sug och blås i den.
Stången ska då åka ut och in om du orkar suga tillräckligt hårt.
Det sitter ett membran och en fjäder i den som bestämmer laddtrycket.
vill du bara testa om turbon är kass så kan du spärra lilla armen till wastegaten som sitter i avgashuset på turbon.
Men så upp för då kommer det att ladda så mycke turbon orkar och det är rätt så mycke wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

179 Inlägg
30 mars 2010
#18
Alltså wastegatearmen skall skruvas in så att du får dra i den får att få på den på pinnen. Skruva den så att du får dra den 2-3 mm så ska du se att du får laddtryck. Vacum slangen från insuget skall gå till dumpen. Om den hänger fritt och slänger i motorummet så får ju bilen tjuvluft därigenom vilket resulterar i skumma avgasvärden. Passa även på att kolla så din dump är tät.

Angående att bilen ryker blått så bör du kolla så att oljereturn från turbon till blocket inte är täppt eller läcker. Detta kan ge blårök. Kasta även ett öga på olja-in till turbon.
Senast redigerat av Gomez (30 mars 2010)


patrik89
30 mars 2010
#19
Nurminen_ skrev:
jo men det där uttaget sitter ju där utav nån anledning ? jag tror inte volvo gorde det uttaget 1987 för att det skulle sitta dumpar på bilen tongue

Det spelar ju ingen roll vart på insuget du sätter slangen ifrån dumpen. Och jo, volvo gjorde uttag för dumpventil då det sitter återcirkulerande dumpventilar orginal.

714 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#20
Hej alla, jo det var jag som hade tänkt heeeelt åt helvete fel. Jag skruvade ut stången, ist för skruva in den. Så nu har jag skruvat in den och lagt brickor så stången kommer längre ifrån. för wastegaten verkar inte vara orginal. Men nu har jag laddtryck iallafall. 0.5 laddade den först...för lite så jag satte ett Tkors på slangen till turbon, då laddade den 0.65 ! Visst kunde man sätta ett tkors på den slangen ? men vad ska jag göra nu för att få den att ladda mer ? hmm.
Och tack för tipset med oljereturen ang blå röken. ska kolla upp det, för den blå ryker lite då och då...väldigt konstigt...för vid gaspådrag ryker det ingenting. det kan börja ryka lite hur som helst.

Edit. Dumpen har jag satt tillbaka och funkar hur bra som helst.
Senast redigerat av Nurminen_ (31 mars 2010)



Sök