4369
Sök

Missljud från basarna

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
har precis kopplat in ett par kicker högtalare och ett kicker steg, och när jag bytar låt så slår basarna till, och nä rjag tar ut och in skiva så står dem och slår ... varför blir det sådanna missljud när jag har dratt rca kablarna på vänster sida av bilen och + kablen på höger sida av bilen?

stRaend
28 mars 2010
dålig jord kanske? vet inte men kan vara.

384 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
dålig jord kanske? vet inte men kan vara.

du tror de? har du något annat tips?smile

stRaend
28 mars 2010
inte på lager ^^

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
28 mars 2010
Bränd signaljord i huvudenheten brukar ge dessa fenomen...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 mars 2010
Och bränd signaljord i huvudenheten brukar komma av dålig jord, oftast till steget, så kolla den. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

384 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Och bränd signaljord i huvudenheten brukar komma av dålig jord, oftast till steget, så kolla den. wink

åhfifan, ska man bara plocka av jordningskablen och slipa lite och sen sätta tillbaka den eller?

214 Inlägg
28 mars 2010
Lånar denna lite.. När jag slår av stereon så slår basarna en sista gång innan slutsteget osv stängs av, är detta samma fenomen? dvs. bränd signaljord?

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
28 mars 2010
grövre jordkabel, plåt rena ytor byta gärna ställe där du ska jorda. Mitt tips är att du kollar i kofferten bakom mattor och så om där är någon rejäl skruv du kan skruva ut och slipa lite bakom för att få plåtren yta och sen klämma på en ring kabelsko och skruva in skruven igen.
Senast redigerat av 2fast4U (28 mars 2010)

7 277 Inlägg
28 mars 2010
Kommer stegets chassi i kontakt med någon plåtyta på bilen?
Det kan orsaka en hel hög med störningar.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 mars 2010
Torgny skrev:
Lånar denna lite.. När jag slår av stereon så slår basarna en sista gång innan slutsteget osv stängs av, är detta samma fenomen? dvs. bränd signaljord?

Ploppar det när man stänger av enheten så stänger steget oftast av för långsamt i förhållande till enheten.
Du kan behöva en sådan här käck krets:
http://n-core.se/index.php?option=com_c … ;Itemid=38

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 mars 2010
LTM skrev:
ChriZtoffer skrev:

åhfifan, ska man bara plocka av jordningskablen och slipa lite och sen sätta tillbaka den eller?

Nja, börja med att ta ur lågnivåkablarna (signalkablarna) ur steget så att det inte blir nåt knas, sen så tar du lös jordkabeln. Vart har du satt den? Koll så att den inte bara sitter i nån tunn plåt samt att det är plåtrent under den. När du gjort det så kan du ta ur huvudenheten och sätta en kabelstump mellan dess chassi och ytterhöljet på lågnivåkabeln, om ploppandet försvinner då så är det bränd signaljord.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 035 Inlägg
28 mars 2010
ChriZtoffer skrev:
LTM skrev:
ChriZtoffer skrev:

Nja, börja med att ta ur lågnivåkablarna (signalkablarna) ur steget så att det inte blir nåt knas, sen så tar du lös jordkabeln. Vart har du satt den? Koll så att den inte bara sitter i nån tunn plåt samt att det är plåtrent under den. När du gjort det så kan du ta ur huvudenheten och sätta en kabelstump mellan dess chassi och ytterhöljet på lågnivåkabeln, om ploppandet försvinner då så är det bränd signaljord.

Om man har bränt signaljorden i steget hur kollar man det och går det att laga??

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 mars 2010
Om du har bränt signaljorden i steget så har du en väldig otur då den brukar vara rätt så kraftig, större risk så att det är signaljorden i huvudenheten som gått. Den kontrolleras på det sätt som beskrivit ovan och går att laga om man har en lödkolv och lite lödvana samt viss elektronikkännedom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 035 Inlägg
28 mars 2010
ChriZtoffer skrev:
Om du har bränt signaljorden i steget så har du en väldig otur då den brukar vara rätt så kraftig, större risk så att det är signaljorden i huvudenheten som gått. Den kontrolleras på det sätt som beskrivit ovan och går att laga om man har en lödkolv och lite lödvana samt viss elektronikkännedom.

Det är nämligen så att det brusar i basarna på tomgång. alltså när steget är på men inte spelar. Brusar även när jag spelar.

Har testat med annan stereo, samma problem. Har dragit ur lågnivåkabeln ur steget och satt på det. då brusar det ändå, så det är nåt med steget.   

Kanske brunnen signaljord. Har en del lödvana så att byta en komponent eller flera klarar jag nog av. vilka komponenter innehåller signaljorden då? vad ska jag byta? svårt att säga bara sådär.

Biljudsveteran sen 1984!

7 277 Inlägg
28 mars 2010
bosabengt skrev:
ChriZtoffer skrev:

Det är nämligen så att det brusar i basarna på tomgång. alltså när steget är på men inte spelar. Brusar även när jag spelar.

Har testat med annan stereo, samma problem. Har dragit ur lågnivåkabeln ur steget och satt på det. då brusar det ändå, så det är nåt med steget.   

Kanske brunnen signaljord. Har en del lödvana så att byta en komponent eller flera klarar jag nog av. vilka komponenter innehåller signaljorden då? vad ska jag byta? svårt att säga bara sådär.

Som jag skrev lite tidigare, har stegets chassi någon slags kontakt med bilens kaross?
Det kan ge alla möjliga slags störningar.

2 035 Inlägg
28 mars 2010
Brains skrev:
bosabengt skrev:
ChriZtoffer skrev:

Som jag skrev lite tidigare, har stegets chassi någon slags kontakt med bilens kaross?
Det kan ge alla möjliga slags störningar.

Steget har inte kontakt med chassit.  felet måste ligga i steget.

Biljudsveteran sen 1984!

384 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
var ute och pilla med ljudet innan idag, började med att byta jordplats till en riktigt plåtren yta, skruvade fast kablen, fortfarande samma missljud, drog ut stereon och bytade rca och remote kabel, fortfarnade samma missljud och då drog jag rca och remoten rakt igenom bilen bak till steget..  rca och remoten ligger på vänster delen av bilen och pluss kablen ligger på höger sida av bilen och den är jordad i en tjock bult bak vid baklampan just nu.

384 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
kan även tillägga att missljudet kommer ÄNDAST när jag bytar låt eller bytar skiva, kommer ej när jag stänger av / på stereon ...

Sök